חברת הכנסת ענת ברקו (ליכוד) האשימה היום (רביעי) את יושבת ראש הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) כי היא מונעת במכוון דיון בנושאים הקשורים לקידום נשים בצה"ל וזאת בשל האג'נדה הפוליטית שלה.



"ישנה ועדה בכנסת שבמשך שנה שלמה מדירה את חיילות צה"ל ממנה. איזו ועדה? הוועדה לענייני מעמד האישה. למה? כי בראשה עומדת חה"כ עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת", כתבה ח"כ ברקו בפוסט בדף הפייסבוק שלה.



"תשאלו מה הקשר? אז הנה הקשר - בריאיון לעיתון 'הארץ' בקיץ האחרון היא אמרה את הדברים הבאים: "יש לי בעיה עם נשים בצבא. הפמיניזם שלי נוקט עמדה ברורה נגד צבא, מלחמות וכיבוש. אני לא מהפמיניסטיות שחושבות שחלק מהשוויון של נשים נמדד ביכולתן להפציץ... קידום נשים בצבא זה בעייתי", כתבה ברקו.



חברת הכנסת מהליכוד הוסיפה כי "המראיינת באותו ריאיון כנראה הופתעה ורצתה לקבל הבהרות. אז היא שאלה אותה: 'את אומרת שאת מייצגת קבוצות מוחלשות. יבואו חיילות ויגידו שאת לא מייצגת אותן'. תשובתה של חה"כ תומא סלימאן לא איחרה להגיע: 'מי אמר שאני מייצגת את כל הנשים במדינת ישראל?', ורגע לפני כן במהלך הריאיון גם אמרה: 'אני יושבת ראש הוועדה, יש לי ראייה פוליטית ובאתי לקדם אותה'".



בביקורת על סלימאן כתבה ברקו כי סלימאן נוקטת בקו ברור שבא  לידי ביטוי בהתנהלותה. "אז מסתבר שהיא לא רק מדברת - היא גם עושה. במשך שנה שלמה הוועדה בראשותה עסקה בשלל נושאים. היו שם, למשל, דיונים על קידום תעסוקת נשים ערביות בתעשיית ההיי-טק, על שירותי רווחה לנשים בדואיות בנגב, ואפילו התקיים סיור של הוועדה במרכז לטיפול בנשים אריתראיות. מה שנקרא: עולם ומלואו... רק מילה אחת לא מופיעה ברשימת הנושאים: צה"ל. לא קיים", הוסיפה ברקו.



עאידה תומא-סלימאן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
עאידה תומא-סלימאן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



לדברי ברקו הוועדה לקידום האישה נועדה, בין היתר, לספק מענה לחיילות צה"ל: "מדובר בוועדה שאני זוכרת אותה עוד מימיי כקצינה בתור בית חם וטבעי עבור חיילות צה"ל, כולל בנושאי הטרדות מיניות בצבא. והיום אין לחיילות צה"ל בית כזה. כי לעאידה יש אג'נדה פוליטית שהיא באה לקדם".



"אז גם לי יש אג'נדה פוליטית שבאתי לקדם, וחלק ממנה הוא גם נשים בצבא. משום שמבחינתי לא רק שלא מדובר בנושא בעייתי אלא מדובר במקור לגאווה ישראלית. עאידה לא מעוניינת לטפל בחיילות צה"ל - שיעבירו לי את הטיפול בנושא. אני אשמח לעסוק בכך", סיימה.




"יש לי אג'נדה פוליטית ברורה שלא הסתרתי מעולם"



בתגובה אמרה ח"כ עאידה תומא סלימאן למעריב: "אני שמחה מאוד שחה"כ ברקו אכפת לה מהועדה לקידום מעמד האישה והדיונים שמתקיימים בוועדה, למרות שלא הפגינה את זה בנוכחות בוועדה מתחילת קדנציה זו. מצד שני, אני תוהה למה ח"כ ברקו חיכתה עד הפגרה כדי להעלות נושא זה, במיוחד כאשר לא התקבלה פנייה רשמית אחת ממנה או מכל חבר או חברת כנסת אחרים לדיון בנושא נשים בצבא. עד כמה שזכור לי היא גם לא העלתה נושא זה במליאה".



סלימאן הוסיפה כי "הועדה קיימה עשרות דיונים בנושאים שונים הנוגעים לזכויות ומעמד נשים בארץ: תעסוקה של נשים בכלל בדגש על ערביות וחרדיות, חינוך לשוויון מגדרי, הטרדות מיניות במשטרה ובתחבורה ציבורית, זכויות הוריות לתא משפחתי חד-מגדרי, טרנסג'נדרים, ייצוג הולם לנשים בשירות המדינה, סחר בנשים וזנות, ניתוח מגדרי לתקציבי משרדי הממשלה ועוד עשרות נושאים, כולל דיון על המקוואות וסוגיית העגונות. כאישה חילונית וערביה זה אינו עניין של מה בכך ומוכיח כי אני מקדמת זכויות של נשים אל מול כל צורות האפליה והדיכוי נגדן. ובכלל, כל בקשה לדיון נידונה לגופו של עניין. הניסיון לעורר דיון סביב ההתנהלות שלי כיו"ר הוא עלוב. יש לי אג'נדה פוליטית מאוד ברורה שלא הסתרתי מעולם. אני נלחמת נגד כיבוש, נגד אלימות ומקדמת שלום, צדק ושוויון לכלל אזרחי המדינה".