שלושה יהודים מצנעא מוחזקים בימים אלה על ידי המשטר החות'י, וזאת בעקבות הבאתו של ספר תורה בן 500 שנה מתימן לישראל בגל העלייה האחרון מהמדינה. סגן השר לשיתוף פעולה אזורי, ח"כ איוב קרא, שמסר היום (שני) את הפרטים בנוגע לפרשה, אמר כי "שלושה יהודים עצורים על ידי המשטר החות'י, ובהם גם רב העיר יחיא בן יוסף. החות'ים עומדים על כך שספר התורה שהגיע לישראל על ידי גל העלייה האחרון מתימן יוחזר אליהם בתמורה לשחרורם של העצורים היהודים".



במהלך הרמת כוסית לרגל חג הפסח והחג הדרוזי יתרו שועיב, שנערכה היום בצהריים במשרד לשיתוף פעולה אזורי, אמר קרא כי "גורמים המקורבים אלי כבר פנו לנשיא תימן לשעבר עלי עבדאללה אלסאלח המקובל על שני המחנות היריבים בתימן בנוגע לקהילה היהודית שנותרה שם".



ספר התורה שהועלה במבצע "מקצה תימן". צילום: הסוכנות היהודית
ספר התורה שהועלה במבצע "מקצה תימן". צילום: הסוכנות היהודית



קרא המשיך ואמר שבתימן חיים עדיין כ-45 יהודים, 15 מהם בראידה ו-30 בצנעא והוא "מקווה שבקרוב מאוד כולם ימצאו את דרכם לישראל, כולל אלה העצורים".



כזכור, לפני כחודש, הרשויות בתימן עצרו גם את מי שנחשד כמעורב בסיוע להברחת ספר התורה העתיק מהמדינה, יחד עם קבוצת היהודים שעלו לישראל במבצע החשאי "מקצה תימן", כך לפי דיווח של העיתון Jewish Chronicle. לפי הדיווח, יחד עם היהודי נעצר גם מוסלמי שעבד בשדה התעופה בתימן, בחשד כי סייע במכוון לרב שהיה בקבוצה ונשא עמו את ספר התורה העתיק, לעבור בקלות את הבידוק הביטחוני. הסיבה למעצר השניים, לפי הדיווח, היא שהספר נחשב לנכס של המדינה.

הכנסת ספר תורה לבית הכנסת הגדול. צילום: אבשלום ששוני
הכנסת ספר תורה לבית הכנסת הגדול. צילום: אבשלום ששוני

 

התנכלויות ליהודים


תמונות של העולים, כמו גם של הספר העתיק שהובא לארץ, הופצו במהרה עם ההודעה על תום המבצע בכלי התקשורת ברחבי ישראל. במהלך המבצע ההיסטורי, הקבוצה האחרונה של עולי תימן, ובה כ-17 בני אדם מצנעא וראידה, נחתה לפני כחודש לפנות בוקר בישראל. קבוצת העולים שהגיעה חולצה ממלחמת האזרחים במדינה. בזאת, הגיע לסיומו גל העלייה האחרון מתימן שבמסגרתו הועלו בשנים האחרונות יותר מ-200 יהודים במספר מבצעי עלייה, שנערכו בסיוע הסוכנות היהודית, לאחר שגברו ההתנכלויות ליהודים על רקע אנטישמי. עליית הקבוצה התאפשרה בתום הפעילות החשאית של הסוכנות היהודית תחת השם "מקצה תימן", שנמשכה כשנה.

מאחרוני יהודי תימן, לאחר שנחתו בישראל. צילום: הסוכנות היהודית
מאחרוני יהודי תימן, לאחר שנחתו בישראל. צילום: הסוכנות היהודית
בראש קבוצת העולים עומד הרב סלימן דהרי, שעשה את המסע יחד עם הוריו ואשתו, ובמהלך הלילה פגש את ילדיו במרכז הקליטה. סלימן, הרב השוחט של הקהילה, הביא עמו מתימן ספר תורה עתיק, שאיתו חלם להגיע לישראל. בין העולים הגיעה גם משפחה בת חמש נפשות, ובה בנו של אהרון זינדאני ז"ל שנרצח בתימן בהתקפה על רקע אנטישמי בשנת 2012. לאחר הרצח העלתה הסוכנות היהודית את אשתו וילדיו לישראל והביאה את גופתו לקבורה בארץ. בסך הכל הגיעו לאחרונה 19 עולים, 17 מהם עלו לפני כחודש.

מחלקת המדינה של ארצות הברית וגורמים אמריקנים רשמיים לקחו גם הם חלק במבצע. שליחי הסוכנות שליוו לאחרונה את היהודים קיבלו את פניהם בנמל התעופה בן גוריון. בתימן נותרו כ-50 יהודים שמסרבים לעלות לישראל ורוצים להישאר בעירם.