במשך שנים מונעת הצנזורה הצבאית לתקשורת מעיתונאים ישראליים לדווח על תקיפות של חיל האוויר בסוריה שנועדו למנוע העברת נשק מתקדם, לחיזבאללה. התקשורת הישראלית יכולה היתה לדווח על כך אך ורק על פי מה שמכונה "פרסומים זרים". היום (שני) במהלך ביקור בתרגיל צה"ל ברמת הגולן גילה ראש הממשלה בנימין נתניה כי ישראל תקפה בסוריה עשרות משלוחי נשק שהיו בדרכם לארגון חיזבאללה. "אנחנו פועלים כשצריכים לפעול כאן מעבר לגבול בישראל התקפות כדי למנוע מחיזבאללה נשק שוב שוויון", הדגיש ראש ממשלה. בנשק "שובר שוויון" התכוון נתניהו בעיקר לטילים ארוכי טווח ולטילים נגד מטוסים ומערכות מכ"ם.



מהסיור נעדרו שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, שמן הסתם לא שותף בהחלטת רה"מ לחשוף את המידע והרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט שנמצא בביקור באיטליה.



ראש הממשלה אמר כבר לפני כארבעה חודשים בדצמבר 2015 כי ישראל פועלת "כדי למנוע את הפיכת סוריה לחזית נגדנו" אך הפעם הדברים שלו הם חדים וברורים יותר.



למדיניות "העמימות" לפיה ישראל תוקפת בסוריה, אך אינה נוטלת על כך אחריות, היה היגיון בריא. היא נועדה להשיג את היעדים הצבאיים של מניעת העברת הנשק המתקדם, אך בו בזמן, למנוע השפלה פומבית של משטר אסד וחיזבאללה ובכך לצמצם את הפיתוי שלהם להגיב כדי לשמור על כבודם. גם אם רבים בעולם העריכו כי ישראל עומדת מאחורי הפעולות הללו. 



קשה לדעת אם נתניהו החליט לחשוף את הסוד בעקבות דיון מעמיק עם הגורמים המוסמכים ביותר, שר הביטחון, הרמטכ"ל ואמ"ן, על משמעות הדברים. ואם כן מדוע בעיתוי זה. פניות לקבל הבהרות בנושא זה מלשכת ראש הממשלה לא נענו ומלשכת שר הביטחון נמסר כי "אנו לא מתייחסים בין לשיח בין ראש הממשלה לשר הביטחון". דבר אחד ברור, המצב בסוריה לא השתנה לעומת החודשים הקודמים. זאת למעט העובדה שמתקיימת שם הפסקת אש שברירית ביותר בין משטרו של הנשיא בשאר אסד לארגוני המורדים, למעט דאעש, אל קאעידה וג'בהת א-נוסרה. בכל מקרה ברור כי המצב בגבול ישראל ברמת הגולן לא השתנה ולכן הצהרתו של ראש הממשלה מעוררת תמיהות.



ברור שמשטר אסד וגם חיזבאללה לא יאהבו את מה שאמר נתניהו. דבריו מציגים אותם בחולשתם כמי שאינם מגיבים על תקיפות חיל האוויר. ברור שלאסד ולחיזבאללה אין כל רצון או כוונה גם אם יש להם יכולת לתקוף את ישראל, על שהיא מפרה את ריבונותה של סוריה או מה שנשאר מריבונות זו. אך במאזן האימה וההרתעה השבריריים בין ישראל לארגון השיעי בלבנון ולמשטר אסד, לקח כאן ראש הממשלה סיכון גדול וחשף סודות מדינה. 



זו לא הפעם הראשונה שנתניהו מחליט לחשוף סודות מדינה, כך סתם לפתע בלי סיבה נראית לעין למעט רצון לגזור קופונים פוליטיים. הוא עשה זאת פעמיים כשהיה יושב ראש האפוזיציה בשני העשורים האחרונים. פעם כשחשף מעל דוכן הכנסת מסמך שחיבר מי תא"ל צבי שטאובר ראש חטיבת האסטרטגית באגף התכנון של צה"ל לקראת פגישה של הרמטכ"ל אמנון ליפקין שחק עם עמיתו הסורי.