המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית, ברני סנדרס, החווה תנופת ניצחונות בשבועות האחרונים, העניק ראיון עם שגיאות עובדתיות באשר למבצע "צוק איתן" בעזה לעיתון "ניו יורק דיילי ניוז", שפורסם במלואו אתמול (שלישי). בעוד שבניו יורק התמקדו באופן שבו דיבר על הדרכים ליישום תוכניתו הכלכלית ובדרכי התשלום ברכבת התחתית בניו יורק, נעלמה מן העין הצהרתו של סנדרס כי ישראל הרגה יותר מ-10 אלף פלסטינים בעזה ב-2014, שמיד לאחר מכן לוותה בתהייה שהופנתה לכתב האם זה המספר הנכון ובהצהרה על זיכרון לא מיטבי. המספר שנקב בו סנדרס עולה בהרבה על נתוני האו"ם. הסנטור מוורמונט אמר את הדברים בחלק של הריאיון שעסק בישראל, כשנשאל האם הוא סבור כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה בעזה.
 
דיילי ניוז: האם אתה תומך בניסיון של ההנהגה הפלסטינית להשתמש בבית הדין הבינלאומי כדי לקבוע שישראל ביצעה פשעי מלחמה?
 
סנדרס: "לא".
 

דיילי ניוז: למה לא?
 
סנדרס: "תראה, למה אני לא תומך במיליון דברים בעולם? אני פשוט אומר לך את מה שאני מאמין בו. שמישהו יעזור לי פה, כי אני לא זוכר את המספרים, אבל אני זוכר שיותר מ-10,000 אנשים חפים מפשע נהרגו בעזה. האם זה נשמע נכון?"
 
דיילי ניוז: אני חושב שזה כנראה מספר גבוה, אבל אנחנו נבדוק את זה.
 
סנדרס: "אין לי את המספר... אבל אני חושב שזה יותר מ-10 אלף. לפי הבנתי, הרבה בנייני דירות שוטחו. בתי חולים, אני חושב, הופצצו. אז כן, אני מאמין, ואני לא חושב שאני היחיד, שישראל השתמשה בכוח ללא הבחנה יותר משהיה צריך".
 

מתקפה ללא הבחנה

על פי דו"ח האו"ם על מבצע צוק איתן - 2,251 פלסטינים נהרגו בלחימה, מתוכם 1,462 אזרחים פלסטינים שנהרגו במהלך הלחימה בעזה מאש צה"ל. על פי הנתונים של צה"ל, במלחמה נהרגו 2,125 פלסטינים, שבהם לפחות 761 אזרחים.
 
כשסנדרס נשאל מה היה עושה אחרת, במקומה של ישראל, ענה: "אתם מבקשים ממני עכשיו לעשות החלטות לא רק בשביל ממשלת ישראל, כי אם גם בשביל הצבא הישראלי, ואני לא חושב שאני מוסמך לעשות את ההחלטות הללו. אבל אני חושב שיהיה הוגן לומר שעוצמת התקיפות נגד אזורים של אוכלוסייה אזרחית... ואני יודע שהפלסטינים, חלק מהם, השתמשו באזורים האלה כדי לשגר טילים. זה הופך את זה למאוד מסובך. אבל אני חושב שרוב המשקיפים הבינלאומיים יגידו שהמתקפה נגד עזה היתה ללא הבחנה, ושהרבה אנשים חפים מפשע נהרגו".

הבוקר (שעון ישראל) סנדרס ניצח בפריימריז הדמוקרטים בוויסקונסין עם 55% מקולות הבוחרים. ביום ראשון שעבר, סנדרס ניצח בפער משמעותי בפריימריז בשלוש מדינות עבור המפלגה הדמוקרטית: אלסקה, וושינגטון והוואי. באלסקה זכה סנדרס, לאחר ספירת כלל הקולות, ב-80.6% מהקולות, בעוד שהילארי קלינטון הסתפקה ב-19.3%. לאחר ספירת 86% מהקולות, סנדרס גרף כ-71% במדינה וושינגטון, לעומת כ-28% שהצביעו לקלינטון. שתי המדינות הללו, שמאופיינות במספר קטן יחסית של יוצאי אוכלוסיות מיעוטים שנוטות לתמוך בקלינטון, מחלקות 91 צירים באופן יחסי למספר הקולות שגרפו המועמדים.