"דבר אלי בפרחים", שיר של גאולה גיל משנת 1962, הפך כמו הרבה קלאסיקות ישראליות למטבע לשון שממשיך לשמש אנשי שיווק שגיל יכולה הייתה להיות סבתא שלהם. גיל, למי שתהה, מתגוררת בימים אלה בקליפורניה, מדינה שטופת שמש ואוהבת פרחים במיוחד. אבל קליפורניה היא ממש לא היחידה. למעשה, נדמה שתרבות הפרחים הפכה לשפה שוטפת בה מפטפטים היום כל אייקוני השיק והעיצוב החשובים ביותר ברשתות האינסטגרם, הפינטרסט, ובמיטב מגזיני האופנה ותערוכת האמנות בארץ ובעולם.
 
העיסוק בפרחים אינו חדש. עוד בתקופה הוויקטוריאנית הפרחים שימשו את החברה הגבוהה ככתב סתרים, כשלכל פרח משמעות שונה, המעבירה תחושות ותשוקות שהדיבור עליהן היה אסור. הרומן The Language of Flowers", פרי עטה של וונסה דיפנבאך, סוקר את הנושא היטב ויש לה גם אזכורים ב - "המלט" של שייקספיר ואפילו בתנ"ך. אבל, עם הזמן, כתב הסתרים המועדף עלינו הפך להיות האמוג'י, תוך שהפרחים הפכו לקלישאת קיטש של וולנטיינ'ס וחתונות. בשנתיים האחרונות, מסתמן לו קאמבק תוך שהפרחים, העיסוק והעיצוב בהם הפכו לאובססיה ויזואלית שמציפה את חיי היומיום בניחוחות, צבעים ולא מעט תחזוקה. 

לייק על הפרח


אי אפשר לדבר על טרנד הפרחים המחודש מבלי להתייחס לרשתות החברתיות ככלל, ולאינסטגראם בפרט, בה התיוג florist#, זכה כבר ליותר ממיליון אזכורים . השאיפה להפוך כל פריים למרהיב ופוטוגני ועם זאת "אותנטי", הפכה את הפרחים לאלמנטים קישוטיים אידיאליים. נכון, הם אינם זולים ולא מהווים מוצר צריכה בסיסי, אבל מצד שני גם לא מדובר בנעלי מעצבים שלא ניתן להשיג או ביצירת קראפט מרשימה שניתן לבצעה רק באמצעות כישרון מיוחד. במילים אחרות, פרחים הם אלמנט אינסטגראם נגיש יחסית שמשדר "חיי מותרות" ו"הקפדה על הפרטים הקטנים". בנוסף, עיטור הפריים באגרטל פרחים הוא פעולה תמימה שלא מסריחה ממסחור וניצול - הפרחים הם יצורים יפים ופוטוגניים להפליא, אך למרבה המזל הטבע הוא שיצר אותם, לא ילד סיני במפעל מפלצתי (לתעשיית הפרחים יש השפעות מטרידות על הסביבה ועל סחר הוגן, למען הסר הספק, אך אלה טרם חלחלו לתודעה הציבורית). ממש לפני כשבועיים העלתה בלוגרית העיצוב מהנחשבות בעולם, בריטני ווטסון ג'ספן מהבלוג The House that Lars Built, פוסט שעוסק בחשבונות האינסטגראם של חובבי הפרחים הראויים ביותר בספירה המקוונת. בין יתר האושיות ציינה ג'ספן את this is from the ground מקוריאה, את סטודיו choo שאף כתבו מספר ספרים בנושא, את Jo Flowers האנגלית ואת אנה פוטר שמשלבת את עבודות הפרחים שלה עם מתחם עבודה היפסטרי ושיקי במיוחד. 

מעמוד האינסטגרם של אנה פוטר. צילום: מתוך אינסטגרם
מעמוד האינסטגרם של אנה פוטר. צילום: מתוך אינסטגרם

אגב, גם ב – Pinterest פלטפורמה מובהקת לכל מה שיפה ופוטוגני , הפרחים חוגגים. הלוח Flowers של לורן קונראד, אושיית הריאליטי וכיום כוהנת הלייף-סטייל עבור נערות אמריקאיות, מונה קרוב ל-900 אלף עוקבים. בהתאם, הפרחים הפכו גם לפריט בלתי נפרד מכל השקה, מסיבה קולית או אירוע אופנתי שמנסה לשדר אוירה ושיק בניחוח אינסטגרם עכשווי. חנויות פרחים, ערוגות וגנים הפכו במהרה ללוקיישן מוביל-  מהתצוגה של דיור באוקטובר האחרון, שהתחפשה לחממה כשהציפה את מוזיאון הלובר בפרחים חיים ועד לאחרונת מסיבת הבלוגריות. "יש לנו פה השקה כמעט כל חודש", אומר בנג'מין בוסו, אחד משני הבעלים של חנות הפרחים Ampersand בשכונת מישן האופנתית בסן פרנציסקו, "בחצי השנה האחרונה אירחנו מסיבה של המותג Everlane, צילמו פה פרסומת של Old Navy, השיקו פה מותג תכשיטים".

הדוגמנית הישראלית סופיה מצטבר בתצוגת דיור קיץ 2016. צילום: יח"צ
הדוגמנית הישראלית סופיה מצטבר בתצוגת דיור קיץ 2016. צילום: יח"צ

קריירה מלבבת 
 

רבות דובר על כל שהדור הנוכחי רואה בעבודה קבועה והיררכית סוג של שעבוד מודרני. מצד שני, תנו לבני הדור הזה קריירה חדורת משמעות שהיא למעשה זהות, תזרקו קצת אינדיבידואליזם ויזמות לתמונה, וכולם יצאו עניים אך מרוצים. התנועה הזאת שקוראת לקריירה עכשווית חדורה במשמעות, כמו גם מהפכת  הביוטי פיקציה והדגש הוויזואלי שעוברת על כל תחומי חיינו באדיבות הרשתות החברתיות, העניקה זוהר מפתיע למקצועות שקודם לכן נתפסו כעבודת כפיים או מפלטם של חסרי ההשכלה. למשל, עבודה בעץ (מעתה אמרו: נגר בוטיק), אופה (קונדיטור) וכן, גם סדרן הפרחים או בשמו האלגנטי באנגלית ה - florist. בשנתיים האחרונות, המקצוע הנחשק הזה תופס תאוצה כמעוזן של דוגמניות לשעבר, צעירות רומנטיות ויזמיות מקושרות מהסוג שמגזינים אוהבים לראיין. בין ברות המזל שזוכות לבלות את ימיהן בין וורדים ואירוסים אפשר למצוא את פרדריק וואן דר ואלס ההולנדית, שהקימה את Frederique's Choice, אתר למשלוח פרחים טריים וזכתה על כך לכתבה במגזין Forbes. ב - Vogue הבריטי, התפרסמה בספטמבר האחרון כתבה הסוקרת את מסדרות הפרחים "האופנתיות ביותר בלונדון". בכתבה צוין כי "התיאבון של לונדון לסידורי פרחים מעולם לא היה גדול יותר". בהתאם, ועם עזרה נדיבה מתרבות ה-DIY הפורחת, סידור הפרחים הפך מתחביבן של נשים בגיל הפנסיה לעיסוק סקסי פופולארי להפליא - קורסים לסידורי פרחים המיועדים לצעירות היפסטריות מושקים בקצב מסחרר בניו יורק, לוס אנג'לס ולונדון. בין הסדנאות הפופולאריות היא זו שמציע מלון ה - Four Seasons בבוורלי הילס, בהנחייתו של אריק באטרבאוך, סדרן הפרחים האישי של גווינת' פלטרו ומדונה. אגב, גם הזמרת לילי אלן הייתה שוזרת פרחים במקצועה לפני שהפכה לזמרת והיא אוהבת מדי פעם לציין את זה בראיונות. מה יש להוסיף? 

ספר של סטודיו Choo. צילום: יח"צ
ספר של סטודיו Choo. צילום: יח"צ

פרחים בקנה וזקנים בצריח 


ואם חשבתם שהעיסוק המחודש בפרחים נשאר במסגרת עולמות התוכן הנשיים והרומנטיים, אתם טועים. בקיץ האחרון, למשל, התוודענו לטרנד אינסטגרם חדש במסגרתו היפסטרים עבדקנים קישטו את זקניהם בפרחים. האמן הניו יורקר המצליח קהינדה ויילי (Kehinde Wiley), הציג באביב האחרון במוזיאון ברוקלין שורה של ציורים בהם ראפרים שחורים מופיעים בפוזות מלכותיות על רקע טפטים פרחוניים מצועצעים, במטרה לבחון מחדש את הסטריאוטיפים והמיתוסים סביב גבריות שחורה. האמן הספרדי מיגל וולינס פרייטו (Miguel Vallians Prieto) הגדיל לעשות בסדרת הצילומים האחרונה שלו ששמה "שורש" והציג גברים שבמקום ראש יש להם זר פרחים ענק. האמן ביקש לייצר דיון המבקש לפרק מושג ולבנות אותו שוב - בדיוק מה שדור ה-Y נהנה לעשות עם מושג ה- 'גבריות'. אגב, האמן ג'ף קונס הקדים וכבר הספיק להצטלם עם כתר פרחים לשער של ה - New York Magazine כבר בשנת 2013. 
בישראל גם כן נמצאה נציגות בולטת למגה. "פרחים הם נצחיים, הטרנדים פשוט משתמשים בהם באופנים שונים בכל פעם מחדש", אומר דורון בדוח, ארט דירקטור במותג הלייף-סטייל "המעפילים" שיזם בן זוגו יונתן קרן. בפברואר האחרון המותג, שמייצר שמנים לזקן ווקס לשפם, חבר לחנות הפרחים Fiori TLV בכדי ליצור סדרת תמונות המפגישה בין זקנים לפרחים. התערוכה, תחת הכותרת #פרחיםזהגברי, הציגה אימג'ים של גברים מזוקנים מקושטים בזרים, כתרים פרחוניים, עלים ויתר תוספות מלבבות. בין המצולמים אפשר למצוא את המוזיקאי יוסי מזרחי, בן זוגה של נינט טייב, את השף אסף גרניט ואת עוזי פיינרמן מלהקת 'בום פם'. התערוכה, שתוזמנה לט"ו באב, ולא בכדי, הגיעה "מההקשר של התמציות הטבעיות והניחוחות החזקים של פרחים וצמחים, והרצון להביא אותם לקדמת הבמה", אומר בדוח, "הבשורה שאנחנו מביאים היא - התחבר לעצמך ואפשר לעצמך את כל מה שאתה באמת רוצה. הרעיון של גברים באינטראקציה עם פרחים מציג את הנינוחות החדשה שאנחנו רוצים להשיג במותג שלנו". 

הגל הפרחוני שוטף את ישראל


כמו במיטב בירות אירופה, גם בתל אביב יתקיים באפריל הקרוב שוק פרחים אמיתי, בתאריכים הבאים בין התאריכים 20-21 לחודש. השוק, שיתוף פעולה בין  היזם אלירן בן יהודה, הבעלים של "משתלה אורבאנית" בתל אביב לשוק הנמל בנמל תל אביב, יציע לחובבי הפרחים עשרות דוכנים של עציצים ופרחים, כולם מקומיים. לפרטים נוספים: www.shukhanamal.co