מושיט יד לשלום? נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר היום (חמישי) כי ארצו לא מהווה איום על אומות אחרות וכי היא מעוניינת בקשר עם מדינות העולם. דבריו של רוחאני מנוגדים להצהרות של המנהיג העליון הרוחני של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, ששלל כל התקרבות נוספת לארצות הברית, מאז החתימה ההיסטורית על הסכם הגרעין עם המעצמות. הסכם שהביא לסיומן של שנים ארוכות בהן חוותה איראן בידוד פוליטי וכלכלי שכלל סנקציות מצד המערב.



כזכור, העסקה עליה חתמו שש המעצמות בשנת 2015 הביאה לבלימת תכנית הגרעין של איראן, זאת בתמורה להסרת הסנקציות בחודש ינואר האחרון. "אנחנו בעד מדיניות של מודרניזציה. איראן לא מהווה איום על אף מדינה. טהרן מעוניינת באינטראקציה עם העולם ועם המדינות השכנות", אמר רוחאני בכנס לציון יום הטכנולוגיה הגרעינית הלאומי. "בזכות המודרניזציה נוכל להגיע מהר יותר למטרות שלנו. כדי להתקדם אנחנו צריכים קשר עם העולם,", הוסיף רוחאני.




"סמל של חוסר יושר"


מוקדם יותר השבוע אמר חמינאי כי על איראן להיות עצמאית וכי ארצות הברית היא "סמל של חוסר יושר" שלא ניתן לסמוך עליה. העוינות כלפי ארצות הברית נמשכה כשבשבוע שעבר אמר חמינאי כי "מי שאומר שהעתיד של איראן נשען על משא ומתן יותר מאשר על טילים, טועה. מי שאומר את הדברים האלה הוא בור או בוגד".



ספקות בנוגע להסכם הגרעין עם איראן הגיעו גם מכיוונו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שאמר בשבוע שעבר כי העסקה עם איראן "מוצלחת אך זקוקה לעוד עבודה", וזאת מכיוון שלאיראן "ייקח זמן להשתלב בכלכלה העולמית". אובמה אמר את הדברים בוועידת הגרעין שהוא מארח בוושינגטון. לדבריו, ששת המעצמות יצטרכו "להמשיך לעבוד" על מנת להתקין את ההסכם במלואו.



ברק אובמה. צילום: רויטרס
ברק אובמה. צילום: רויטרס