גורמים בבית הלבן מסרו הלילה (שני) לניו יורק טיימס כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שמתוסכל מחוסר ההתקדמות במו"מ בין ישראל לפלסטינים, שוקל להגיש למועצת הביטחון של האו"ם מתווה משלו שיקדם הסכם שלום בין שני הצדדים, שבבסיסו יעמוד הרעיון של שתי מדינות לשני עמים. הנשיא האמריקאי ניסה במהלך השנים לרשום הישג מדיני בעניינם של ישראל והפלסטינים, וצעד זה מגיע לקראת סיום כהונתו בבית הלבן. 



כחלק מהדיווח התייחסו בניו יורק טיימס לכך שראש הממשלה בנימין נתניהו, צפוי להתנגד להצעה וציינו כי אפשרות לפיה אובמה יתמוך בהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם, חרף התנגדותה של ישראל, היא חסרת תקדים. הגורמים הדגישו את תסכולו של הנשיא מכך שהניסיונות ליצור מתווה שיתאים לשני הצדדים בתקופת כהונתו עלו בתוהו. 

זו לא הפעם הראשונה שהנושא עולה לכותרות. דיווחים דומים הופצו גם בשנה שעברה, אז אמר הסנטור ג'ון מקיין כי "מהלך כזה יסתור את המדיניות של עשרת הנשיאים האחרונים של ארצות הברית". במכתב מחאה בנושא שנשלח אז ע"י ועדת החוץ של הקונגרס, נכתב כי "במשך עשרות שנים ארצות הברית השתמשה בווטו שלה במועצת הביטחון על מנת לשמור על ישראל מפני לחץ מיותר".

צפוי להתנגד. בנימין נתניהו. צילום: Getty images


מה דעתם של המתמודדים לנשיאות על ה"הסכם"?


לקראת סיום כהונתו של אובמה, והמירוץ לנשיאות של ארצות הברית, המתמודדים המובילים במירוץ לבית הלבן התייחסו גם הם לסכסוך הישראלי פלסטיני, וכנדרש הביעו את דעתם בנושא. המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון, שכבר בתחילת הקמפיין ציינה כי הדבר הראשון שתעשה במידה ותיבחר לנשיאה הוא להזמין את ראש הממשלה הישראלי לבית הלבן, אמרה כי נדרש הסדר במזרח התיכון, והדגישה כי היא איננה מעודדת הסדר כפוי של האו"ם. "ישראלים ופלסטינים אינם יכולים לוותר על השאיפה לשלום אך באותו זמן אסור, לעולם, לעודד טרור או לתמוך בו, או לחגוג אותו. אמנע בכל כוח מצב של כפיית הסדר באזור, אפילו אם זה יהיה הסדר של האו"ם", כך קלינטון. 
 
המועמד הרפובליקני מעורר המחלוקת דונלד טראמפ אמר לפני כשלושה שבועות בראיון נרחב לניו יורק טיימס, כי הוא רוצה לברר האם הסכם בין ישראל לפלסטינים הוא אפשרי: "ביסודו של דבר, אני תומך בפתרון שתי המדינות, אבל הרשות הפלסטינית צריכה להכיר בישראל כמדינה יהודית". 
 
מי שניסה להימנע מלהביע את דעתו בנושא הסכסוך ואף ספג ביקורת בעקבות כך, הוא המועמד היהודי הדמוקרטי ברני סנדרס. המועמד שחווה בשבועות האחרונים תנופת ניצחונות, העניק באמצע השבוע האחרון ראיון עם שגיאות עובדתיות באשר לצוק איתן לעיתון "ניו יורק דיילי ניוז", בעוד שבניו יורק התמקדו באופן שבו דיבר על הדרכים ליישום תוכניתו הכלכלית ובדרכי התשלום ברכבת התחתית בניו יורק, נעלמה מן העין הצהרתו של סנדרס כי ישראל הרגה יותר מ-10 אלף פלסטינים בעזה ב-2014. יש לציין כי המספר שנקב בו סנדרס עולה בהרבה על נתוני האו"ם. הסנטור מוורמונט אמר את הדברים בחלק של הריאיון שעסק בישראל, כשנשאל האם הוא סבור כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה בעזה. לפני יומיים רק התראיין סנדרס בתוכנית בוקר ב-MSNBC ולשאלה "האם האפשרות היחידה לשלום הינה נסיגה מוחלטת של ישראל לקווי 67', ענה כי אין לו דעה בנושא זה. 

ספג ביקורת. ברני סנדרס. צילום: רויטרס