לפי סקרים שנערכו בעקבות שידור הסדרה "צל של אמת" וקמפיין ציבורי שנועד להוכיח שרומן זדורוב לא רצח את תאיר ראדה ז"ל, משוכנע רוב בציבור שזדורוב איננו הרוצח, זאת על אף שהורשע בשלוש ערכאות משפטיות. העיתונאי רביב דרוקר צלל לדבריו לעובי הקורה, תמלל את הסדרה והעמיד אותה למבחן מול הכרעת הדין במשפט. בשיחה עם דנה ספקטור ורן שריג, שכבר עסקו רבות בנושא ב"רדיו ללא הפסקה 103FM", טען דרוקר שרומן זדורוב אשם ברצח. "ללא ספק סביר במקרה הזה", אמר, "אם רומן זדורוב צריך לצאת מהכלא כי קיים ספק הקטן שבקטנים, אז אחריו צריכים לצאת מהכלא עוד אלפי אנשים, שההודאות שלהם היו פחות חזקות והראיות נגדם היו פחות חזקות".



במרכז הטענה של דרוקר עומדת הודאתו של זדורוב בפני המדובב "ארתור": "ארתור הוא מדובב בחסד עליון, ואני אפרסם את כל 31 העמודים המתומללים של השיחה המדהימה ביניהם. הוא עושה לזדורוב תחמונים פסיכולוגיים. באמת, הם לקחו מדובב, ש'שאפו' לו. הוא 'לש' אותו ימים, אבל הדבר הכי מדהים שהוא עושה, זה שאחר הצהרים זדורוב מתחיל להודות לו ואומר 'תשמע, היה לי 'בלאק-אאוט', ואולי במהלך ה'בלאק-אאוט' רצחתי אותה, אבל אני לא זוכר כלום, הכל נמחק לי, זה כבר קרה לי בעבר. ואז ארתור עושה טריק גדול, הוא מזעיק סוהר, כי זדורוב אומר שאולי הוא יעשה לעצמו משהו. הסוהר לוקח את זדורוב לבדיקה פסיכיאטרית, ואז הוא חוזר. עכשיו, מבחינת זדורוב, הוא כבר התוודה בפני ארתור, וארתור לא הפליל אותו, וככה הוא קונה את אמונו. ארתור אומר לו 'אתה מבין שאם הייתי אומר את זה למישהו אחר, כבר הייתי יכול לקבל הרבה כסף, אבל אני לא שטינקר, אני לא אפיל אותך בחיים. הוא גם אומר לזדורוב שלא מעניין אותו מה יש לו להגיד, עושה לו טריקים פסיכולוגיים, אומר לו 'אל תעבוד עלי, אתה לא רוצה אל תגיד, אבל אני קורא אותך'".

"אני לא מכיר מקרה, ושאלתי עורכי דין ובדקתי, ואשמח אם מישהו יראה לי אחרת, שהודאת שווא ניתנה לא בפני חוקר, אלא בפני מדובב", טען דרוקר, "אף מקרה כזה גם לא הוזכר בבית המשפט. זדורוב אומר בהודאה 'נמאס לי מהילדים, אני לא רוצה יותר להתקרב לבתי ספר וגני ילדים, יש שם ילדים לא מנומסים'. יש שם קטע שזדורוב אומר שיש (בתא המעצר) האזנות, הוא סוגר את האור, לוקח אותו הצידה, מסמן לו על המדובב השני שהוא מפחד ממנו, ולוחש לו על האוזן המון פרטים מההודעה. על הלהב של הסכין, שהדם נפל לו על המכנסיים ולכן הוא זרק אותם. וכל פעם הוא אומר אמירות בקול רם 'אני לא עשיתי את זה, אני חף מפשע', כאילו למיקרופונים שיקלטו. אנשים לא יודעים בכמה שקרים נתפס זדורוב במהלך החקירה, זה פשוט אין-סוף".

"על קבילות ההודעות האלה אין מחלוקת", אמר דרוקר, "גם השופט דנציגר שזיכה 'כפסע מהרשעה' כמו שהוא כותב, כתב שאלה הודאות מטרידות מאוד ובעייתיות מאוד והוא מקבל אותן. שום מניפולציה, שום כלום. היתה מניפולציה אחת, וגם היא ממש בתחום הסביר וגם היא ממש לא שברה את זדורוב. הוא חיפש באינטרנט סרטי סנאף ומקומות שיש בהם סכינים, יש לו אוסף סכינים, הוא מתעסק בזה. היה לו 'בלאק אאוט' בעבר, כשהוא פוצץ את אחיו במכות עד לדם ואחיו לא דיבר איתו מספר שנים, גם את זה הוא מספר למדובב".

"המדובב עשה לזדורוב תחמונים פסיכולוגיים". רביב דרוקר. צילום: פלאש 90
"המדובב עשה לזדורוב תחמונים פסיכולוגיים". רביב דרוקר. צילום: פלאש 90


על הסדרה "צל של אמת" אמר דרוקר: "צפיתי בארבעת הפרקים, תמללתי אותם, צללתי עוד פעם לחומר הראיות, אני מכיר אותו טוב, כי קראתי את כל פסקי הדין, והראיתי איך נעשתה שם מניפולציה. כשאתה מביא כעד מרכזי, כוכב הסדרה שלך, את אותו סדובסקי, ונגיד שאתה מאמין לו לכל מילה. הוא עובד כבר עשר שנים בהגנה על זדורוב ויש לו תיאוריה שהחברות של תאיר ראדה רצחו אותה. 'תדמיינו לכם', הוא אומר בפרק השלישי, 'שכל הילדים נכנסים לשירותים והם צופים איך רוצחים אותה'. הוא מתאר כמו סצנה מהסרט 'הנאשמים'. ואחרי זה כולם מחליטים לסתום את הפה והם עשר שנים סותמים את הפה, והם בכלל רצחו אותה בשירותים. עכשיו, זה אל"ף בי"ת של עיתונות, אם אתה לא מניפולטיבי, לפחות להגיד לו 'מר סדובסקי, אנחנו מאמינים לך לכל מילה, אבל אתה עלית לדוכן העדים וירדת ממנו אחרי יממה והפסקת את עדותך ביוזמתך ולא הסכמת לעלות, למרות שמחקנו כל מילה'. כי הוא לא עמד בלחץ של החקירה, זה דבר כמעט בלתי נתפס".

על הסיפור של א.ח., שהאשים ברצח את חברתו לשעבר א.ק., אמר דרוקר: "זה נשמע כמו הזיה פסיכוטית. אני לא הייתי עושה מהחומר הזה פרק שלם, על סמך מה שיש שם, נותן לאינטרנט עדות דרמטית, ומשכנע שלושת רבעי מדינה שא.ק. הזו רצחה. לפי הסיפור בסדרה היא רצתה להיכנס לבטן של תאיר ראדה ושרטה לה את הבטן, אבל אין טביעות אצבעות שלה בכל התא, ואין את הדי.אן.איי מתחת לציפורניים, שהיא אמרה שהיא נאבקה בתאיר ראדה, לפי א.ח. שמצטט את א.ק. זה תיק שבו בכל פעם בא מישהו עם איזו תיאוריה מטורפת, פעם זה החברות ופעם זה טרמפיסטים וכל מיני. אז בא בן אדם, שהוא פסיכוטי בהגדרתו, שהוא חשוד באונס של האישה הזאת, והוא מספר איזה סיפור שהיא סיפרה לו פעם, אבל הוא לא גילה אותו עד הרגע שהיא עזבה אותו, כשפתאום הוא רוצה להתנקם בה. יש כמה שאלות שאפשר לשאול אותו, שפשוט לא נשאלו בסדרה".

"דנה ספקטור ורן שריג", א'-ד', ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"
עריכת תוכן 103FM: אסף נבו