המתיחות בין ראש הממשלה נתניהו לשר החינוך נפתלי בנט מגיעה לשיאה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, איים היום (רביעי) לפטר את שר החינוך, נפתלי בנט, בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שעסקה בצמצום פעולות צה"ל בשטחי A.



בנט דרש מראש הממשלה תשובות מדוע הנושא לא מופיע בסדר היום של הקבינט מאחר ולטענת בנט היה סיכום שהנושא יגיע לדיון. ראש הממשלה אמר לבנט "אתה לא קובע כלום כאן", ואיים לפטר אותו אם ימשיך להתעקש על הנושא. מקורבים לראש הממשלה אמרו כי זה היה עניין של סגנון מאחר וראש הממשלה חש שבנט דיבר אליו בגסות. על רקע זה נתניהו אמר לבנט: "אם לא תירגע, אפטר אותך". 



בעימות לקחו חלק גם השרים זאב אלקין ואריה דרעי שהטיחו בבנט כי עליו להירגע ולא לבוא בדרישות ושסוכם שבסוף דיון הקבינט צהיה סקירה של צה"ל בנושא.



מלשכת בנט נמסר בתגובה: "לא נתייחס לפרטים שנידונו בדיון ביטחוני סגור. הדלפות מקבינט הן דבר חמור שמסכן את ביטחון המדינה". מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה כי הם לא מתייחסים לדיוני הקבינט.





"אתה לא תטיף לי מוסר"


המתיחות בין נתניהו לבנט החלה מוקדם יותר השבוע לאחר חשיפת מנהרת החמאס ביום שני השבוע, אז הגיב בנט בחריפות ואמר כי החשיפה מצדיקה פעולה צבאית."בשנתיים מאז 'צוק איתן', חמאס לא הורתע מלהתעצם מחדש, כפי שהתרענו בעקביות", טען שר החינוך.



"חמאס הגדיר פרויקט לאומי לחפירה מחדש של מנהרות טרור החודרות לעומק שטח ישראל. זהו יעד לאומי עליון עבורו, והגיע הזמן שנפנים זאת", הוסיף בנט. לדבריו, "מטרת חמאס היא להפתיע אותנו באירוע רב-זירתי של חדירה, הרג וחטיפה, מעין תרחיש 'יום כיפור' של טרור. חובתה של מדינת ישראל היא לתת ביטחון לתושבי הדרום, ולמנוע זאת בכל מחיר, ולא להסתמך על כך שחמאס כביכול מורתע. אנו נגן על תושבי עוטף עזה. חפירה לתוך שטחנו מהווה גם הפרת ריבונות המצדיקה כל פעולה נדרשת". בתגובה לכך אמר אז גורם מדיני בכיר כי נתניהו היה מעדיף לשמוע את הביקורת מצד בנט בקבינט ולא בתקשורת.



דיון בקבינט. צילום: אוהד צוויגנברג, פלאש 90
דיון בקבינט. צילום: אוהד צוויגנברג, פלאש 90



רצף העימותים ממשיך, כזכור, לפני כחודש פרץ ויכוח בין השניים בישיבת הממשלה על רקע פרשת החייל שירה למוות בראשו של מחבל מנוטרל. הוויכוח החל כשבנט אמר כי אין להאשים את החייל היורה, אלאור אזריה. בנט ביקש את רשות הדיבור ואמר כי "אסור לחרוץ את דינו של החייל". נתניהו נזף בו בתגובה: "אתה לא תטיף לי מוסר אני הובלתי וגיביתי חיילים הרבה יותר ממך".




"צמצום כניסה לשטחי A"



בתוך כך הקבינט המשיך לדון היום בצמצום כניסת צהל לשטחי A, שטחים המצויים בשליטה אזרחית וביטחונית של הרשות הפלסטינית. הקבינט לא הגיע להכרעה אלא להחלטה כי צמצום הכניסה ייעשה באופן נקודתי ולפי הצורך. הקבינט קיבל גם עדכון מהרמטכ"ל על שיחות התיאום הביטחוני מול מנגנוני הביטחון הפלסטינים.



ראש הממשלה, שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון  והרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, הבהירו שצה"ל שומר וישמור על האפשרות להיכנס לשטחי A ולכל מקום שיידרש על פי הצרכים המבצעיים, ושאין שום הסכמה אחרת עם הפלסטינים.