בני משפחה, חברים ושותפים לדרכה המקצועית, הגיעו היום (רביעי) לבית הקברות בקרית שאול בתל אביב, ללוות בדרכה האחרונה את יוצרת הקולנוע, רונית אלקבץ, שהלכה לעולמה לאחר מאבק במחלת הסרטן. בין אלה שבאו לחלוק כבוד אחרון היו השחקנית רונית יודקביץ', הדוגמנית והמגישה גלית גוטמן ובעלה יגאל אהובי, היחצ"ן רני רהב ואשתו, והשחקנים משה איבגי וזאב רווח. 



אמה של רונית התקשתה להיפרד מבתה וזעקה "אני רוצה את הבת שלי. תשמעי אותי, אני לא יכולה בלעדייך, אני רוצה אותך, אמא שלך, בבקשה, בבקשה, נשמה שלי, תתקשרי אלי כל יום". אחיה ושותפה ליצירה שלומי אמר בקול שבור: "אני מתגעגע מאוד, כולנו נתגעגע".



כואבים את לכתה של רונית אלקבץ. צילום: אבשלום ששוני
כואבים את לכתה של רונית אלקבץ. צילום: אבשלום ששוני



בעלה אבנר נשא דברי פרידה בקול חרישי: "אשתי, אהובתי, רונית, שש שנים בדיוק חלפו מאז דיברנו לראשונה בטלפון, 2,130 ימים, זמן קצר ואינסופי. זמן בו קטפת אותי לאהבה, רוח, יצירה, סקרנות. בזכות קומתך זכינו להכיר עולם חדש ומרתק, עולם בו לקול יום יש משמעות".



עוד אמר הבעל באבל: "תמיד העסיק אותך מצבו של האדם - האדם הוא אדם בכל מקום. יותר מכך: אשה היא אשה בכל מקום. בזכות אישיותך הפכת לדמות עולמית חוצת עולמות וגבולות. עצמאותך, יושרך, אומץ ליבך הפכו אותך למופת למיליוני אנשים בעולם. בכל מקום שהיית עוררת סערה והותרת עולם נקי יותר נועז יותר".  לאחר מכן דיבר ישר על ילדיהם המשותפים והבטיח: "ילדיך יפרחו יחד איתך באור שאת מותירה אחרייך".



זרים על קברה של רונית אלקבץ. צילום: אבשלום ששוני
זרים על קברה של רונית אלקבץ. צילום: אבשלום ששוני



בתו של ישר מנישואים קודמים אמרה בעצב: "המשפחה שלך ושלנו התאחדו למשפחה אחת. היתה אחדות ואהבה. כולנו חיזקנו את כולנו. נסענו לאיטליה בקיץ, 18 איש, והיה נפלא. היית אמא לתפארת. לא הספקתי להיפרד ולהגיד כמה שאני אוהבת אותך".



לצד בני המשפחה, חברים התקשו להאמין שאלקבץ הלכה לעולמה. רווח נפרד בכאב מאלקבץ ואמר כי "רונית היתה כישרון ענק, כישרון אנרגטי. הקולנוע הישראלי הפסיד וכולנו הפסדנו".



משה ודאנה איבגי בהלוויה. צילום: אבשלום ששוני
משה ודאנה איבגי בהלוויה. צילום: אבשלום ששוני



מאות הגיעו ללוות את אלקבץ בדרכה האחרונה. צילום: אבשלום ששוני
מאות הגיעו ללוות את אלקבץ בדרכה האחרונה. צילום: אבשלום ששוני



מוקדם יותר היום הוצב ארונה בסינמטק תל אביב, אליו הגיעו מאות בני משפחה, אמנים, שחקנים ויוצרי קולנוע, לחלוק לה כבוד אחרון. השחקן מוני מושונוב, ספד לה ואמר: "השפעת בחייך על כל כך הרבה אנשים, היית פה וקול לנשים, משפחות שלמות, שנסיבות החיים לא אפשרו להם להשמיע את קולם וזעקתם. גיבורה של ממש, לא פחדת ממה שיגידו, היית נקייה וישרה עם עצמך. חדורת משימה והגשמת את עצמך. הספקת כל כך הרבה בחייך הקצרים".



"שיחקתי איתה בסרט שקראו לו כלת הים", סיפר מושונוב בדמעות, "והיינו זוג מוזר מאוד שם, עם ילדים במצוקה גדולה מאד ולא ידעתי איזה זוג אנחנו ואז היא אמרה לי - תאהב אותי בלי תנאי, קבל אותי כמו שאני. הערה פשוטה לכאורה, שעוזרת מאד לאמנות ולעשייה. גילינו אוצר ביחסים בינינו בסרט הזה ואם היינו יכולים לקחת את הדרישה הזאת שלה לחיים - שנאהב אחד את השני ללא תנאי - אני יודע שזה כמעט בלתי אפשרי".



הוריה של רונית אלקבץ לצד ארונה בטקס האשכבה בסינמטק. צילום: אבשלום ששוני
הוריה של רונית אלקבץ לצד ארונה בטקס האשכבה בסינמטק. צילום: אבשלום ששוני



השחקנית יעל אבקסיס ספדה לה ואמרה: "העולם נדם רונית, את לא. הוא חשק בך לידו שם כי הוא ידע שתלמדי אותו ותדייקי אהבה. את עכשיו מתחילה לעבוד, לעבוד קשה".



השחקנית ציטטה מדבריה של אלקבץ וסיפרה: "נצח של התכתבויות בשנה האחרונה. אני מחכה לראות שאת מחוברת, מאתמול. ואני יודעת שכתבת לי בעצם כתבת לכולם, את אוהבת את כולם. האחרונה, בין האחרונות החודש: 'בהצלחה לכולנו, הכל נלקח מתוך מחשבה עמוקה ובשלה ונתמכת מבפנים ומבחוץ. אז הכל בסדר גמור ונכון וטוב ויהיה עוד, עוד יותר'". לאחר מכן שרה לזכרה הזמרת דיקלה, שהייתה חברתה הטובה וגם שרה בחתונתה עם האדריכל אבנר ישר.




"נשארת פה לתמיד"


יוצרת הקולנוע וחברתה הטובה, קרן ידעיה, אמרה כי "כל דמות שיצרת שינו את חיינו לנצח. רונית של כל מי שפגש אותה בחיים או במסך שהיה קטן מלהכיל את העוצמות שלך. רונית, השחקנית הענקית, יוצרת הקולנוע המהפכנית. הכי יפה, כל כך חכמה, כל כך מצחיקה, וכל כך כל כך נדיבה. רונית שינית אותנו לנצח, הארת את הפינות החשוכות. צעקת בשביל כולנו, בשם כולנו צעקה שאי אפשר יהיה יותר להשתיקה. הקול הזה שלך הוא נצחי ולכן את נשארת אתנו פה לתמיד, גם אחרי שאנחנו לא נהיה פה בעצם. את ההשראה שלנו, המוזה שלנו".



מוני מושונוב בטקס האשכבה לאלקבץ. צילום: אבשלום ששוני
מוני מושונוב בטקס האשכבה לאלקבץ. צילום: אבשלום ששוני



אתמול נפטרה רונית ממחלת הסרטן, עליה שמרה בדיסקרטיות, והיא בת 51. אלקבץ הייתה שחקנית, במאית ותסריטאית מוערכת, זוכת שלושה פרסי אופיר. אלקבץ זכתה להערכה רבה בחו"ל ובצרפת בפרט וניהלה קריירה קולנועית מצליחה גם מעבר לים. היא הניחה אחריה בעל, אבנר ישר, ושני ילדים, שאלימר ועמרי.



אלקבץ ביימה וכתבה את הטרילוגיה עטורת השבחים "ולקחת לך אישה", "שבעה" ו"גט", אשר זכתה לביקורות מצליחות גם בחו"ל. כיכבה בסרטים המוערכים "ביקור התזמורת" ו"חתונה מאוחרת". אלקבץ, ילידת שכונה ד' בבאר שבע, שיחקה רבות גם בתיאטרון. היא הייתה נשיאת ארגון "אחותי", תנועה חברתית פמיניסטית-מזרחית.