מחר, לאחר יותר מ־50 ימי מעצר, יובא פיודור בייז’נרי, החשוד כרוצח הסדרתי, להארכת מעצר נוספת בבית משפט השלום בחיפה. ההערכה היא כי באותו מועד תגיש המשטרה הצהרת תובע בנוגע לשניים ממקרי הרצח שהוא חשוד בהם. בה בעת תציג המשטרה לבית המשפט בקשה נוספת, גם היא חריגה, מטעמו של היועץ המשפטי לממשלה - להאריך שוב את מעצרו של בייז'נרי כדי להשלים את החקירה בשני מקרי הרצח הנוספים שבהם הוא חשוד.



בייז’נרי בן ה־26 במעצר יושב יותר מ־20 ימים מעל המותר על פי החוק, הודות לאישור שנתן המשנה ליועץ המשפטי לממשלה כדי לאפשר לחוקרים לבצע כמעט כל תרגיל חקירה אפשרי בתיק. בין היתר השתמשו החוקרים בשורה של מדובבים שהוכנסו לתאו של בייז’נרי. כל אחד מהם הוסיף חלקים לפאזל שמלמד על אישיותו המורכבת של האיש. החוקרים התרשמו מקור רוחו, מעקשנותו ומתחכומו של החשוד בחדר החקירות. “לא מדובר בנחקר פשוט”, אמר מקורב לחקירה, “לא הייתי אומר מתוחכם, אבל אחד כזה שיודע מול מי הוא עומד ומה משקלה של כל מילה שהוא מוציא מהפה”.



גם דרך הפעולה שלו לאורך זמן הייתה מחושבת. אחת הדרכים לטשטש עקבות הייתה התזמון. שליטה עצמית קוראים לזה מומחים לקרימנולוגיה. “מדובר בשליטה בהתנהגות בבית, בעבודה, עם השכנים ומול נשים. הפרדה מוחלטת של התנהגויות” קבעו המומחים.



הבניין בחיפה. שכנים שוקלים לעזוב
הבניין בחיפה. שכנים שוקלים לעזוב



המסלול הרצחני של בייז’נרי, בלרוסי במקור, לא נבחר מראש אבל כמעט תמיד הוא כלל שריפה של זירת הרצח בניסיון להעלים ראיות. הרצח הראשון שבו הוא חשוד, שאירע לאחר שהתגרש מאשתו שאיתה עלה לארץ, הוא של אישה עיוורת בשנות ה־50 לחייה. שנה מאוחר יותר הכיר בייז’נרי את בת זוגו הנוכחית וכעבור כמה חודשים, כך על פי החשד, הוא רצח את שכנתו לבניין בחיפה, שהתגוררה בדירה מעליו. שנה חלפה ואז הגיעה המקרה בתל אביב - אישה בשנות ה־30 לחייה שחיה בגפה וביתה עלה בלהבות. עוד שנה עברה ושוב התגלתה גופת אישה, הפעם באשדוד, ומיד לאחריה נעצר כחשוד ברצח.


הניסיון של המשטרה לקשור את בייז’נרי לארבע זירות רצח, לפחות עד אתמול, נכשל. כרגע המשטרה יכולה לטעון כי קשרה את החשוד לשני מקרים - אחד בחיפה והשני באשדוד. החשוד קשר את עצמו לשתי הזירות הללו בחקירותיו, אולם החוקרים לא הצליחו להוציא ממנו כל הודאה. “לקשור את עצמך, זה להגיד ‘אני מכיר’, ‘הייתי שם כמה פעמים’, ‘ביקרתי שם’, אבל באותה נשימה להכחיש כל קשר לרצח”, הוסיפו במשטרה.



כזכור, הפרשה נחשפה בזכות חוקר דליקות שהתעקש כי דירה שעלתה באש באשדוד ובתוכה גופה של אישה לא נשרפה מקצר חשמלי או מסיגריה בוערת, אלא בשל הצתה מכוונת וכי האישה למעשה נרצחה קודם לכן. החוקרים מצאו עקבות דנ"א של אדם זר על אותה גופה, אבל אז התעוררה בעיה כיצד לקשור את הממצא שבידיהם לאדם לא מוכר שאין לו עבר פלילי. איכון טלפונים באותה זירה סמוך לאירוע השריפה הוביל לבייז’נרי, שזכה למעקב צמוד בניסיון לחלץ דוגמת דנ"א שלו ולהתאימו לזה שנמצא בזירה. אחרי שהתגלתה התאמה הוא נעצר והחלה חקירה גלויה, שהוטל עליה צו איסור פרסום גורף. במהלך החקירה בוצעו תרגילי חקירה, אבל לא בכולם נפל בייז’נרי בפח.



כזכור גם ברצח של האישה העיוורת בחיפה ב־2013 סברו החוקרים כי מדובר בשריפה שנגרמה מקצר במזגן. אלא שממצא בזירה העלה את החשד אצל חוקרי הדליקות כי מדובר בהצתה מכוונת: כלב הנחייה של האישה היה נעול במרפסת ולא נפגע. ואכן, ממצאי הנתיחה קבעו כי האישה נרצחה לפני שגופתה נשרפה.


החשוד ברצח מוחזק כאמור כבר 50 ימים בתא המעצר במשטרת חיפה־חוף. גרושתו מבקרת אותו לפרקים, אולם בת זוגו הנוכחית לא נמצאת איתו בקשר.



אגב, זוגתו הנוכחית המתגוררת בשכונת בת גלים בחיפה לא תהיה מופתעת לגלות כי השכנה ממול, ילידת אוקראינה, החליטה לחזור למולדתה והורתה לבעלה למצוא דירה חלופית בתוך חודש. “אני לא גרה כאן יותר. מפחיד פה”, הודיעה אותה שכנה. יצוין כי שכנים נוספים שוקלים לעזוב את השכונה בגלל אותו חשש.