חול המועד שמזמן לנו הרבה זמן פנוי ומזג האוויר האביבי עושים חשק לארוז את עצמנו ולצאת לטייל ברחבי הארץ. בתקופה זו, כשכבר אין חשש מגשמים חזקים ומסכנת החלקה, מתחילה באופן רשמי עונת טיולי המים. ומכיוון שבפסח אנחנו חיים מחדש את סיפורי התנ"ך, אין דרך טובה יותר מלחוות אותם באזור חבל בנימין, השופע אתרים היסטוריים ומקומות שבהם הילכו בעבר אבות אבותינו. 

לאחרונה נפתח עבור המטיילים שביל מעיינות חדש, הנמצא בפארק גיבורות התנ"ך. מדובר במסלול מעגלי באורך 3.5 קילומטרים, שהכשרתו הסתיימה רק בשבועות האחרונים. 
המסלול מתחיל בחניון שביל המעיינות, המוסדר לציבור. משם הוא עובר דרך מטעי זיתים, בין חמש בריכות מים, ומסתיים בדרך רומית עתיקה. המים בבריכות מגיעים ממעיינות מקומיים. חלק מהבריכות עמוקות וחלק מספיקות לשכשוך ומתאימות גם לילדים קטנים. הרחצה, כמובן, באחריות המטיילים בלבד. 

הנוף הנצפה בשביל. מתאים גם לילדים. צילום: מיטל שרעבי

 

חלק מהבריכות היו פעילות במשך שנים, אך רק לאחרונה הן שופצו והונגשו. אחרות נבנו רק עכשיו - על מעיינות קיימים. השביל עובר בין בריכה לבריכה, כך שאתם יכולים לעצור בכולן או להתמקד רק באחת מהן. אני מאוד אוהבת את הבריכה הראשונה ואת האחרונה. הן גדולות ומרווחות ויש בהן שפע של מים. 
בכל מקרה, בתום הריענון בבריכה הראשונה תוכלו להמשיך עם השביל הפסטורלי, שבימים אלה עוד מלא שאריות של פריחה וצמחייה. לאורך הדרך יש גם לא מעט פינות נעימות שבהן ניתן לעצור לפיקניק, או סתם לרבוץ וליהנות מהשלווה. אחרי שתמצו את השביל, עם המעבר של הבריכה האחרונה, תוכלו להמשיך בדרך היורדת בתוואי של נחל מקומי ועולה שוב אל דרך רומית עתיקה, שמובילה בחזרה לחניון הרכבים. 
מה שיפה בשביל הזה, מעבר להנאה מהמים ומהטבע, הוא שלכל בריכה ניתן שם של גיבורה אחרת מתקופת התנ"ך. הגיבורות שנבחרו חיו באזור, כך שתמצאו כאן את בריכת חנה, בריכת דבורה הנביאה, בריכת שארה (בתו של אפרים שבנתה שלוש ערים באזור), בריכת רחל ובריכת אחינועם. ליד כל בריכה יש שילוט המספר על קורותיה של הגיבורה עם הפניה למקום שבו סיפורה התרחש. 
עניין נוסף שכדאי לדעת: במהלך חול המועד צפויות להיות בשביל פעילויות מיוחדות לכל המשפחה. למשל פינות מוזיקליות, שבהן נגנים יקבלו את המטיילים.

ממלכת הדבורים

אחרי הבריכות מחשבים מסלול מחדש ויוצאים לכיוון "הכוורת" בבית חורון - מרכז מבקרים שבו מגדלים דבורים ומייצרים דבש. את המרכז הקים עומרי רוזנר, בחור מוכשר שהחליט להתיישב מול נוף הרי בנימין וליצור אטרקציה עבור מטיילים ואנשי האזור. רוזנר למד חקלאות במכללת רופין. במהלך הלימודים הוא שמע שבחבל בנימין מתקיים קורס ללימודי כוורנות. הוא החליט לנסות את מזלו ונרשם ללימודים ותוך כדי הקורס אפילו בנה כוורת ראשונה, בבית של ההורים. 
משם הכל התגלגל. עומרי החל לייצר דבש ופינק את החברים והקרובים. כשראה שהביקוש גדל, וכשהבין שהדור הצעיר לא מכיר את תחום רדיית הדבש, הוא החליט שיש מקום להדרכה. רוזנר הקים בבית חורון מרכז מבקרים, שאותו בנה במו ידיו. כיום מגיעים אליו משפחות עם ילדים וועדי עובדים שמעוניינים לעבור הדרכה ולהכיר את התחום. חוץ מדבורים, במהלך סוף השבוע עומרי מפעיל בית קפה. 
הפעילות במקום כוללת מיצג בן עשר דקות, היכרות עם חדר הרדייה, והכלים שבהם משתמשים כדי לרדות דבש, תוך כדי הדמיה ולמידה איך מפיקים אותו. אחר כך יוצאים למרפסת, יוצרים נרות מדונג, ובסוף יוצאים עם צנצנת קטנה של דבש. לילדים יש במקום משחקים שקשורים בעולם הדבורים. אפשר גם להתלבש במדי הדבוראי כדי להרגיש איך זה לעבוד עם דבורים. בסיום הביקור אפשר כמובן לקנות דבש ושאר מוצרים שקשורים אליו.
שעות הפעילות: חמישי 13:00־8:00; שישי 15:00־8:00; שבת - שעה אחרי צאת השבת ועד 1:00. בשאר השבוע פתוח בתיאום מראש. טל׳: 052־4239010. מחיר כניסה: ילד - 20 שקל; מבוגר - עשרה שקלים. 

פורום החווה

לא הרחק מממלכת הדבורים, במבוא חורון, תוכלו להמשיך את החיבור עם הטבע ולהכיר חיות קצת יותר גדולות. בחוות עמק איילון, חווה תיירותית המתמקדת בחיבור לטבע ובאהבת החי, אפשר לבלות יום שלם ולצאת בתחושה של לב רחב. לפני כ־30 שנה הקים שמוליק גליקמן פינת חי להנאת ילדי המקום. מאז האתר עבר כמה גלגולים, הפך לחווה, וכיום יש כאן שלושה אגפים עם חיות שונות. 
במרכז החווה נמצא אגף הגמלים, שעליהם אפשר לצאת לטיול בשטח. באגף השני יש פינת חי מקסימה, שבה ניתן לפגוש חיות קצת יותר קטנות וליהנות מפינת ליטוף. האגף השלישי הוא הכלבייה. וכאן, כמובן, כמעט אף אחד לא נשאר אדיש.  בחול המועד פסח מתקיים הפנינג עם מתנפחים, השור הזועם, שולחנות משחק, סדנה לאילוף כלבים ומופעי כלבנות. בנוסף יפעל במקום חדר תלת־ממד, שבו הילדים יוכלו להתקבץ לצילום חווייתי. כמובן שיהיו פינות הליטוף וכן פינת גורי כלבים, ג'ימבורי לקטנטנים, שולחנות משחק, ירי בחץ וקשת ועוד.

שעות הפעילות: ראשון עד חמישי 18:00־9:00; שישי 14:00־9:00. מחיר כניסה להפנינג: ילד - 45 שקל; מבוגר - 25 שקל. לפרטים: 08־9470898.
המיקום: חבל בנימין.
אופי הטיול: משלב הליכה, מתאים לכל המשפחה, אפשרות כניסה למים.
משך הטיול: עד חצי יום.
דרגת הקושי: קלה.
במהלך חול המועד יתקיים בחבל בנימין פסטיבל "נופי התנ"ך". לפרטים: www.go-festival.co.il.
איך מגיעים: לשביל המעיינות - מצומת שילת פונים צפונה לכיוון חשמונאים. ממשיכים עד כיכר ניל''י ופונים ימינה לכיוון נחליאל. מהכניסה ליישוב ממשיכים ישר כמאה מטרים. פונים שמאלה בתחנת האוטובוס לירידה חדה, ובצומת T שוב שמאלה. אחרי כ־500 מטרים פונים ימינה, לפי השילוט, לכיוון חניון שביל המעיינות. waze: חניון שביל המעיינות או שביל המעיינות, פארק גיבורות התנ''ך.