בעוד ישראל חוגגת את חג החירות ומתכוננת לקראת החזרה לשגרה, נראה כי באירופה נמשך הפיחות במצבה המדיני והסחף נגדה הולך ומתחזק. הפעם הגיעה האש מכיוונה של הידידה הטובה גרמניה. השבועון החשוב "דר שפיגל" פרסם היום (שבת) כי בכירים בממשל הגרמני דוחקים בקנצלרית אנגלה מרקל לשקול מחדש את התמיכה במדיניות ישראל ומאשימים: "ראש הממשלה הישראלי מנצל לרעה את היחסים הטובים בין שתי המדינות".



על פי "דר שפיגל", "יועציה של מרקל כבר התרגלו לכך שבכל פעם שהיא פוגשת אותו תוכן השיחה החסוי מופיע כמה ימים לאחר מכן בתקשורת הישראלית". אולם מה שגרם לזעם עצום במשרד החוץ הגרמני הוא ציטוט מדבריה של מרקל בעיתון "ישראל היום" לאחר פגישתה עם נתניהו בפברואר האחרון, שבו נכתב כי מרקל מתנגדת ליישום פתרון שתי המדינות כעת.



לטענת יועציה של מרקל, הציטוט מנוגד לעמדתה של הקנצלרית, שלפיה הבנייה בהתנחלויות מהווה מכשול לשלום ומרחיקה את פתרון שתי המדינות. "בממשלת גרמניה מתגברת לאחרונה התחושה שנתניהו מנצל את הידידות שלנו", אמר רולף מוצניך, סגן ראש המפלגה הסוציאל־דמוקרטית, החברה בקואליציה של מרקל. עוד דיווח השבועון כי במהלך ביקורו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בברלין לפני כשבועיים אמרה מרקל כי היא מבינה מדוע הוא פונה למועצת הביטחון של האו"ם.



גם יו"ר ועדת החוץ של הבונדסטאג נורברט רוטגן הביע מורת רוח ממדיניותה של ישראל ומהשפעתה על היחסים העתידיים בין ישראל וגרמניה. "המדיניות הישראלית הנוכחית אינה תורמת להישארותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", אמר, "עלינו להביע בבירור את הדאגה הזו בפני ישראל".



"דר שפיגל" דיווח כי מוקדם יותר השנה, לפני ששרי החוץ של האיחוד האירופי התכנסו כדי לפרסם החלטה בנושא הסכסוך במזרח התיכון, טלפן נתניהו לשר החוץ הגרמני פרנק וולטר שטיינמאייר והביע בפניו את דאגתו מפסקה המגנה את הבנייה בהתנחלויות. לפי המגזין, נתניהו אמר לשטיינמאייר: "אני סומך עליך", אולם השר סירב הפעם לקבל את בקשתו של נתניהו ותמך בהצעת ההחלטה שלפיה ההתנחלויות אינן חוקיות על פי החוק הבינלאומי.



גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי היחסים בין ישראל לבין גרמניה הדוקים וטובים וימשיכו להיות כאלה. הם מעריכים כי האמירות המיוחסות למרקל הן ניסיון במערכת הפוליטית הגרמנית לנגח את הקנצלרית על יחסיה הקרובים עם ראש הממשלה נתניהו. 



אבו מאזן. צילום: רויטרס
אבו מאזן. צילום: רויטרס