כ-2,000 בני אדם הגיעו הערב (שלישי) לכיכר רבין בת לאביב, למפגן תמיכה בחייל שירה במחבל מנוטרל, אלאור אזריה. מאחורי העצרת עומדת משפחתו של החייל ואיש התקשורת שרון גל. העצרת התקיימה כסדרה על אף הביקורת הציבורית והפוליטית שעוררה ולמרות שהאמנים אייל גולן ודוד ד'אור ביטלו את השתתפותם. המונים הגיעו לכיכר מצוידים בדגלים ובשלטים עם הכיתוב "לשחרר את אלאור", "מחבל מת לא מפוצץ אוטובוסים", "היום אלאור - מחר הבן שלך" ו"מחבל מת חוזר לרצוח יהודים". במקום נשמעו קריאות: "ביבי הביתה", "מוות למחבלים", "הוא גיבור" ו"עם ישראל חי". 



את העצרת פתח שרון גל שאמר כי "ידענו שעם ישראל בעד צה"ל, עם ישראל אוהב את הלוחמים ויתייצב בכיכר כדי לתמוך בהם. באנו לכאן כדי להעביר מסר, מסר מלכד של אחווה, מסר של רעות, של כל ישראל ערבים זה לזה".



גל הוסיף כי "כולנו מצדיעים ללוחמים. ניסו להגיד שבאנו לכאן נגד מישהו ומשהו, ניסו לפלג, לפגוע ולהכפיש, אבל התשובה שלנו היא שבאנו לכאן הערב כי חינכו אותנו שאם אחד נקלע לצרה אנחנו לא נוטשים אותו לבד ולא מפנים לו עורף. אנחנו מחבקים אותו ומחבקים אותו", אמר גל לקריאות עידוד המשתתפים בשירת "עם ישראל חי".



"לא ארגנו 100 אוטובוסים ולא כתבנו מודעות בעיתונים", אמר חבר הכנסת לשעבר, "אבל עם ישראל מתגייס ובא ברגליים למען החייל, מהצפון, מהדרום ומהשומרון".



לאחר מכן פנה לאלאור אזריה: "אלאור, אח שלנו אלאור, אנחנו בטוחים שעכשיו אתה יושב במעצר הפתוח, צופה בטלוויזיה ורואה. עם ישראל מאחוריך. עם ישראל איתך, עם ישראל לא מפקיר את לוחמיו. אתה לא לבד. חיבוק לוחם היא לא הפניית עורף למישהו אחר או לרמטכ"ל, החייל מספר 1 שלנו. עם ישראל אוהב את הרמטכ"ל, ממנו ועד אחרון הלוחמים. אין לנו צל של ספק שצבא הגנה לישראל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם".




אושרה אזריה: "מרגישה שהלב שלי חצוי"


ראשונה עלתה לבמה אמו של אלאור, אושרה, לקול תשואות הקהל. "אלאורי שלי, כשמך כן אתה, איך אפשר להסתכל לך בעיניי המלאך ולנסות להרים את רוחך מבלי להישבר לרסיסים", אמרה האם בקול חנוק מדמעות. האם המשיכה ואמרה שכתבה מכתב לבנה: "ילד אהוב שלי, מעטים יודעים מי אתה, מחזיק בלב הרחב ביותר שאני מכירה. אתה, שגם ברגעי המצוקה הגדולים ביותר חושב על אחרים. אתה שתמיד דואג שאהיה עם חיוך על הפנים".



האם הוסיפה בבכי כי בנה חלם תמיד להיות לוחם: "לא אשכח את היום שאמרת לי 'אני רוצה לעזור בכל שאוכל'. כמובן שליבי נצבט באותו רגע. בסתר ליבי תמיד קיוויתי שתשנה את דעתך. שאפת להגיע להיות לוחם ואכן עשית זאת, לא ויתרת מעולם. אני זוכרת שסיימת את מסע הכומתה וליבי התמלא גאווה. אתה תמיד אומר לי: 'אמא, אל תדאגי, תהיי חזקה'. אבל איך עושים את זה ילד?", אמרה והזילה דמעה.



"אני מרגישה שהלב שלי חצוי שאתה לא לידי. כל שנותר לי הוא שהלב יתאחה שוב במהרה. אמא פה והיא תמיד איתך. אוהבת ומחבקת, מתפללת שיחד עם חג הפסח גם אתה תצא בן חורין", הוסיפה האם. לקהל אמרה בסיום דבריה: "אין לי מילים לתאר כמה אתם מרגשים אותי. עם ישראל חי".



האחות, אתי אזריה נשאה דברים גם היא דברים והודתה למי שבא לגלות תמיכה באחיה. "אנחנו עוברים ימים ושבועות לא קלים. ממשפחה נורמטיבית וצנועה הפכנו למשפחה באור הזרקורים, אור לא נכון. עכשיו סוף סוף אנחנו רואים את התקווה, אתם התקווה שלנו", אמרה האחות למשתתפים.



"זו שעתו היפה של עם ישראל, כאן לא מסתכלים על ימין ושמאל, אנחנו  אוהבים את כולם ומצדיעים לצה"ל, זו עצרת תמיכה ואהבה אינסופית לחיילי צה"ל שעומדים על המשמר. לא קל לי לעמוד בשעה זו שאחי הקטן עומד למשפט על הריגה, לא פחות ולא יותר. הוא לוחם מצטיין. למה ברגע חלק מהמערכת התנעה מהילד? מהחייל שמעולם לא הוגשה נגדו שום תלונה. כולי תקווה שהסיוט שלנו יסתיים ושאלאור שלנו, האור שלנו, יחזור לשירות לבסיס וייצא הביתה. כל מה שמאחד אותנו זה האהבה והתמיכה בחיילים שלנו. אנחנו בפתחו של חג החירות, בואו נקווה שאלאור יקבל את החירות שלו".



אושרה אזריה. צילום: אבשלום ששוני
אושרה אזריה. צילום: אבשלום ששוני



אביו של אלאור, צ'רלי עזריה עלה לבמה והודה לקהל: "אני פה כדי לשרת אתכם. העצרת הזאת היא עבור כל חיילי צה"ל ובמיוחד הבן שלי. לכל אחד ואחת יש בן או בת בצה"ל. אנחנו עם חזק, אנחנו לא ניתן לאף אחד לרמוס אותנו" אמר האב ופרץ גם הוא בשירת 'עם ישארל חי'.



האב פנה למשתתפים ואמר: "מהבמה הזאת אני רוצה להגיד לבן שלי שנמצא במעצר פתוח בבסיס: 'אלאור אתה לא מאמין איזו כמות של אנשים יש פה. כל העם פה'. אני אוהב אתכם", אמר האב לקול קריאות הקהל "העם דורש צדק לאלאור".



אלמנתו של אברהם חסנו, רותי חסנו, שאיבדה את בעלה לפני חצי שנה בפיגוע אמרה: "אני עומדת פה היום כדי לחזק את עם ישראל ואת צה"ל עם חיבוק. שכחו שאלאור הציל חיילים, בנס עוד משפחה לא הצטרפה למשפחת השכול, זאת בזכות אלאור אזריה הגיבור, אנחנו מחבקים את המשפחה ואת אלאור. ברגע אחד איבדנו אבא וסבא יקר, אבל עם כל זה אלאור, אנחנו איתך. בעזרת השם אתה תהיה עם המשפחה בפסח".



צ'רלי אזריה, אביו של אלאור אזריה. צילום: אבשלום ששוני
צ'רלי אזריה, אביו של אלאור אזריה. צילום: אבשלום ששוני



בין האנשים שהגיעו להפגין תמיכה בחייל היו גם חברת הכנסת נאוה בוקר, אנשי להב"ה ובנצי גופשטיין. עוד נראו בכיכר אנשים עם חולצות של "כהנא צדק" לצד מוכרי חולצות עם הכיתוב "הקם להרגך השכם להרגו". חברת הכנסת נאוה בוקר אמרה כי "חייל שנטרל מחבל לא צריך לשבת בכלא. הגעתי לעצרת היום כדי לתמוך בחיילי צה"ל ובפרט באלאור אזריה. לצערי, הפכו את החייל לשעיר לעזאזל. את דינו של אלאור יש לגזור בדין משמעתי פנימי, ללא הדלפות וללא עליהום. בסופו של דבר המסר לחיילינו צריך להיות ברור, חייל שנטרל מחבל, גם אם טעה, לא צריך לשבת בכלא".



הוריו של החייל אוראל אזריה בעצרת. צילום: אבשלום ששוני
הוריו של החייל אוראל אזריה בעצרת. צילום: אבשלום ששוני



באירוע בכיכר רבין השתתפו לצד שרון גל והוריו של החייל, אושרה וצ'רלי אזריה שרו גם מאור אדרי ומושיק עפיה שביקשו גם הם להביע תמיכה בחייל. מנגד, הגיעו עשרה מפגינים לרחבת הסנימטק, בני נוער ומבוגרים, למחות נגד עצרת ההזדהות עם החייל אלאור אזריה, תחת הכותרת "הפגנת תמיכה בצה"ל". "החייל הוא לכאורה, עבריין, הריגה היא עבירה פלילית חמורה, לא יתכן שחייל יבצע עבירה ולא ישלם עליה", אמר טני גולדשטיין, ממארגני ההפגנה. הוא הוסיף כי "מדובר אמנם במחבל שתקף, אך גם משפחות הפשע מחסלות עבריינים אחרים. תארו לכם מצב שעבריין יחסל עבריין אחר ואלפי מפגינים יתאספו לקרוא לשחרורו".



עצרת תמיכה באלאור אזריה. צילום: אבשלום ששוני
עצרת תמיכה באלאור אזריה. צילום: אבשלום ששוני



אירוע לא פוליטי


לקראת העצרת, אביו של אזריה, התראיין היום לגלי צה"ל ואמר: "זו תהיה עצרת לתמיכה בחיילי צה"ל, לא פוליטית, לא יהיו חברי כנסת, סך הכך רוצים לתמוך בבני ורוצים שיתנו גיבוי לחיילי צה"ל".



"אף אחד לא קורא לא לרמטכ"ל ולא לשר הביטחון, אמר אזריה והוסיף, "אנחנו מחבקים את הרמטכ"ל ואת כל חיילי וקציני צה"ל, מה שאנחנו עושים זה כדי שהעם יגיד את דבריו". אזריה אמר כי בנו פעל כשורה: "הוא גיבור כי הוא פעל כפי שמלמדים אותו לפעול וכפי שבכל סיטואציה חייל סביר היה פועל. כל חייל קרבי שהיה מגיע לסיטואציה הוא היה עושה אותו הדבר, זה שהיו שם חיילים שאננים זו בעיה שלהם".



שלט עם דמותו של כהנא במהלך ההפגנה. צילום:אבשלום ששוני
שלט עם דמותו של כהנא במהלך ההפגנה. צילום:אבשלום ששוני



אזריה הגיב לכך שאייל גולן ביטל את השתתפותו בעצרת, לאחר שגם הזמר דוד ד'אור ביטל את הגעתו ואמר: "אני לא רוצה להיכנס לזה, אני מתנצל שאולי העמדתי את אייל גולן במצב כזה, הוא לא רצה להגיע ולשמח את הקהל אלא רצה לתמוך אז".



כזכור, אתמול הותר צו איסור הפרסום על שמו של אלאור אזריה, לאחר שההגנה ביקשה להסיר אותו ולתביעה הצבאית לא הייתה התנגדות. במהלך הדיון אתמול, השופט, סא"ל רונן שור, אמר כי "קיימת תשתית ראייתית לעבירת הריגה, אולם יש רצף ראיות מוחלשות". השופט קבע כי החייל לא ישוחרר ממעצר פתוח ויישאר בו עד תום ההליכים המשפטיים. עם זאת, הוסיף השופט כי הוא יוכל לצאת ממעצר לחגוג את ליל הסדר עם משפחתו. סנגורו אמר בדיון: "הוא ידע שהעדלאידע עומדת להתחיל וחשש כי ילדים יגיעו לזירה".