בבית הדין הצבאי ביפו יתייצב מחר החייל, סמל א', לדיון קריטי בפרשה, שם הוא צפוי לשמוע מהתביעה הצבאית באיזה אישום הוא יועמד לדין, כשנכון לרגע זה, בתביעה עדיין מתכוונים להעמידו לדין באשמת הריגה. גורם בכיר בפיקוד מרכז, אחד מהמתחקרים של האירוע, התייחס היום לפרשה המטלטלת שסיפר כי בשלושת התחקירים שהתקיימו בשטח על ידי המפקדים, לא עלה בכלל נושא מטען על גופו של המחבל. "התחקיר התקיים בשלוש רמות שונות. ברמה שלי לא הוזכרה חגורת נפץ".


 

על הטענות של החייל על חשש ממטען בעקבות הצעקות בשטח, אומר הגורם הבכיר כי "אם יש מצבים שבהם עולה חשד אמיתי לחגורת נפץ, שזה אירוע חריג שלא פגשנו בחצי השנה האחרונה, אחד הדברים החשובים באיוש הוא דיוק המענה בהתאם לאיום עמו אתה מתמודד. בהיבט הזה אנחנו לא רואים בחצי השנה האחרונה חגורת נפץ".
 

החייל היורה. צילום: אבשלום ששוני
החייל היורה. צילום: אבשלום ששוני

"דיווחתי עד אלוף הפיקוד על אירוע חריג"

על השתלשלות האירועים מספר הגורם ביום התקרית: "כששמעתי שיש אירוע בחברון, התחלתי לנסוע לאירוע כדי לתחקר בשטח עם המפקדים. תוך כדי נסיעה התקשר המח"ט ואמר לי שיש אירוע חריג. מח"ט הגזרה. אני המפקד שלו והוא מרגיש שבכל מקום שהוא פוגש משהו חריג, הוא מתקשר ומדווח לי. וגם אני מתקשר למפקדי - לאלוף הפיקוד ואומר לו - תכיר את האירוע. אני נוסע לחברון ומדווח עד אלוף הפיקוד כאירוע חריג עוד לפני שיש סרטון. הסרטון נכנס כשאני מסיים את התחקיר שלי בשטח. אני עושה תחקיר עם כל מי שהיה נוכח. זה לא חריג. 
"אני מתחקר המון אירועים. כשאני מגיע, אני עושה את התחקיר ברמתי ובסוף התחקיר שלי אני קובע את עמדתי. כדי להגיד לאנשים שנמצאים בתחקיר מה אני חושב וכדי להנחות אוגדה שלמה. אני צריך להגיד אמירה, והאמירה היא שזה לא מה שאני מצפה. לא בהיבטים מקצועיים ולא בהיבטים ערכיים. אני עושה תחקיר בשטח ומתחקר את כל המאפיינים ושלפני שאני מבין בכלל שיש סרטון".
על ההבנה כי מדובר באירוע שדורש חקירה פלילית אומר הגורם: "כשאני מזהה שיש חשש לסטייה מהוראות הפתיחה באש עם האירועים הערכיים, אנחנו מעבירים את מסקנות התחקיר לפרקליטות". הוא מבהיר: "בתחקיר שלי יש התייחסות לאיזה 20 דברים שקשורים לכל האירוע המתגלגל מתחילתו, איך הגיבו למחבלים ועל לירי. זה אירוע מבצעי שהוא לא רק החקירה ויש ביקורת גם על התנהלות המפקדים. ולכן הן ננזפו".