בשנת 2012 ביקרה בעיר ויניצה שבאוקראינה משלחת של עיריית בת ים, בראשות ראש העיר דאז שלומי לחיאני, חודשיים לאחר שנחתמה בין שתי הערים ברית ערים תאומות. בארוחת ערב מצומצמת ואינטימית למדי סיפר ראש העיר המארח ולדימיר גרויסמן לאורחיו מישראל על תוכניותיו לטווח ארוך, וגילה שהוא שואף להגיע יום אחד לעמדת ראש ממשלת אוקראינה. "נראה לך שאדם עם שם המשפחה גרויסמן יוכל להיות ראש ממשלת אוקראינה?" שאלו בתמיהה האורחים מישראל. גרויסמן השיב: "נחיה ונראה".



בשבוע שעבר הגשים ראש העיר הצעיר והשאפתן את חלומו, ובגיל 38 בלבד נבחר על ידי הפרלמנט בקייב לראשות הממשלה, התפקיד השני בחשיבותו במדינה לאחר הנשיא. בכך קבע גרויסמן שני שיאים: ראש הממשלה הצעיר בתולדות אוקראינה, והיהודי הראשון שנבחר למשרה הרמה.



"ראש ממשלה יהודי באוקראינה", אומרים בקהילה היהודית בקייב, "אינו דבר של מה בכך". ההיסטוריה של אוקראינה עקובה מדם יהודי ולאורך מאות שנים סבלו שם היהודים מפרעות ומפוגרומים, הרבה לפני השואה. בפרעות ת"ח־ת"ט (1648),‏ בימי מרד חמלניצקי בפולנים, נרצחו כחצי מיליון יהודים והרוב המוחלט של הקהילות הושמד. בשנת 1768 נערכו פרעות ביהודים על ידי ההיידמקים, שהיו כנופיות של קוזקים. החל מסוף המאה ה־19 נערכו פוגרומים בהשראת הממשל, ראשיתן ב"סופות בנגב" ב־1881. במלחמת האזרחים בשנת 1919 טבח ביהודים ההאטמאן סימון פטליורה, שהיה מנהיג הקוזקים באותה העת, ובתקופת השואה שררו באוקראינה רגשות אנטישמיים עזים ונודעים לשמצה.



חתמו על ברית ערים תאומות. עם שלומי לחיאני, 2012
חתמו על ברית ערים תאומות. עם שלומי לחיאני, 2012



גרויסמן נכנס לתפקיד ראש ממשלת אוקראינה בתקופה קשה מאוד למדינתו, הנתונה במלחמה עם המורדים הבדלנים בחבל קרים, שזוכים לסיוע הדוק של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הכלכלה האוקראינית מקרטעת ונמצאת במשבר עמוק. העתיד אינו מנבא טובות למדינת הענק המזרח אירופית. "היהודים באוקראינה לא יודעים אם לצחוק או לבכות", אומר לנו גורם בקהילה היהודית שם. "מצד אחד יש גאווה גדולה, מצד אחר החשש הוא שאם גרויסמן לא יצליח להתמודד בשל הקשיים העצומים שבפניהם ניצבת אוקראינה, יאשימו מיד את היהודים, כמו פעם".



כבר כעת, לאחר בחירתו, מספר לנו רבה של ויניצה, הרב שאול הורוביץ, אפשר למצוא הערות אנטישמיות באתרי אינטרנט שונים, אבל עדיין לא במינון גבוה מדי. מרינה חוטובלי, האחראית על קשרי חוץ בעיריית בת ים, זוכרת היטב את ולדימיר גרויסמן: "כשהוא הגיע לבת ים לחתום על ברית ערים תאומות התרשמתי ממנו מאוד כבחור צעיר, כריזמטי ואמביציוזי. הוא סיפר לנו שנבחר לראשות העיר בזכות תעוזה ואומץ שגילה. ויניצה היא עיירת שדה בפריפריה. באוקראינה השלטון ריכוזי והוא זה שמעניק תקציבים לעיריות השונות. גרויסמן סיפר שמיד לאחר שנבחר החליט לפנות לדרגים הכי בכירים בקייב, ללא פחד וללא מורא. הוא הציג להם את תוכניותיו לפיתוח העיר והצליח לקבל מהם תקציבים. הוא גם הביא לוויניצה משקיעים והעיר בתקופתו פרחה. בפרק זמן קצר הוא עשה שם רפורמות מרחיקות לכת והקפיץ את העיר בבת אחת מעיר בירוקרטית מהעידן הקומוניסטי לעיר מודרנית ומתקדמת".


כל מכריו של גרויסמן מעידים עליו כי בניגוד לפוליטיקאים אחרים ממוצא יהודי, הוא אינו מסתיר את מוצאו ואף גאה בו. לגרויסמן קשרים אמיצים עם ישראל ויש לו גם קרובי משפחה באשדוד.



בראיונות לכלי תקשורת באוקראינה דיבר גרויסמן על סבו ניצול השואה, שהעמיד פני מת לאחר שהושלך על ידי הנאצים לקבר המונים. בטקס שנערך ב־27 בינואר השנה, לרגל יום השואה הבינלאומי, ביקש גרויסמן מהמחוקקים האוקראינים לעמוד דקת דומיה לזכר שואת היהודים. זו היתה הפעם הראשונה שבה מחווה שכזו התרחשה בפרלמנט האוקראיני.



“לפני שבועות אחדים ביקרתי בפרלמנט האוקראיני בקייב", מספר לנו רבה של אוקראינה, הרב משה אסמן, "וכשגרויסמן הבחין בי, הוא נופף לי מרחוק בידו וקרא בעברית לעברי 'שלום, שלום', כשהוא עומד בתוך קבוצה של חברי פרלמנט אוקראינים. כשהוא נבחר עשינו לו 'מי שברך' בבית הכנסת. גרויסמן לא מגיע להתפלל אצלנו, אבל הוא מצהיר בגלוי שהוא יהודי וכולם כאן יודעים על יהדותו. האם זה טוב ליהודים שהוא נבחר? אני לא יודע לומר, אבל עובדה שהוא נבחר ואני מברך על כך. צריך לזכור שיש עוד כמה יהודים בפרלמנט".



"היהודים באוקראינה לא יודעים אם לצחוק או לבכות". גרויסמן בפרלמנט בקייב, בשבוע שעבר. צילום: רויטרס
"היהודים באוקראינה לא יודעים אם לצחוק או לבכות". גרויסמן בפרלמנט בקייב, בשבוע שעבר. צילום: רויטרס



ואתם לא חוששים שההיסטוריה תחזור על עצמה?
“כולנו יודעים את ההיסטוריה אבל כיום, ברוך השם, האנטישמיות כאן היא די נמוכה ורדומה. באוקראינה יש היום הרבה צרות אחרות".



עלייה מטאורית


ולדימיר גרויסמן נולד בעיר ויניצה, במישור פודוליה, מרחק כ־300 קילומטר מהבירה קייב. בעיר קהילה יהודית המונה כ־5,000 נפש. אביו, בוריס, הפך לאיש עסקים לאחר התפרקות ברית המועצות ובנו ולדימיר עבד כבר מגיל 16 בחברה שהקים, ואף ניהל אותה במשך מספר שנים עד לכניסתו לפוליטיקה. גרויסמן הוא בעל תואר שני, עורך דין במקצועו, נשוי לאלנה איבנובה ואב לשלושה: דוד, אירינה וכריסטינה.



הקריירה הציבורית והפוליטית של הצעיר היהודי מוויניצה נסקה במהירות. בשנת 2002, כשהוא בן 24 בלבד, נבחר למועצת העיר ויניצה, והיה לחבר המועצה הצעיר ביותר עד אז. ב־2005 הדיחו חברי המועצה את ראש העיר המכהן ומינו את גרויסמן לראש העיר הזמני. בשנת 2006 זכה גרויסמן בבחירות לראשות העירייה והפך לראש העיר באופן רשמי. כעבור ארבע שנים התמודד שוב על התפקיד וזכה בכ־78% מקולות הבוחרים, שיעור התמיכה הגבוה ביותר בראש רשות מקומית באוקראינה.



בפברואר 2014 הודח הנשיא המכהן של אוקראינה, ויקטור ינוקוביץ', וגורמי אופוזיציה עלו לשלטון. ארסניי יאצניוק, אשר התמנה לראש הממשלה הזמנית באוקראינה, מינה את ראש העיר הפופולרי של ויניצה לתפקיד השר לענייני פיתוח אזורי ובינוי בממשלתו. באוקטובר 2014 נבחר גרויסמן לראדה העליונה, כפי שנקרא הפרלמנט של אוקראינה, מטעם מפלגתו של פטרו פורושנקו, הנשיא המכהן. ב־27 בנובמבר 2014 מונה על ידי פורושנקו לתפקיד יושב ראש הפרלמנט.



בשבוע שעבר רשמה, כאמור, הקריירה של גרויסמן שיא נוסף, כשנבחר על ידי הפרלמנט לתפקיד ראש הממשלה, לאחר חודשים של משבר פוליטי. גרויסמן, מועמדו של הנשיא פורושנקו, נבחר ברוב של 250 חברי פרלמנט מול 57, והחליף את יאצניוק, שרק לפני שנתיים וחודשיים מינה אותו לראשונה לתפקיד ביצועי של שר.



 "הוא חלק מדור חדש במדינה חדשה". עם הרב שאול הורוביץ, 2007
"הוא חלק מדור חדש במדינה חדשה". עם הרב שאול הורוביץ, 2007



בדברים שנשא לפני ההצבעה, אמר גרויסמן כי ממשלתו תהיה מחויבת להילחם בשחיתות ולחזק את היחסים עם האיחוד האירופי. "אני מבין את האיומים הניצבים בפנינו, אבקש לציין שלושה: שחיתות, ממשל בלתי יעיל ופופוליזם. לא מדובר באיומים קלים יותר מהאויב במזרח אוקראינה", אמר בהתייחסו להתקוממות הפרו־רוסית בחבל קרים.



טוב לישראל?

הרב שאול הורוביץ מאחל וגם מאמין שגרויסמן יצליח במקום שבו נכשלו אחרים, ומציין את הצלחותיו בוויניציה. "הוא אדם של מעשים, שלא מדבר הרבה אבל עושה הרבה", אמר והוסיף: “אני מכיר אותו היטב. סבו היה רב, הוא עצמו היה חבר בקהילה וביקר לעתים בבית הכנסת. גרויסמן וגם אביו ביקרו מספר פעמים בישראל. אני יכול להעיד שכראש עיר הוא זכה כאן להצלחה גדולה. למשל, הוא דאג לרשת את ויניצה בתאורת רחוב. מרגע שהותקנה התאורה ירדו ממדי הפשיעה כאן פלאים. הוא הביא לכאן משקיעים רבים, ביניהם את הנשיא פורושנקו עצמו שהקים בוויניצה ב־2012 את המפעל הגדול ביותר לדברי מתיקה באוקראינה, ובכך הוסיף לתושביה אלפי מקומות עבודה.



"שלא כמו רבים אחרים, שניסו להסתיר את יהדותם או פשוט לא דיברו עליה, גרויסמן הוא יהודי פתוח וחם, חלק מדור חדש במדינה חדשה", מסכם הרב הורוביץ בתקווה.



מי שמכיר את גרויסמן היטב הוא ח"כ לשעבר אלכס מילר (ישראל ביתנו), שכיום עושה עסקים באוקראינה. מילר מזכיר את קשריו הטובים של גרויסמן עם שר החוץ לשעבר, אביגדור ליברמן, שבתקופת כהונתו נפתח בוויניצה מרכז רפואי חדיש שישראל תרמה לו ציוד מתקדם. בית החולים נחשב היום למתקדם ביותר באזור. "ההיכרות בינינו החלה בתקופת היותו ראש עיר", מספר מילר. "בשעתו הייתי יו"ר אגודת ידידות פרלמנטרית ישראל־אוקראינה והייתי מעורב, ביחד עם משרד החוץ, בהקמת המרכז הרפואי בעיר. גרויסמן היה ראש עיר פופולרי מאוד ואני מקווה שיצליח גם כראש ממשלה. הוא מקורב מאוד לנשיא פורושנקו ואני משוכנע שהיחסים החמים בין אוקראינה לישראל יימשכו ביתר שאת בתקופת כהונתו".



על התגובות באוקראינה לבחירתו של גרויסמן, אומר מילר: "לא עשו פה עניין מיוחד מיהדותו. לעומת זאת, אחד מערוצי הטלוויזיה הרוסיים דיווח ש'אוקראינה בחרה ראש ממשלה יהודי' והדיווח זכה כאן לביקורת ולגינויים. היום יהדות אוקראינה היא חלק אינטגרלי מהמדינה. לאגודת הידידות עם ישראל שאני עמדתי בראשה נרשמו 100 מתוך 400 חברי הפרלמנט. באוקראינה הנוכחות היהודית בולטת מאוד גם בפוליטיקה וגם בעסקים".



יהודי אוקראינה וגם מכריו הרבים של גרויסמן בישראל מחזיקים אצבעות ומקווים שיצליח. "אם הוא יצליח לעשות כראש ממשלה מה שעשה כראש עיריית ויניצה זה יהיה טוב לאוקראינה כולה ובוודאי גם ליהודים שבה", אומר רבה הראשי של ויניצה.