נשאר בכלא: ועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר דחתה היום (רביעי) את הבקשה לנכות שליש ממאסרו של הנשיא לשעבר משה קצב. פרקליטו של קצב, עורך הדין ציון אמיר, סיפר כי מרשו התקשה לקבל את הבשורה: "הוא רצה לחזור לביתו ולמשפחתו, הוא הגיב בכאב גדול וחזר לתאו".



בהחלטתה כתבה הוועדה כי בחנה האם קצב ראוי לשחרור והאם נשקפת מסוכנות משחרורו. "האסיר תופס עצמו כקורבן, עסוק בהאשמת גורמים חיצוניים במצבו, מתנהל עדיין בצורה כוחנית ועסוק בעצמו, בצרכיו, בהפסדיו ובמחיר שהוא ומשפחתו שילמו בלבד. גם לאור שאלות הוועדה, לא הביע האסיר חרטה או אמפתיה כלפי נפגעות העבירה, אלא חזר וציין את המחיר הכבד שהוא שילם ומשלם", כך נכתב בהחלטה. 



חברי הועדה סיכמו כי "בתי המשפט קבעו מפורשות שמדובר בעבירות חמורות וציינו את חומרת הפגיעה בקורבנות והפגיעה בנפשן, נפגעות העבירה הביעו עמדתן לשלילה בפני הועדה וגורמי הטיפול הביעו את עמדתם בחוות הדעת השונות. לדעת חברי הועדה לא יהיה בכוחה של התכנית הפרטית למנוע המשך התנהלות לקויה, עיסוק אובססיבי בחפותו, ואולי גם המשך פגיעה בנפגעות העבירה, ולא יהיה בה למנוע את אותו סיכון שנקבע בחוות הדעת כלפי נשים".




"פוליטיקאים דאגו להלך אימים על הוועדה"



לאחר מכן הבהיר אמיר כי יערער על ההחלטה: "ההחלטה משתרעת על 20 עמודים, נבחן את ההחלטה, נקרא אותה ונערער עליה. מה שעולה בסופו של דבר היא שאלת זכותו היסודית של כל אדם להמשיך ולדבוק באמונתו ובחפותו. צר לי עד מאוד, שהחברה שלנו, על כל מקבלי ההחלטות שלה, השתעבדה להלכי רוח שמנשבים בחוץ, ומביאים להחלטות כאלה. נעמיד את זה למבחן בבית המשפט. המתנו לקביעת ההחלטה, הסיבוב הבא יהיה בבית המשפט המחוזי".



עורך הדין יהושע רזניק, המייצג גם הוא את קצב אמר כי "צריך לזכור שמהות העניין היא כבוד האדם. בזה לדעתנו שגתה הוועדה, שכן הפנייה של הנשיא קצב לדרוש שיביע חרטה, על דבר שהוא מאמין שהוא לא עשה, יש בה משום פגיעה בכבוד האדם. מדובר באמינות שלו ולכן יש לנו את הכוונה להגיש ערעור ממש בזמן הקרוב".

עורך הדין אמיר הפנה אצבע מאשימה לפוליטיקאים ואמר: "אני בהחלט חושב שההחלטות מתקבלות בהשפעת מה שקורה בחוץ, זה חמור מאוד. פוליטיקאים ששולחים מכתבים לוועדת שחרורים, ודואגים להלך אימים ולהביא לידיעת הוועדה את עמדתם, זה לא נכון. זה מה שרציתם, זה מה שקיבלתם".


 



פרקליטיו של משה קצב. צילום: אלון חכמון
פרקליטיו של משה קצב. צילום: אלון חכמון





"המשפחה עוברת ייסורים"


ארבע שנים וארבעה חודשים בדיוק חלפו מאז החל הנשיא לשעבר לרצות עונש של שבע שנות מאסר שנגזרו עליו במרץ 2011, שלושה חודשים אחרי שהורשע בשתי עבירות אונס, מעשים מגונים, הטרדות מיניות, הפרת אמונים וניצול לרעה של כוח השררה. פעמיים כבר נדחתה ההחלטה של הרכב הוועדה בראשות השופט בדימוס משה מכליס, הקרימינולוגית, חנה גורדון והפסיכותרפיסטית, חניתה לאופר-פישר. זאת מאחר ועלתה במהלך הדיון אפשרות להגיע להסדר בין סנגורו של קצב, עורך הדין ציון אמיר, ונציגי הפרקליטות, שהיום נעדרו מהדיון בשל השביתה.



עד כה סרב הנשיא קצב להביע חרטה או התנצלות על מעשיו, למרות שאין חובה בבקשת ניכוי שליש להביע חרטה. הפרקליטות עמדה על דעתה כי אין לנקות שליש מעונשו של הנשיא לשעבר.



טרם ההחלטה, תושבת קרית מלאכי, יפה מזוז, הגיעה לכלא מעשיהו לאות תמיכה בקצב. מזוז היא מורה לשעבר בקרית מלאכי ומי שניהלה את פנימיית היום שבה עבדה בתו של קצב דגנית. "אני מכירה את המשפחה באופן קרוב ביותר, לא יודעת מה היה בזמן אמת ולא רוצה להיכנס לעניין. יש לי ילדה שגם אני לא רוצה שייפגעו בה חס ושלום, אני נגד הטרדות מיניות, תקיפות מיניות ועברות שכאלה. אולם, אני מכירה את המשפחה לעומק, משפחה לתפארת המדינה שעוברת ייסורים בתקופה שהוא נמצא בכלא. עברו ארבע שנים וחצי, ברור לכולם שהמסר נקלט והובן. אני מאמינה שכמו שהקדוש ברוך הוא הוא אל רחום וחנון, הגיעה השעה בחג הפסח שהוא חג החירות, לנכות שליש מעונשו של קצב", אמרה מזוז.