בית המשפט העליון הוציא אתמול צו ארעי, האוסר על הגבלת אספקת החשמל אל קווי החשמל של תושבי מזרח ירושלים, בעקבות ניתוקים יזומים של חברת החשמל עקב חובות בסך 1.7 מיליארד שקלים של הרשות הפלסטינית והחברה המזרח ירושלמית. זאת בתשובה לעתירה שהגישה חברת החשמל של מזרח ירושלים נגד שר התשתיות, רשות החשמל וחברת החשמל לישראל.



בעתירה, שהוגשה לבג"ץ לפני כשבועיים נטען, כי "ההתנהלות של חברת החשמל מהווה ענישה קולקטיבית ובלתי מידתית, תוך התעלמות בוטה מפגיעה בציבור צרכנים המשלם את חשבונות החשמל כסדרם, ובאופן המונע משאב חיוני ונצרך כחשמל מצרכני קצה, באופן שפוגע בזכויות הבסיסיות של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו".



עוד נטען כי "לא ניתן להתעלם מן המצב הרגיש השורר כיום באזור, בפרט באזור ירושלים והגדה המערבית, ומן ההשלכות ההרסניות והמתסיסות שעשויות להיות להגבלת אספקת החשמל על ידי חברה ממשלתית ישראלית".



לטענת העותרים, ההחלטה להגביל את האספקה התקבלה בחברת החשמל על אף שקיימות מחלוקות בין הצדדים בקשר לחוב הנטען, ועל אף קיומם של הליכים משפטיים תלויים ועומדים בבית המשפט המחוזי, להם השלכה מהותית על העניין שטרם הוכרעו. לכן, לפי העותרים, החלטת חברת החשמל הישראלית מהווה ניסיון לעקוף את סמכותו של בית המשפט.



לאחר שהמשיבות הגישו את תגובתן המקדימה, נעתר אתמול שופט בית המשפט העליון מני מזוז והוציא צו ארעי האוסר את הגבלת וניתוקי החשמל לתושבי מזרח ירושלים.




"החלטה חשובה ותקדימית"



בא כוח העותרות עורכי הדין מיכאל גינסבורג וענת קליין, מסרו כי "מדובר בהחלטה חשובה ותקדימית, אשר יש בה כדי למנוע את צעדי הענישה הבלתי הולמים בהם נקטה חברת החשמל ויש באמצעותה פוטנציאל כדי לאפשר לצדדים לנסות ולהביא פתרון כולל ללא החשש של המשך חד צדדי של ניתוקי החשמל, אשר פוגעים שלא כדין באוכלוסייה כולה".



לפני שבועיים הגיעה חברת החשמל להסדר זמני עם הרשות הפלסטינית בעקבות ניתוקי חשמל לערים פלסטיניות. במקביל החל משא ומתן אינטנסיבי בין הצדדים במטרה להגיע להסדר על כלל החוב של הרשות לחברת החשמל. 



מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל מכבדת את החלטת בג"ץ תוך דרישה שסוגיית חובותיה התופחים של חמ"י (חברת החשמל מזרח ירושלים) לחברת החשמל, העומדים על סך כ-1.4 מיליארד שקלים, תיפתר בהקדם. חובות חמ"י, כאמור, הולכים ותופחים לסכום אסטרונומי וכמו כל חברה עסקית, זכותה הלגיטימית וחובתה של חברת החשמל לעשות כל שביכולתה ובסמכותה על מנת לפתור את בעיית החוב המעיק הזה, שרובץ על כתפי כל צרכני החשמל בישראל".