יותר מחצי שנה חלפה מאז פרץ גל הטרור שבמהלכו אירעו מאות פיגועים, רובם הגדול בגדה המערבית, שבהם נהרגו עשרות בני אדם. סקירת השב”כ שנמסרה השבוע שעבר לממשלה הצביעה על ירידה דרסטית בהיקף הפיגועים בחודש שעבר. ואכן, המספרים מציירים תמונת מצב שונה לחלוטין מזו שהייתה קיימת בחודשים הקודמים. השב”כ, שציין גם כי סיכל כž־300 פיגועים במהלך תקופה זו, ייחס את הירידה בהיקף הפיגועים לשני מהלכים עיקריים: עלייה דרמטית בהיקף הסיכולים שלו מול חמאס, שהגביר את ניסיונותיו לבצע פיגועים בתקופה זו, ולחימה בלתי מתפשרת נגד ההסתה הפלסטינית.



עם זאת, בסקירה גם נמסר כי רובם המוחלט של הפיגועים בגל הטרור בוצע על ידי בודדים שאינם קשורים לאף ארגון, תוצאה של תסכול אישי המלווה בהסתה פלסטינית ברקע. יש כאן בעצם סתירה. אם רובם המוחלט של הפיגועים בוצעו על ידי בודדים, הרי שמהלכי הסיכול של שב”כ מול חמאס אינם רלוונטיים למפגעים אלה. גם הפעולות שננקטו למשל נגד תחנות שידור מסיתות אינן יכולות להסביר את הצניחה במספר הפיגועים בטווח זמן כה קצר.
 
לכן עם כל השבחים למאבק של השב”כ נגד חמאס וההסתה הפלסטינית, יש כנראה סיבות אחרות לירידה הדרסטית בהיקף הפיגועים. אחת מהן היא הגברה מסיבית של הנוכחות הצבאית של צה”ל בשטח, תוך הגברת ערנות הכוחות. כיום הרבה יותר קשה למחבל לצאת מביתו, להסתובב בחופשיות ולבצע פיגוע, בלי להיחשף כבר בדרכו אל היעד. סיבה נוספת היא הגברת מעורבותם של מנגנוני הביטחון הפלסטינים בסיכול הטרור, באמצעות מעצר חשודים.
 

ויש עוד סיבה. מכיוון שהצלחת פיגוע אחד תמיד גוררת בעקבותיה עלייה במוטיבציה לבצע עוד פיגועים, ברגע שמעגל הטרור נשבר ופוסקים הפיגועים – או לפחות חולפים כמה ימים בין פיגוע לפיגוע - פוחתת גם המוטיבציה של המפגעים הבודדים (לא של חמאס) להמשיך ולבצעם. המסקנה היא שלא ניתן להסתמך על נתוני הירידה בהיקף הפיגועים כדי לחזות את המגמות בעתיד. בהיעדר גורם מכוון ומארגן, נתונה היוזמה בידם של בודדים, שבדרך כלל פועלים באופן בלתי מתוכנן. לכן די בהצלחתו של מחבל בודד להוציא לפועל פיגוע אחד מתוקשר היטב, כדי לגרור בחזרה אל מעגל הדמים עשרות פלסטינים מתוסכלים.
 
רובם המוחלט של הפלסטינים מעוניין בשקט, בחזרה לעבודה בישראל, בפרנסה ובחיים שלווים. חג הפסח הקרוב יהווה תקופת מבחן לכיוונו של גל הטרור. אם השבועיים הקרובים יעברו בשקט יחסי, ייתכן שנוכל להתחיל לדבר על רגיעה. אך די בפיגוע אחד עם נפגעים כדי להבעיר שוב את השטח.

הכותב הוא בכיר לשעבר בשב"כ