יו"ר תנועת אומ"ץ והעיתונאי לשעבר, אריה אבנרי, הלך לעולמו היום (שלישי) בגיל 79 לאחר התמודדות עם מחלה קשה. במהלך חייו נאבק אבנרי בין היתר למען האתיקה העיתונאית ולטובת מעמדם המקצועי של העיתונאים. פעילותו הציבורית החלה בשנת 1989 עם הקמתה של עמותת "אמיתי", אזרחים למען מנהל תקין. בשנת 2003 הקים אבנרי את תנועת אומ"ץ הנאבקת למען מנהל תקין וטוהר המידות במדינה ומאז שיש כיושב הראש שלה.



מתנועת אומץ נמסר היום: "אריה הלך מאיתנו. ברגע זה השיגה אותנו ידיעה מרה כי חברנו אריה אבנרי נפטר בבית החולים תל-השומר לאחר מאבק במחלה קשה. עד שעותיו האחרונות לא הרפה ממסעו המופלא בניסיון עיקש ונחרץ להשאיר אחריו ארץ מתוקנת. לכתו מאתנו של אוהב ארצנו ייחשב אבדה ברמה לאומית. זו בשורה קשה לזיוה רעייתו ושותפתו הנאמנה, לבניו ולנכדיו. אך זו גם מכה לכל יודעיו ומוקיריו הרבים של הלוחם מספר אחד בשחיתות למען טוהר מידות שלטוני. הסופר, העיתונאי-החוקר והלוחם, יו"ר ומייסד תנועת אומ"ץ למאבק בשחיתות. איש ציבור מזן נדיר שהלך לעולמו. קשה עד מאד להסתגל למחשבה שנוכחותו הכה-משמעותית תחסר בחיי כולנו. על מועד הלוויה יובאו פרטים בהודעה מיוחדת".



בחודש אוגוסט האחרון התראיין אבנרי למעריב ואמר כי "סירחונו של הדג, שהחל בראשו, כבר הגיע לזנבו. העבריינות לסוגיה הפכה לספורט לאומי, והבושה נעלמה מזמן. השוחד היה למכת מדינה... המוסר הציבורי הידרדר במהירות, טוהר המידות נשחק כמעט עד דק והמינהל התקין נרמס בראש חוצות"



אבנרי, כיהן בעבר כיו"ר אגודת העיתונאים, שפרש ב־99' מ"ידיעות אחרונות", העיד כי היה מוקף באומ"ץ בפעילים מתנדבים רבים, אבל לא פעם חש בודד במערכה. "אני מרגיש כמו גרי קופר, גיבור הסרטים של נעורי, במערבון המיתולוגי 'בצהרי היום', שיצא להציל את תושבי העיירה ולפתע גילה שכולם נעלמו והוא נותר לבדו להילחם באויב", אבנרי מתפייט בספר בניגוד למנהגו. "אבל אני לא גרי קופר. אם הוא 'ריסס' את הרעים והמשיך לעיירה הבאה, לי אין ארץ אחרת".



עד למותו בגיל 79 אבנרי המשיך במטווח הבלתי נלאה שלו. "אם אומרים 'להרוג טורקי ולנוח', הטורקים לא נגמרים לי ואני לא נח", אמר אבנרי באוגוסט האחרון. "זה בניגוד לכל חוקי הטבע. לא אחת אני מתפעל איך לא איבדתי מוטיבציה במאבקים שאני מנהל".



אבנרי סיפר כי לא אחת נסחט: "לא פעם הבחנתי במעקב של בלשים אחרי מהבוקר עד הערב, בניסיון שווא 'לתפור' לי כל מיני חומרים. פעם התקשרה אלי איזו בחורה. היא הציגה את עצמה כסטודנטית לתקשורת והציעה לשמש לי כתחקירנית. 'אני עובד לבד!' דחיתי אותה על הסף. אבל היא התעקשה וקבענו ב'אפרופו', שהיה צמוד להיכל התרבות. ואז היא הגיעה ובכלל לא נראתה לי סטודנטית. היא עוררה את חשדי ובהבזק של שנייה אמרתי לה שאם לא תגלה מי שלח אותה אלי, אזמין משטרה. מיד היא התחילה לרעוד, גילתה מה שגילתה ומתוך רחמים שחררתי אותה לדרכה".



לטענתו של אבנרי, בשנת 98' נעשה ניסיון לחסלו. "שני טיפוסים ידועים בציבור, שבפרסום שלי קלקלתי את המזימה שלהם להשתלט על חופי ישראל, ניסו להביא לחיסול שלי", מספר אבנרי. "לא רק זה. גם היו פריצות לבית שלי, שבהן נגנבו מסמכים וגם חדרו למחשב שלי. פעם אפילו שרפו לי חצי מכונית", אמר אבנרי.



בראיון למעריב בשנה שעברה סיפר גם כי קיבל הצעות להיכנס לפוליטיקה: "ניסו, אבל הבנתי שאם אצטרף אליה, אהיה פחות עצמאי ועם פחות יכולת להשפיע. אולי יכול היה להיות לי יותר כסף והמצב הכלכלי שלי עשוי היה להשתפר, אבל אז לא הייתי אני".