יזמית הנדל"ן ענבל אור נחקרת היום (רביעי) באזהרה במפלג ההונאה של משטרת מחוז תל אביב בחשד לפלילים. לדברי בכירים במחוז: "בדיוק כמו בחקירת רשות המסים, כך גם חוקרי מפלג ההונאה יגיעו אל אור ולא יהיה מנוס מכך. מגדל הקלפים והפנטזיות שזרעה בקרב לא מעט קורבנות - מתמוטט".



חקירתה של אור מצטרפת לשורה אנשי מפתח בפרשה שכבר נחקרו, בהם בכיר בקבוצה שנחקר פעמיים ביומיים האחרונים. אתמול התייצבו במפלג ההונאה בפיקודו של סנ"צ דוד מישקין גם אנשי עסקים ויזמים שלדבריהם הולכו שולל בידי אור.



בתוך כך שורה ארוכה של לקוחות מתוסכלים ומודאגים של אור סיטי נדל"ן – קבוצת החברות של היזמת שהסתבכה, ענבל אור - התייצבה בימים האחרונים במשרדי מפלג ההונאה של משטרת מחוז תל אביב והגישה תלונות נגדה ונגד בכירי הקבוצה. במשטרה עוסקים באיסוף חומרים ובביסוס התשתית הראייתית נגד יזמת הנדל"ן.



"בועה ושמה ענבל אור"


לדברי גורמים המעורים בפרטי הפרשה, "ענבל אור ידעה לעשות קמפיינים פרסומיים מטורפים והשקות גרנדיוזיות, הביאה אלפים לראות מיזמים - ובפועל גבתה כספים מכל מי שהתעניין בפרויקטים וגילה נכונות להצטרף לקבוצות הרכישה. חלק מהמיזמים והפרויקטים שהוצגו לא היו אפילו בחיתוליהם, שכן הקרקע לא הייתה עדיין בבעלותה. הבועה הזאת שנקראת ענבל אור התפוצצה כרעם ביום בהיר וניפצה לא מעט חלומות של נושים ואנשי עסקים", הוסיפו הגורמים.



ענבל אור. "ניפצה לא מעט חלומות של אנשים". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ענבל אור. "ניפצה לא מעט חלומות של אנשים". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



במשטרה מעריכים כי בידי עו"ד איתן ארז, הנאמן שמונה למפרק, יש רשימה חלקית בלבד של החברות שיזמת הנדל"ן חייבת להם כספים. "צריך לבחון למשל את כל עלויות הפרסום והשיווק, את המפיקים של אותם כנסים ואירועים, את המקומות שבהם נערכו ההשקות ואת בתי הדפוס שעבדו מולה", הוסיף בכיר במחוז, "לנו ברור כי לכולם או לפחות למרביתם, עדיין חייבים כספים".




מסקנה חד משמעית - פירוק


זוהי הסתבכות נוספת של אור לאחר שאתמול בית המשפט הורה לפרק את חברות הנדל"ן של ענבל אור. סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט איתן אורנשטיין, אימץ אתמול באופן כמעט מוחלט את המלצות הדוח הראשוני של הנאמן עו"ד איתן ארז. לדברי השופט, "עולות מהדוח מסקנות חד־משמעיות שלפיהן אין תוחלת להליך ההקפאה ולהבראתן של קבוצת החברות".



השופט אורנשטיין התייחס בהחלטתו להערותיו של הנאמן עו"ד ארז, שאותן שטח בדיון ביום חמישי שעבר. לדברי הנאמן, הצטברה שורה של חשדות למעשים בלתי כשרים בחברות בבעלות אור, לרבות העברת כספים לא חוקית מחברה לחברה ושימוש בכספי הרוכשים להוצאות אישיות כגון תשלום דמי גירושין מבעלה בסך 1.7 מיליון שקלים. עוד טען הנאמן כי אור, באמצעות החברות בבעלותה, הגישה דוח שגוי לבית המשפט כדי לזכות בהליך הקפאת הליכים, וזאת כשמצב החברה הנו בכי רע וכל יום שחולף מסב נזקים נוספים בשיעור של מאות אלפי שקלים לרוכשי הדירות ולספקים של הקבוצה (ראו עוד בידיעה בעמוד זה).



השופט כינה את שיטת הפעולה של אור ואנשיה "פירמידה" ואחר כך הודיע על החלטתו למנות את עו"ד ארז כמפרק זמני וככונס נכסים זמני של חברותיה של אור. הוא התייחס לכספים שכבר שילמו רוכשים עבור דירות שלא קיבלו, וכן לטענה של אור שלפיה מגיעים לה ולחברות שלה כספים נוספים מהלקוחות לצורך השלמת הפרויקטים.