לקראת הדחה: בית המשפט העליון בברזיל דחה הלילה (שישי) את הצו לשנות את סדר ההצבעה להדחת הנשיאה, דילמה רוסף ממפלגת הפועלים. סדר ההצבעה נקבע על ידי הבית התחתון של הקונגרס והוא משמעותי לרוסף בהצבעה על הדחתה ביום ראשון, משום שהסדר הנוכחי יאפשר למדינות המתנגדות לה להצביע ראשונות. רוסף נאבקת כדי לגייס קולות לחסום את הצעת האופוזיציה להדיחה מתפקידה וכרגע נראה שיהיה רוב להדחה.



רוסף מכהנת בתפקיד הנשיאה כחמש שנים לאחר ששימשה כראש מטה הנשיא הקודם, לואיז אינסיו דה סילבה, שהודיע כי היא תחליף אותו בתפקיד ואכן היא התמודדה בבחירות לנשיאות וזכתה.



בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה של האיחוד הברזילאי, הגיש בקשה להפסיק את הליכי ההדחה נגד הנשיאה. חוסה אדוארדו קרדוזו העניק ראיון בלעדי בנושא לערוץ הטלוויזיה המרכזי של סין. לדבריו, ישנם מספר היבטים בעייתים בהליך המשפטי להדחת רוסף.



קרדוזו דרש מבית המשפט העליון הפדרלי של ברזיל להצביע בדיון בנושא ועדת ההדחה המיוחדת של בית הנבחרים. "הגשנו את הבקשה וזה עלול לקחת קצת זמן כדי לקבל את התוצאה, אבל ההליך המשפטי כבר החל. ההליך אינו תלוי הדחה. למעשה, כוח אכיפת החוק, כוח החקיקה והסמכות השיפוטית הם מוסדות נפרדים בברזיל".



כזכור, הצרות של רוסף החלו לפני כשנתיים, אז החל מבצע "שטיפת רכב", שהפך לחקירת השחיתות הגדולה בתולדות המדינה. נחשף כי פוליטיקאים ודירקטורים בחברת האנרגיה הממלכתית פטרובראס, אחת הגדולות בעולם, קיבלו שוחד מחברות בנייה, שבתמורה העניקו להם חוזים יוקרתיים. עד כה הוגשו כתבי אישום נגד 179 אנשים והחקירה נמשכת נגד יותר מ־90 בני אדם נוספים, בהם גם יו"ר הקונגרס הברזילאי ויריבה המר של רוסף, אדוארדו קוניה, שחשוד כי קיבל שוחד במיליוני דולרים.



מקורבים לרוסף מצאו את עצמם בלב הפרשה, אולם עד כה לא התגלתה מעורבות ישירה של רוסף, ששימשה דירקטורית בכירה בחברה עד בחירתה לנשיאות. למרות זאת, ייתכן שבשל מניעים פוליטיים ורצון להסתיר את מעורבותו בקבלת שוחד, אישר קוניה בדצמבר לקדם הליכים להדחת הנשיאה בשל טענות שהפרה את חוקי האחריות הפיסקאלית, כאשר השתמשה לכאורה בכספים מבנקים בבעלות המדינה על מנת להסתיר פערים בתקציב.