החברה הישראלית נמצאת על הקצה, קצה התהום. הטירוף הלאומי הגיע לממדים מפחידים. הצאן ברח, תועה בדרכים עקלקלות, והרועים נחים בשנתם. לעזאזל הכל, ובלבד שלרועים טוב. אך צאן ללא רועה הוא מסוכן מאוד. מה שמתהווה לנגד עינינו אינו אלא אנרכיה במלוא מובן המילה. נכון, גם לאנרכיה חוקים משלה, אלא שבקצותיה אין ממתינה תקווה אלא הרס, דם ויגון. מצבנו כיום אינו רחוק כלל ועיקר ממצבה של החברה היהודית ערב חורבן הבית השני. הקיצונים נותנים את הטון. ההמון המשולהב, האלים, הבלתי סובלני בעליל יצא אל מסע ציד אדם, ציד מוסדות השלטון הנבחרים, ציד מערכת המשפט, ציד הרמטכ"ל ושר הביטחון. היזהרו כי כאן יישפך דם נקיים. מנהיגים מטפחים את האנומליה הזאת, וידיהם עלולות להיות מגואלות בדם. הם יישאו באחריות מלאה אם חלילה יקרה כאן הגרוע מכל: שוב יד יהודים ביהודים, שוב רצח פוליטי. ואנו ממש קרובים לכך.



כמה סמליות עגומה יכולה להיות לעובדה שההפגנה בעד החייל היורה בחברון התקיימה בכיכר הנושאת את השם כיכר רבין. לממדי ההפגנה אין כל משמעות, אלא לעצם העובדה שבמקום שבו נרצח ראש ממשלה בישראל, רמטכ"ל צה"ל ומי שביטחון ישראל היה לנגד עיניו הפך בן רגע לבוגד, לעוכר ישראל. הרטוריקה בכיכר של אפריל 2016 הייתה דומה מאוד לרטוריקה שהובילה לרצח רבין. גורמי הביטחון טוענים שחיי שר הביטחון בסכנה. אני מאמין שחיי שופטי ישראל שאינם פועלים לפי נהמת הציבור בסכנה. וראש הממשלה שותק. מדוע ראש הממשלה לא כינס מסיבת עיתונאים דחופה שבה קרא להרגיע את הרוחות, לקרוא להמון המוסת להפסיק את מסע הדה־לגיטימציה והתרת דמם של שר הביטחון והרמטכ"ל? הודעה כתובה בלשון רפה אינה מסיבת עיתונאים משודרת אל פני האומה. מדוע מצא לנכון ראש הממשלה לכנס מסיבת עיתונאים כדי לשבח את גורמי הביטחון על מציאת המנהרה והריסתה, ואילו כדי להגן על שלטון החוק, על שר הביטחון ועל הרמטכ"ל, ראש הממשלה לא הופיע בפני מצלמות הטלוויזיה וקרא להפסיק את מסע השיסוי, ההמרדה וההתלהמות נגדם? כי לנתניהו שיקולים פוליטיים. כך פועל ראש ממשלת ישראל בכל התחומים.



כששניים מתגוששים, השלישי מנצח. השלישי הוא ראש הממשלה. ריב ומדון בתוך החברה זה לחם חוקו של נתניהו. טרור משתולל בארץ. אוטובוס מתפוצץ בירושלים. ונתניהו מכנס ישיבת ממשלה בגולן. מישהו עומד לקחת את הגולן מישראל? מישהו בישראל מאוכזב מהשקט השורר בגולן?



גם בדרום המצב נפיץ למדי. מומחים טוענים שאין לאף אחד אינטרס ממשי לפתוח במלחמה. לפעמים מומחים גם טועים. ראוי להמעיט בדיבורים ולהרבות במעשים. סיפור גילוי המנהרה והריסתה הוא סיפור הצלחה ללא ספק. איני מבין מה הייתה הסיבה לכך שראש הממשלה וכמה פוליטיקאים אחרים רצו כדי לספר לחבר'ה את הסיפור המופלא. מה בדיוק השגנו בכך שגילינו לכולם שיש בידי ישראל טכנולוגיה חדשנית לגילוי מנהרות? במה ההצהרות הללו יתרמו לשקט בגבול הדרומי? בכלום. רק יחסי ציבור. מנגד עלול חמאס חלילה לרצות ולהוכיח שקביעות נתניהו בלתי מדויקות, ואז יבצע פיגוע ראווה. המחיר כדאי? 



הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי