נמשכות החגיגות למלכה: היום בצהריים יגיע נשיא ארצות הברית ברק אובמה לטירת וינדזור, למה שצפוי להיות המפגש האחרון שלו בתפקידו הנוכחי עם מלכת בריטניה, אליזבת השנייה. הוא ינצל את הארוחה המשותפת על מנת לשלוח את ברכתו ואת ברכת העם האמריקאי, כנראה בצירוף של מתנה שטיבה עדיין אינו ברור, לכבוד יום הולדתה ה־90 של אחת השליטות המשפיעות ביותר בתולדות האי הבריטי. 



יום הולדתה שצוין אתמול מספק שיא נוסף לרשימה ההולכת ומתארכת של נקודות ציון היסטוריות בקורותיה של אליזבת השנייה. אחרי שהפכה בספטמבר אשתקד לשליטה שיושבת על כס המלוכה הבריטי בתקופת הזמן הממושכת ביותר - יותר מ־63 שנה - ואחרי שהפכה כבר לפני שמונה שנים למונרך המבוגר ביותר בתולדות בריטניה, אתמול היא הפכה גם לראשונה מבין השליטים הבריטים שחוגגת יום הולדת 90 בעודה על כס המלוכה. ומאחר שאמה, המלכה האם אליזבת, חיה עד גיל 101, יש סיכוי שהיא תחגוג גם עוד עשר שנים.
 
מה יביא לה אובמה המתנה? המלכה והנשיא. צילום: רויטרס
מה יביא לה אובמה המתנה? המלכה והנשיא. צילום: רויטרס

 
החגיגות היו צנועות למדי. המלכה ובעלה, הנסיך פיליפ, חנכו שלט הנצחה בתחילתו של מסלול צעידה באורך ארבעה מיילים בווינדזור, והדליקו את הראשונה מבין אלף משואות שיודלקו לכבוד יום ההולדת ברחבי בריטניה ובמקומות נוספים בעולם. ברקע ירו תותחים מטחי כבוד ופעמוני כנסיית ווסטמינסטר צלצלו לכבוד האירוע. 
 

אבל בכך לא מסתיימים האירועים. בין 12 ל־15 במאי ייערכו בטירת ווינדזור ארבעה ערבים של חגיגות בהשתתפות יותר מ־1,500 איש שיקיימו הופעות לציון 90 שנותיה של המלכה. ביום ההולדת הרשמי, בסוף השבוע שיחל ב־10 ביוני יקיימו המלכה ובני משפחתה תפילת הודיה, יצפו במצעד הסוסים המסורתי ויערכו מסיבת רחוב גדולה במול של לונדון מול ארמון בקינגהם, בהשתתפות 10,000 אורחים.
 
סקר שפורסם בשבוע שעבר הראה כי 75% מהבריטים חושבים שלבית המלוכה יש תפקיד חשוב בעתידה של הממלכה המאוחדת, 9% יותר מהמצב לפני 18 שנה. 70% סבורים כי המלכה צריכה להישאר על כיסאה על אף גילה המתקדם. עבור המלכה אליזבת, שידעה לא מעט רגעים קשים בעשורים האחרונים עם שערוריות חוזרות ונשנות מצד בני משפחתה, מדובר בחדשות משמחות ביותר. 
 
לכבוד יום הולדתה ה־90 חוזר המדור לכמה מהפרקים הידועים והסיפורים הפחות מוכרים על השליטה שעומדת בראש בית המלוכה המסקרן והמתוקשר ביותר בעולם.

התבגרות בצל המלחמה

אליזבת אלכסנדרה מארי נולדה בשעה 2:40 לפנות בוקר ב־21 באפריל 1926 בלונדון, בתם הבכורה של אלברט הדוכס מיורק ורעייתו אליזבת. ווינסטון צ'רצ'יל, שראה אותה לראשונה בעת שהייתה כבת שנתיים, צוטט כמתאר אותה כך: "היא טיפוס. היא מקרינה סמכות ורפלקטיביות מדהימה יחסית לפעוטה". 
 
בינואר 1936, שלושה חודשים לפני יום הולדתה העשירי של הנסיכה הצעירה, החל רצף אירועים ששינה את חייה לנצח. סבה, המלך ג'ורג' החמישי, הלך לעולמו ואת מקומו ירש דודה, אדוארד השמיני, בעוד אביה הפך ליורש העצר. חודשים ספורים לאחר מכן הדהים המלך את ארצו כאשר ויתר על הכתר לטובת אחיו בשל רצונו להינשא לגרושה האמריקאית ווליס סימפסון. כך הפכה הנסיכה הצעירה לבאה בתור לכס המלוכה אחרי אביה, שקיבל את התואר ג'ורג' השישי. 16 שנה מאוחר יותר הלך המלך לעולמו ובתו הבכורה הפכה למלכה אליזבת השנייה. 
 
אחרי שפרצה מלחמת העולם השנייה בספטמבר 1939, ורבים מילדי הממלכה פונו מהערים לאזורים הכפריים ולאמריקה, נותרו אליזבת ואחותה הצעירה מרגרט בלונדון עם הוריהן, ויורשת העצר הצעירה התגייסה למאמץ הלאומי. באוקטובר 1940, בעיצומו של "הקרב על בריטניה", הקליטה הנסיכה בת ה־14 מסר בתוכנית הילדים של ה־BBC: "אנחנו מנסים לעשות את כל שביכולתנו על מנת לסייע למלחים, לחיילים ולטייסים האמיצים שלנו, ואנחנו גם מנסים לשאת בנטל הסכנה והעצב של המלחמה. אנחנו יודעים, כל אחד מאיתנו, שבסוף כולנו נהיה בסדר". 
 
לקראת סיום המלחמה, בהיותה בת 18, הצטרפה אליזבת לחיל העזר לנשים ועברה הכשרה כמכונאית וכנהגת של משאית צבאית - האישה היחידה בתולדות משפחת המלוכה הבריטית ששירתה בכוחות הצבא.

סיפור אהבה

ביולי 1939 נערכה הפגישה הראשונה בין הנסיכה בת ה־13 לבין מי שיהפוך בהמשך לבעלה, הנסיך פיליפ, בן למשפחת המלוכה מיוון ומדנמרק ובן דוד מדרגה שנייה ושלישית של אליזבת. "הייתי בת 13 והוא היה בן 18, צוער שבדיוק עמד לעזוב", תיארה אליזבת את המפגש שהתקיים בקולג' הימי המלכותי במכתב משנת 1947 שנחשף השבוע. "הוא הצטרף לצי עם פרוץ המלחמה וראיתי אותו רק מדי פעם בעת שהוא היה בחופשה - אני מעריכה שפעמיים או שלוש פעמים בשנה". פיליפ עצמו שחזר את הפגישה הראשונה באומרו לרעייתו כי "היית ביישנית מאוד. לא יכולתי להוציא ממך מילה". 

סיפור אהבה שנמשך משנת 39, המלכה והנסיך פיליפ. צילום: רויטרס
סיפור אהבה שנמשך משנת 39, המלכה והנסיך פיליפ. צילום: רויטרס

 
בשנת 1946 החליטו השניים להתארס, אולם לפי דרישתו של המלך ג'ורג' השישי הם דחו את ההודעה הרשמית לאפריל 1947, כאשר הנסיכה חגגה את יום הולדתה ה־21. טקס הנישואים נערך בכנסיית ווסטמינסטר ב־20 בנובמבר 1947, ומאחר שהממלכה עדיין הייתה נתונה במשטר צנע בעקבות המלחמה, השתמשה הכלה הטרייה בקופונים של קצבאות על מנת לרכוש את המרכיבים של שמלת החתונה שלה. 
 
לשניים נולדו ארבעה ילדים - צ'רלס, אן, אנדרו ואדוארד - ולאורך כל השנים הם מציגים זוגיות מאושרת, יוצאים יחדיו לסיורים ברחבי בריטניה וברחבי העולם, כאשר הנסיך גבה הקומה, שיחגוג ביוני הקרוב את יום הולדתו ה־95, תמיד נמצא צעד מאחורי רעייתו. 
 
לא פעם פורסמו סיפורים על רומנים שהיו לנסיך מחוץ לנישואים, אולם בכתבה שפורסמה ב"דיילי מייל" בחודש שעבר, נטען כי המלכה עצמה יודעת שבעלה חביב על נשים, אולם היא עדיין אוהבת אותו. "המלכה נפגעה מאוד כאשר שמעה וקראה על פיליפ וקשריו עם נשים", אמרה מרגרט רודס, בת דודתה של אליזבת ואחת מחברותיה הקרובות והוותיקות ביותר. "אני חושבת שזה בוודאי פגע בה מאוד, במיוחד כי היא הייתה אישה של גבר אחד ומעולם לא הביטה על מישהו אחר. אבל אני לא חושבת שהיה מעולם משבר אמיתי בנישואים. אם דבר שכזה היה מתגלה, פיליפ היה מתקשה להמשיך. הנישואים שלהם מוצקים". 

מפגש בחדר השינה

הפעם היחידה - ככל הידוע לפחות - שבה מצאה את עצמה המלכה אליזבת בחדר השינה עם גבר שאינו הנסיך פיליפ התרחשה ב־9 ביולי 1982, כאשר המלכה הופתעה לגלות לצד מיטתה באישון לילה את מייקל פאגאן (32), עבריין קטן שהיה בטיפול פסיכיאטרי. זמן קצר קודם לכן הוא הצליח לעבור את הגדר של ארמון בקינגהם, טיפס על המרזב ונכנס לחדר השינה המלכותי. 
 
"הייתה שם מיטה זוגית, אבל זה היה חדר ליחיד, היא ישנה שם לבדה", שחזר פאגאן בראיון ל"אינדיפנדנט" לפני שלוש שנים. "בכותונת הלילה שלה היו הדפסים של חנות הבגדים 'ליברטי' והיא הגיעה עד הברכיים שלה". 
 
חלון ראווה עם ברכה ליום הולדתה של המלכה. צילום: רויטרס
חלון ראווה עם ברכה ליום הולדתה של המלכה. צילום: רויטרס

 
המלכה, שנדהמה לגלות אדם בלתי מוכר ויחף במקום שבו הייתה אמורה לקבל פרטיות מרבית, הזעיקה עזרה, ובינתיים הקשיבה לסיפוריו של פאגאן על בעיותיו האישיות ועל יחסיו עם ארבעת ילדיו ועם רעייתו שבדיוק עזבה אותו. אחד המשרתים נכנס לחדר והגיש לפאגאן משקה, עד אשר השוטרים הגיעו ולקחו אותו למעצר. אז התברר כי גם שבועות ספורים קודם לכן הוא פרץ לארמון והצליח לגנוב בקבוק של יין לבן מחדרו של הנסיך צ'רלס. פאגאן נשלח לחצי שנה במתקן פסיכיאטרי לפני ששוחרר.

שש יריות במצעד

ב־13 ביוני 1981, בעיצומו של מצעד הסוסים המסורתי לכבוד יום הולדתה, נורו לפתע שש יריות לעברה של המלכה אליזבת. היא לא נפגעה ואחרי שהצליחה להרגיע את הסוס שלה, המשיכה במצעד ללא הפרעה. 
 
צופים בקהל הצליחו להשתלט על היורה, מרקוס סרג'ינט (17), והשוטרים שהגיעו למקום גילו כי הוא החזיק באקדח דמה וכי הקליעים שנורו היו כדורי סרק. בחקירתו סיפר כי הושפע מההתנקשות בחייו של כוכב הביטלס ג'ון לנון בדצמבר 1980, ומניסיונות ההתנקשות בנשיא ארה"ב רונלד רייגן ובאפיפיור יוחנן פאולוס השישי. 
 
ביומן שהתגלה בחדרו, כתב סרג'ינט: "אני עומד להדהים ולהפליא את העולם עם לא יותר מאשר אקדח". בימים שלפני ניסיון ההתנקשות הוא אף שלח מכתב לארמון בקינגהם ובו פנה למלכה וביקש שלא תגיע למצעד "כי יש מתנקש שמוכן להרוג אותך, פשוט תחכי מחוץ לארמון". 
 
הנער הואשם בעבירה של בגידה ונגזרו עליו חמש שנות מאסר, כאשר נשיא בית המשפט העליון, לורד ליין, אמר בפסיקתו כי "יש להבליט את תחושת הזעם הציבורית. אתה חייב להיענש על הדבר החמור שעשית, לא על מה שהיית עלול לעשות". סרג'ינט, ששלח מכתב התנצלות למלכה שלא זכה למענה, ריצה שלוש שנים במתקן פסיכיאטרי לפני ששוחרר והמשיך את חייו בזהות אחרת. 

השנה הנוראית

שנת 1992 הייתה אמורה להביא שמחה לבית המלוכה עם חגיגות לציון 40 שנה לעלייתה של אליזבת השנייה על הכס. אולם רצף של אירועים הפך את השנה לאחת השחורות ביותר בתולדות שלטונה של המלכה הבריטית. 
 
בחודש מרץ נמסר כי הנסיך אנדרו ייפרד מרעייתו שרה "פרגי" פרגוסון אחרי שש שנות נישואים (השניים התגרשו סופית בשנת 1996) וחודש לאחר מכן התגרשה הנסיכה אן מבעלה זה 19 שנה, קפטן מארק פיליפס. בדצמבר הגיעה הבשורה הדרמטית שגם הנסיך צ'רלס נפרד מרעייתו, "נסיכת הלבבות" דיאנה, אחרי שמוקדם יותר באותה שנה נחשף דבר הרומן שלו עם קמילה פארקר־בולס ודיאנה חשפה בספר את האמת על מערכת היחסים שלה עם יורש העצר. 
 
אם זה לא היה מספיק, ב־20 בנובמבר, יום הנישואים ה־45 של המלכה, פרצה שריפה גדולה בטירת ווינדזור. האש ניצתה לפני הצהריים בכנסייה של הטירה בשל פנס שהצית וילון והתפשטה בתוך זמן קצר לאזורים נרחבים ואל התקרה שהייתה עשויה עץ. 
 
הנסיך אדוארד, ששהה בטירה בעת שפרצה הדליקה, החל לארגן את מאמצי החילוץ של האוצרות שהיו במאות החדרים, והודיע על כך לאמו שמיהרה להגיע למקום. מאות כבאים נאבקו בלהבות במשך שעות עד שהצליחו להשתלט על הדליקה, שהותירה נזק אדיר ברחבי הטירה בת 900 השנה. ההערכות היו כי הנזק הסתכם בעשרות מיליוני ליש"ט והטירה עברה שיפוץ נרחב בעלות של יותר מ־30 מיליון ליש"ט. כדי לממן את העבודות החליטה המלכה לפתוח לראשונה את ארמון בקינגהם לסיורים מאורגנים. 
 
ימים אחדים לאחר השריפה, כשהיא עדיין נתונה בהלם מהנזק שנגרם לאחד המעונות האהובים ביותר עליה, השתתפה המלכה אליזבת השנייה בארוחת צהריים באולם גילדהול בלונדון ושיתפה את הנוכחים בתחושותיה הקשות מהשנה החולפת. "1992 אינה שנה שעליה אני אביט לאחור בשביעות רצון", אמרה. "במילותיו של אחד הכתבים הסימפתיים ביותר שלי, היא הפכה להיות אנוס הוריביליס ("שנה נוראית" בלטינית)".

הומור מלכותי

המלכה אליזבת השנייה ידעה לא מעט אירועים קשים לאורך שנות כהונתה הארוכות - מלחמות, פיגועים, שנת 1992 "האיומה", מותה של הנסיכה דיאנה, המבוכות שסיפקו לה בני משפחתה ללא הרף - אבל כל מי שמכיר אותה מספר כי מאז ומעולם היה לה חוש הומור מפותח. 
 
"גיליתי מלכה שיכולה להיות ידידותית, שיכולה להיות בלתי רשמית, שיכולה להיות מצחיקה מאוד באופן פרטי - ולא כולם מעריכים עד כמה היא יכולה להיות משעשעת", סיפר רואן וויליאמס, לשעבר הארכיבישוף מקנטרברי, איש הדת הבכיר ביותר בכנסייה האנגליקנית. "המשפחה שלי היא כמו כל משפחה אחרת כשזה נוגע לחוש הומור מאחורי דלתיים סגורות", הוסיף הנכד, הנסיך הארי. 
 
אחת הדוגמאות לחוש ההומור המלכותי הייתה ביולי 2014, כאשר המלכה הגיעה לצפות במשחקי חבר העמים שנערכו בסקוטלנד. ג'ייד טיילור, שחקנית נבחרת ההוקי של אוסטרליה, הצטלמה  עם אחת מחברותיה, וכאשר הסתכלה בתמונה, נדהמה לראות את המלכה מציצה מאחור, כולה חיוכים. "אהה, המלכה התפרצה לתוך הסלפי שלנו!!!", צייצה טיילור בטוויטר וזכתה בתוך זמן קצר לעשרות אלפי תגובות ולייקים.
 
שנתיים קודם לכן, בקיץ 2012, הדהימה המלכה את העולם כאשר השתתפה במערכון לצדו של דניאל קרייג שגילם את התפקיד של סוכן הוד מלכותה 007, ג'יימס בונד, אשר מלווה אותה לטקס הפתיחה של אולימפיאדת לונדון.