התמונה שהופצה בימים האחרונים ברשתות החברתיות, ובה נראה שר הביטחון משה (בוגי) יעלון במרכזה של כוונת רובה, לצד הכיתוב “מחוסל פוליטית”, חוללה סערה גדולה, בעיקר לנוכח העובדה שהאחראים להפצתה היו פעילי ליכוד. הרקע לפרסום התמונות היה התבטאותו הנחרצת של יעלון נגד החייל בפרשת הירי בחברון מלפני כשבועיים וטענתו כי מדובר ב”חייל שסרח”. 
 
יעלון הגיב לתמונות המסיתות ואמר “אין לי שום כוונה להתכופף ולהתקפל במאבק על דמותן של מדינת ישראל והחברה הישראלית”. כמו כן, הוא זכה לגיבוי מצד חברי אופוזיציה, וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה את המתקפה עליו ואמר: "פרסום תמונתו של שר הביטחון בתוך כוונת ירי הוא מעשה פסול וחציית קו אדום". אך האם יעלון צפוי לשלם מחיר פוליטי על דבריו בקרב חברי הליכוד? והאם המתקפה עליו מייצגת את עמדתם של כלל הפעילים במפלגה?
 
“יעלון לא ישלם שום מחיר”, אומר ח”כ לשעבר משה פייגלין, שלאחר שלא נבחר למקום ריאלי ברשימת הליכוד לבחירות לכנסת ה־20, הודיע על פרישתו ועל הקמת מפלגה בשם "זהות - תנועה ישראלית יהודית".

התמונה נגד יעלון שהופצה ברשתות החברתיות. צילום מסך
התמונה נגד יעלון שהופצה ברשתות החברתיות. צילום מסך

 

בכירי הליכוד כבר התרגלו לכך שמי שיוצא נגד המחנה – מותקף מיד, ופייגלין מודע לדינמיקה הזו, אך טוען שיעלון לא יינזק ממנה. “הוא נמצא בפלטפורמה ששבויה בידיו של נתניהו, ואין לו מה לדאוג”, אומר פייגלין. “אלה צעקות הקוזאק הנגזל. מי שמצוי בכללים הפנימיים של המשחק יודע היטב שבמקרה הטוב הוא לא יינזק, וייתכן מאוד שגם יצא נשכר. חברי מרכז הליכוד אולי יודעים לעשות רעש, אבל בסופו של דבר כולם חוזרים על ארבע אל כיסו של נתניהו ואל מי שנתניהו חפץ ביקרו. בוגי מבין את זה היטב, כי אין להם אלטרנטיבה בתוך המפלגה, ולכן הוא ימשיך בדרך הזו כשהוא יודע שמצד אחד מקומו בליכוד מובטח ומצד שני יזכה לאהדת השמאל. הוא רק מרוויח מהחגיגה. אלה כללי משחק ידועים מראש ומי שמשחק בהם יפה אלה נתניהו ויעלון”.
 
מה אתה חושב אישית על התבטאותו של יעלון?
“הדברים שיעלון אמר הם חמורים ביותר. הוא מתנהל בהיסטריה. בעיני בוגי הוא לא שר הביטחון, הוא שר התקשורת. הוא לא עובד אצל עם ישראל, הוא עובד אצל התקשורת”.
 
“השיח התוקפני הפך למקובל מאוד במדינה ומכל הכיוונים”, אומר מצדו שר הביטחון לשעבר ואיש הליכוד משה ארנס. “אנשים לא מרסנים את עצמם ומוציאים את מלוא הקיטור. אז אפשר להבין שזו סערת רגשות. רחמנות על החייל, חוסר רחמנות על הפלסטינים, התגובה על הטרור, הרצון להעניש טרוריסטים. ערבוביה של רגשות. אבל אנשים כאלה שוכחים ששר הביטחון הוא אולי המנוסה מבין כולנו בלחימה בטרור. הוא היה מפקד אוגדת יהודה ושומרון כשדיכאנו את האינתיפאדה הראשונה והרמטכ”ל בזמן האינתיפאדה השנייה. זה בחור שיודע להילחם בטרור”.

משה ארנס. צילום: אלוני מור
משה ארנס. צילום: אלוני מור

 
פוליטיקאי צריך לחשוב חמש פעמים לפני שהוא מדבר?
“טוב היו עושים כולם, כולל שר הביטחון, ראש הממשלה והרמטכ”ל, אם היו ממתינים לגמר החקירה והמשפט. יש גורמים צה”ליים שחוקרים אירוע, יש שופט שישפוט ויקבל החלטה כשכל התמונה תהיה מונחת בפניו. כנראה שכשהטמפרטורות גבוהות בימי חמסין, אנשים לא רוצים להמתין. הייתי אומר שזו המלצה טובה לחשוב כמה פעמים לפני שפותחים את הפה, ולא רק לפוליטיקאים.
 
“שר הביטחון שלנו לא חושב יותר מדי על מה שהציבור אוהב לשמוע”, מוסיף ארנס. “הוא אומר מה שהוא חושב לנכון וזו הדרך הטובה”.

הח"כ לשעבר משה פייגלין. צילום: פלאש 90
הח"כ לשעבר משה פייגלין. צילום: פלאש 90

 

לא עם הראש בקיר


למרות המתקפה ברשתות החברתיות, היה קושי לאתר חברי מרכז ליכוד שהיו מוכנים לדבר בשמם נגד השר יעלון. “בושה וחרפה שככה הוא מדבר”, אמר אחד מהם, אך הוותיקים דווקא בחרו לשמש גוף אחיד ונוקשה בעד השר.
 
“בוגי יעלון מתנהג כמנהיג”, קובע רפי גרגס, חבר מרכז ליכוד ותיק, יו”ר סניף הליכוד בקריית אונו ומרכז הפעילות בבקעת אונו. “רוב חברי המרכז חושב כמוני, אבל לצערי שומעים את מי שמרעיש וגורם נזק. זה לא יעזור להם, הם המיעוט, ואת בוגי זה רק יחזק. בדיוק מה שקרה לביבי נתניהו לפני הבחירות. כמה שתקפו, זה רק עזר לו. זוכר את ישראל כץ שיצא למלחמות נגד ועדי הנמלים? הוא היום אחד החזקים במפלגה”.
 
גרגס, מוותיקי מרכז הליכוד ואיש תנועת בית”ר, סיפר שבפורום של בקעת אונו ישנם שני חברי מרכז קיצונים שיצאו בקול רם נגד שר הביטחון ועוררו ויכוח. “אני מכבד את דעתם, אבל עם כל הכבוד אין להם תשובות ברורות”, הוא מספר. “אומרים לי: ‘מה אכפת לך? נצפצף על העולם’. אני אומר שאין דבר כזה לצפצף על העולם. אני באמת מהוותיקים, אבל יש לי שכל. כשהייתי ילד היינו צועקים שתי גדות לירדן, אבל המצב השתנה. לא הולכים יותר עם הראש בקיר. בליכוד יש מגוון של דעות, אבל הקיצונים הם המיעוט. עובדה שפייגלין, בחור ברמה, נמצא בחוץ בגלל דעותיו שלא התאימו”.
 
צדוק כהן, המו”ל של הביטאון “ליכוד שלי”, שיוצא בכל רבעון, אומר שאם הנושא ימשיך להיות בכותרות, הוא יסוקר בגיליון הקרוב. “אנחנו כותבים על מה שצריך ואם חייבים להיכנס, אז נכנסים”, אומר המו”ל, שעומד בראש קבוצת חברי ליכוד בחדרה. “עזוב את אחדות המפלגה, אני נגד לתקוף בן אדם על לא עוול בכפו”, אומר כהן. “גם אני בעד שיירו למחבל עשר פעמים בראש, אבל ההבדל ביני לבין בוגי שהוא נמצא במסגרת ואני לא. הוא לא יכול להגיד את מה שאני אומר”.
 
אז אתה בעדו?
“אני לא איש של בוגי. אני איש ימין, אבל אני בפריימריז אעבוד בשבילו, רק בגלל הימים האלה. לא יעזור למתנגדים. 300 איש אולי לא יצביעו בשבילו, אבל 600 כן. הם יצביעו דווקא. הוא שר ביטחון טוב, לוחם אמיץ, בן אדם צנוע. רק האופי שלו לא מתאים לפוליטיקה. בפוליטיקה כשאתה אומר את מה שאתה חושב, זו בעיה. אתה צריך להגיד את מה שאוהבים לשמוע”.

“הוא היום אחד החזקים במפלגה". כץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
“הוא היום אחד החזקים במפלגה". כץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 

בלי קמצוץ ניסיון


אומנם המתקפה על יעלון עוררה הדים רבים, אך כעת נדמה שהיא אינה מייצגת את כלל חברי הליכוד. אתמול פורסם כי חברי מרכז ופעילי שטח בליכוד יצאו להגנתו של שר הביטחון והחלו להחתים על מכתב תמיכה בו. "איננו מסכימים לניסיון להלך אימים על שר מכהן מטעם התנועה בשל העובדה שהתבטאויותיו אינן נושאות חן בעיני גורמים מסוימים", נכתב במכתב. "אנו סמוכים ובטוחים כי אתה פועל ביושר ובאמונה להמשך היותו של צה"ל צבא מקצועי ומוסרי".
 
על רקע הסערה נגדו, ביום חמישי יהיה יעלון אורח בסניף הליכוד ברמת גן, באירוע הרמת כוסית לרגל חג הפסח הקרב ובא. האירוע נקבע עוד לפני סערת החייל היורה מחברון, אבל מבחינת המארגנים שום דבר בתוכניות לא השתנה.
 
“אני יודע מה עומד מאחורי העליהום ולא ניגרר להתלהמות הזו”, אומר משה רווח, מ”מ ראש עיריית רמת גן ויו”ר סיעת הליכוד בעיר. “חשוב שבוגי יסביר את העמדה שלו בגבולות השיח הסביר. זה שר הביטחון של מדינת ישראל, האיש ששומר עלינו יום־יום, אז לשים אותו מאחורי כוונת? ביקורת אני מוכן לשמוע, אבל לא הסתה, ופה נחצו קווים. בוגי מוערך ורצוי אצלנו”.
 
האם ותיקי הליכוד, האנשים השקולים, יצטרכו כעת להגן בגופם על השר ולמנוע מההמון הקולני להעלים אותו מהנוף המפלגתי? “אתה זוכר את ימי החישוקאים בליכוד?” שואל ארנס. “מי אלה היו? אריק שרון, דוד לוי ויצחק מודעי. הם רצו לחשק את ראש הממשלה יצחק שמיר. אתה יכול לתאר לעצמך דבר כזה? הוא עמד למכור את ארץ ישראל, לוותר על שטחים, להיכנע לטרור. הם טענו שצריך לחשק, אז דוד לוי הצטרף לממשלת אהוד ברק, מודעי פרש מהליכוד וניהל משא ומתן עם שמעון פרס, ואריק שרון ביצע את ההתנתקות. זה בערך אותו הדבר. יש פה אנשים שחושבים שצריך ללמד את בוגי איך להילחם בטרור. יש לי רושם שאלה שכותבים בפייסבוק, בעילום שם, אין להם קמצוץ מהניסיון שיש לו בתחום".