האם צה"ל הוא אכן הצבא המוסרי בעולם? יושב ראש הכנסת לשעבר, אברהם בורג, כתב מאמר בנושא, בעקבות פרשת החייל שירה במחבל מנוטרל, ואמר היום (שלישי) לגבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "אין דבר כזה 'צה"ל הצבא המוסרי בעולם'. זו רק קלישאה שמאפשרת לאנשים לישון רגועים בלילה, כשקורים מעשים לא כל כך טובים. בעומק הדברים כולנו מאמינים שהצבא הוא צבא העם. ואם בסקרים ובמחקרים מסתבר שחצי העם הוא גזען, רדוף ואלים, אז גם חצי הצבא צריך להיות כזה, באיזושהי דרך. אני חושד שככל שאנשים צעירים יותר, הקיצוניות הערכית שלהם גדולה יותר".



"צבא הוא לא 'מוסרי' או 'לא מוסרי', מי שמוסרי או לא זו האצבע על ההדק, אלא האצבע של המדיניות שמפעילה את הצבא", טען בורג. "המדיניות הזו לדורותיה, וזו לא סוגיה של ימין או שמאל, כי גם 'מפא"י' בשעתה וגם 'הליכוד' היום בשעתו, מפעילים מדיניות לא מוסרית. לכן החייל הבודד תמיד יהיה בפינה הבלתי אפשרית, והוא לא יכול להציל את נתניהו או הרצוג או מי שלא יהיה, מקיומה של מדיניות לא מוסרית. אני טוען שאם חצי מהעם עדיין מוסרי, אז צה"ל הוא 'הצבא החצי מוסרי הכי בעולם'".





לדבריו הגיב האלוף במילואים, חבר הכנסת אלעזר שטרן, ממפלגת "יש עתיד": "נכון שלצערנו הרב, כנראה חצי מהעם מבטא עמדות קיצוניות, בסקרי דעת קהל, שאני לא כל כך מאמין להם. אבל זה לא החצי שנמצא במחסומים וביחידות הקרביות. לוחמי צה"ל הם מעל הממוצע - או הפחות ממוצע - של הטוקבקיסטים הגזענים. ביחידות הקרביות עוברים תהליכים שלא משחיתים את האנשים. אם תבדקו אנשים שמתעללים בנשים שלהם, עבריינים ושודדים, תגלו שרוב מוחלט לא עמד במחסומים".

"אני מסכים שהמציאות המדינית יוצרת אתגרים, שיכולים ליצור את הצבא הכי לא מוסרי בעולם. אני מסכים שבמחסומים או במציאות המדינית שנכפית עלינו יש פוטנציאל של השחתה", אמר ח"כ שטרן, "אנחנו צריכים בצה"ל להשקיע המון, כדי שהפוטנציאל הזה של הכיבוש המשחית שהוא אכן פוטנציאל, לא ימומש. מפקדי צה"ל, דווקא בגלל שהם ערים לסכנה הזו, של עמידה במחסומים וחיפושים בבתים באמצע הלילה, עושים את אותם תהליכים כדי לעצב דעות, שהלוואי שבחברה הישראלית יהיו לנו עמדות מוסריות המכבדות אחד את השני, כמו שיש בצה"ל. דווקא בגלל זה המאבק בתוך צה"ל, החינוכי והשיפוטי כשצריך, מביאים לכך שצה"ל, אין צבאות שהם יותר מוסריים ממנו, בהקשרים האלה. צריך להילחם, ושמנו במקומות האלה את מיטב הנוער שלנו".

בורג ציין לטובה את "ההיחלצות של הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, ושל שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ברגע האמת. "בוגי היה ערכי ואיזנקוט היה מדויק. הם ירוויחו רווח עצום על זה. הם תוצרת של חצי העם המוסרי. ואם שר החינוך אומר ש'עם לא יכול להיות כובש בארצו'. אז יופי, אתה בעל הבית. אבל מי אמר שמותר לבעל הבית להתעלם מחוק הגנת הדייר? את האדמה אתה לא כובש, אבל את מי שגרים עליה אתה כובש". שטרן סיכם: "צה"ל ימשיך להילחם, כמו שעושה הרמטכ"ל. החומרה שבה הוא ושר הביטחון מתייחסים (לפרשת החייל) היא תעודת כבוד, בניגוד לאנשים שנמצאים היום במקום העבודה שלי".

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו