לא מאמינים: שכניו של פיודור בייז'נרי (26) החשוד כרוצח סדרתי אמרו היום (רביעי) כי הם המומים מהחשדות החמורים. שכנו של בייז'נרי בשכונת בת גלים בחיפה, עומר צנגוט, אמר כי הכיר את בת הזוג של החשוד. "אישה מקסימה, חרוצה וחמודה. אני מכיר אותה הרבה שנים". השכן התקשה להאמין כי הרוצח יצא מהשכונה. "זה לא קשור לשכונה, זה יכול לקרות בכל מקום. אם הוא רצח ארבע נשים, זה איום".



החשוד, שיושב כבר למעלה מ-40 ימים במעצר, מוכר בארץ כמי שעבד כטכנאי חימום וגז ונהג לבקר בבתים לא מעטים, ושם על פי החשד ביצע את זממו ורצח 4 נשים. הוא עלה לארץ לפני ארבע שנים עם אישה יהודיה ועם בנם. זמן קצר לאחר שהגיעו לארץ התגרשו ובת זוגו והילד חזרו לארץ מולדתם מולדובה, שם גדל הילד בבית הסבא והסבתא. זמן קצר לאחר מכן הכיר החשוד צעירה ישראלית שלימים הפכה לבת זוגו, והשניים הביאו ילד משותף. 



חברים שהכירו את החשוד סיפרו כי ידעו שעבד באחת החברות שהעניקה תשתיות גז ברחבי הארץ, והוא הסתובב לא מעט במסגרת עבודתו ברחבי הארץ ומכאן גם הזירות המפוזרות בכמה ערים בישראל.



בחיפה, בשכונה לא מהמפוארות בעיר, התגודדו הבוקר כמה עשרות אנשים מול ביתה של אשה ערירית שנרצחה שם לפני שלוש שנים. בעל הדירה הנוכחי, שמתגורר כעת בדירה, כלל לא ידע שהוא קנה בית של מישהי שנרצחה בו. הוא אמר לסקרנים שהגיעו הבוקר כי הוא לא יודע מכלום והוא לא מבין בכלל על מה המהומה, "אך הוא יבדוק מה קרה כאן". 



בת הזוג של פיודור בייז'נרי החשוד ברצח. צילום: ללא
בת הזוג של פיודור בייז'נרי החשוד ברצח. צילום: ללא




השכן עומר צנגוט. צילום: ללא
השכן עומר צנגוט. צילום: ללא



עם מעצרו של בייז'נרי כחשוד בביצוע אונס, הצתה ורצח שאירע באשדוד, מיהרו במשטרה לפנות אל משטרת מולדובה כדי לקבל פרטים על הצעיר שעלה לישראל רק לפני כארבע שנים וכבר לאחר שנה נקשר שמו ככל הנראה למעשה הרצח הראשון.



התשובות שהועברו לישראל נמצאות בשלב זה עדיין תחת צו איסור פרסום. אם יהיו בהן פרטים מפלילים הקשורים לעברו של בייז'נרי, הם ישמשו כבסיס ראייתי ועובדתי לעצם היותו עבריין אלים או כפי שכבר זכה לכינוי "הרוצח הסדרתי" של השנים האחרונות.



פרקליטו של החשוד, עו"ד ליאור רונן מכחיש כי יש לו כל קשר לחשדות ולדבריו, "חד וחלק מדובר בעבירת מין אחת בלבד באזור הצפון ואת כל שאר הדברים אני לא מכיר".



"למרות שמדובר כפי הנראה ברוצח סדרתי", טען קצין משטרה בדימוס, "הוא לא התנהל כרוצח סדרתי אלא סתם כרוצח אכזרי, אם יוכח שאכן ארבעת מקרי הרצח קשורים באותו חשוד". הקצין הוסיף: "רוצח סדרתי כפי שאולי ניתן לראות בסרטים פועל בדרכים הרבה יותר מתוחכמות ולא משאיר אחריו ראיות פורנזיות שקושרות אותו לאירועים, כפי שאולי קרה. אולי הוא רוצח סדרתי במובן של מספר הרציחות אך לא במובן המתוחכם של המילה, ולכן הוא יפול אם אכן ביצע את המעשים".



פיודור בייז'נרי ומשפחתו. צילום: פייסבוק
פיודור בייז'נרי ומשפחתו. צילום: פייסבוק




כרוניקה של רציחות

רוצח סדרתי הינו מי שעומד מאחורי שלושה מעשי רצח שונים לאורך תקופה וכיוון שבמשטרה מייחסים לבייז'נרי נכון לשלב זה חשד לביצוע ארבעה מעשי רצח, האחד באשדוד, שניים בגזרת לכיש ואחד בתל אביב הוא בהחלט יכול לקבל את התואר המפוקפק.



דירה בחיפה בה ע"פ החשד בוצעה אחת הרציחות. צילום: ללא
דירה בחיפה בה ע"פ החשד בוצעה אחת הרציחות. צילום: ללא



שאר העבריינים המסוכנים שכונו רוצחים סדרתיים ביצעו שלושה מקרי רצח או יותר אבל לא בהכרח המאפיינים שלהם היו זהים. כך לדוגמא יחיא פרחאן שהורשע בביצוע שלושה מעשי רצח. פרחאן נעצר בגין רצח הנערה דנה בנט בשנת 2003, אותה על פי החשד אנס תחילה ובחקירתו נקשר שמו גם לרצח התיירת הצ'כית, סילביה מולרובה, באותה השנה. הרצח השלישי בוצע בעת ששהה בתאו בכלא שם רצח את אהרון סימחוב חברו לתא.



עוד קודם לכן הורשע אדם איטל בביצוע ארבעה מעשי רצח אולם היו אלה מעשים בעקבות סכסוך ויריבות סביב שליטה בבאר שבע. תחילה שני נערים שעבדו בפיצוציה ומאוחר יותר שני בני מיעוטים.



דוד אטיאס, הורשע בביצוע ארבעה מעשי רצח בחיפה ובגזר הדין נקבע כי כל המעשים בוצעו על רקע מאבקי שליטה בבתי הקזינו בחיפה. כאן דווקא היה נכון יותר להשתמש במונח רוצח שכיר שכן לדבריו ביצע את המעשים לבקשת ארגון פשיעה ששלט בחיפה.



רוצח נוסף הוא דמיאן קרליק, שרצח את ששת בני משפחת אושרנקו והצית את דירתם וכל זאת על רקע פיטוריו מהעבודה. כל הרציחות התרחשו באותו אירוע כך שאין מדובר ברוצח סדרתי לפי "הספר" אלא כמי שנפשו קצה ביחס אליו.