על פי מחקר שנערך בפסיכולוגיה ארגונית, המגובות ב-15 שנות ראיות אמפיריות יש חדשות טובות: אין צורך לעזוב את מקום העבודה הנוכחי כלל כדי למצוא בו עניין סיפוק. במקום זאת, אתם יכולים לנסות משהו אחר שהפסיכולוגים איימי ז'סנייבסקי וג'יין דאטון (Amy Wrzesniewski and Jane E. Dutton) תארו במאמרם פורץ הדרך משנת 2001.



הרעיון שנבחן כולל בתוכו שינוי הגדרת התפקיד שלכם בעבודה באמצעות הרחבה ו/או צימצום גבולות התפקיד. הראיות נתאספו ממחקרים שנערכו ב-500 ארגונים שונים, מעמותות זעירות ועד לחברות ענק. הממצאים מצביעים על כך שאנשים שפועלים באופן כזה נוטים להיות הרבה יותר מעורבים ומרוצים בעבודתם. ייתכן שהשינויים בהרגשתם קשורה לעובדה שהם הצליחו למזג את העבודה עם הערכים היקרים להם ביותר. מה שכמובן יכול להפוך את מקום העבודה למהנה הרבה יותר ובעל משמעות.



על פי מאמר שפורסם ב-2013 בירחון Advances in Positive Organizational Psychology, ישנם כמה שינויים שאפשר ואפילו רצוי לעשות. לחשוב מחדש על הדברים שאתם עושים בעבודה שלכם. זה אולי נשמע ברור מאליו. אבל מבט מקרוב יגלה עולם ומלואו שאולי לא שמתם לב אליו. האם יש מטלות שהייתם ממש רוצים לעשות? או לחילופין מטלות שהייתם מוותרים עליהם בקלות? מסתבר שעם הזמן, אחרי שצברתם וותק בעבודה והוכחתם שאתם עובדים בצורה טובה ואחראית, מרחב התמרון שלכם יגדל ורוב המנהלים יתמכו בזה (תתפלאו), ובחופש שלכם להרחיב או לצמצם את גבולות הגדרת התפקיד.



הסתכלו מחדש על העמיתים שלכם לעבודה – אלו הם האנשים שאחראים לרגעים הטובים ביותר בעבודה וגם לרגעי התיסכול הגדולים ביותר. דוגמא להתנהלות נבונה במקום העבודה היא לבלות יותר זמן במחיצת האנשים שאתם מחבבים, ופחות זמן עם אלו שאתם מחבבים פחות.



נסו לאמץ מבט רענן על כל העמיתים שלכם בעבודה, ואיך תוכלו לעצב את התפקיד שלכם מחדש תוך כדי שיתוף פעולה איתם. לדוגמה, אם אתם עובדים במחלקת השיווק כדאי, ואף רצוי ללמוד טוב יותר איך מחלקת המכירות מתנהלת, ואיך תוכלו ליזום קשרי עבודה הדוקים יותר עם אנשי המכירות. חריגה חיובית מ"הגדרת התפקיד" מעלה את הסיכויים שלכם למצוא משמעות וסיפוק בעבודה.



הקשרים שאנו יוצרים עם אנשים אחרים חשובים לרווחת חיינו, בדיוק כמו פעילות גופנית ואכילה בריאה. וההיבט החברתי של חיינו תורם רבות לתחושת משמעות. והדבר חשוב במקום העבודה בדיוק כפי שזה חשוב בקשרינו עם אנשים אחרים, אחרי יום העבודה. לסיכום אפשר להרחיב את גבולות המרחב הפנימי ואת מרחב התמרון החיצוני שלכם בעבודה – ולגלות מה קורה. או במילים אחרות ללמוד לאהוב את העבודה שיש לכם היום על ידי שינוי התפיסה שלכם אודותיה ואימוץ אופני חדשים.