הפסח זה לא ייזכר לטובה בענף השיפוצים: בדרך כלל זוהי עונה בה העסקים חזקים, אך השנה הביקוש נמוך ביותר. ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, מסביר מדוע הענף חווה קשיים: "המצב נובע מחוסר היציבות הכלכלי ששורר בישראל ומגל הסכינאות ששוטף את הארץ. הסיטואציה עגומה ביותר".



לדבריו, המשפחות שזקוקות לשיפוצים מפחדות להכניס ערבים לבתיהן בגלל גל הטרור, ויש מקרים רבים בהם לקוחות מתנים עסקאות בכך שהעובדים לא יהיו ערבים. "כ-80% מהעובדים בענף הם ערבים ישראלים ופלסטינים" אמר. "עבורנו התנאי של 'רק לא ערבים' הוא בלתי אפשרי. אני רוצה לציין שהעובדים הפלסטינים שלנו הם בעלי רישיון עבודה, כלומר עברו את הסינון הקפדני של מערכת הביטחון. מדובר באנשים שבאים לכאן כדי להתפרנס, לא כדי לבצע פיגועים. זאת ועוד: לא היה מקרה מאז התפרצות אינתיפאדת הסכינים שעובד שיפוץ בצע פיגוע כלשהו".



סיב ציין כי הבעיה השנייה העומדת מולו היא חוסר היציבות הכלכלי השורר בישראל: "חוסר הוודאות משפיע מאוד לרע על נכונותן של משפחות להיכנס להוצאות הכרוכות בשיפוץ בית".



ערן סיב. צילום: יגאל עמר



יש פתרון למצב שלכם?
"לצערי הפתרון לבעיה לא בידנו, אלא בידי הממשלה, וזו מתעלמת מהמצוקות שלנו. בתשיעי לדצמבר 2015, כלומר לפני ארבעה חודשים, שלחנו מכתב לראש הממשלה עם פירוט של המצוקות שלנו ולא קיבלנו התייחסות. למה מגיע לנו זלזול כזה? הממשלה עוזרת לסוחרים בירושלים שנפגעו מהמצב הבטחוני, עוזרת לתיירות שנפגעת מהמצב הביטחוני, עוזרת לחקלאות כשזו נפגעת מפגעי מזג האוויר. למה גם אנחנו לא ראויים לסיוע בעתות מצוקה שלא נגרמת באשמתנו?"



איך אתם שורדים?
"בקושי רב. כל אלו שעוסקים בשיפוצים הם עסקים קטנים, מאוד קטנים, אין לנו רזרבות כספיות, ומקורות האשראי שלנו מוגבלים מאוד. מי שלא עובד בבעיה, וידנו קצרה מלהושיע לו”.



עד לפרסום הראיון לא התקבלה תגובה של משרד ראש הממשלה על ההתעלמות ממכתבו של סיב.