המשטרה תחל לאכוף החל מהיום (ראשון) את האיסור על רוכבי אופניים לנסוע על המדרכה וכן עבירות תנועה נוספות שהם יבצעו. הקנס על נסיעה על המדרכה יעמוד על 250 שקלים. הקנס על יתר העבירות - נסיעה ברמזור אדום, נסיעה נגד כיוון התנועה, שימוש בטלפון נייד בעת רכיבה וכן הפרעה להולכי רגל במעבר חצייה - יעמוד על בין 100 ל-1,000 שקלים.



בין העונשים שניתן יהיה להחיל: קנס כספי, הוצאת אוויר מהאופניים והחרמת סוללה (לילדים מתחת לגיל 16 שרוכבים על אופניים חשמליים בניגוד לחוק).


במקביל, גם תתבצע הסברה לקהל הולכי הרגל במטרה להעלות את המודעות להליכה במדרכה ולא בתוך שביל האופניים. זאת בכדי לשמור על ביטחונם של משתמשי הדרך. פקחים מטעם העירייה ייצמדו לשוטרים על מנת ללמוד את נושא האכיפה. בשלב זה החקיקה בכנסת עדיין הושלמה ואין להם סמכויות אכיפה.



בתל אביב סלולים כ-130 קילומטרים של שבילי אופניים, אבל החשש הוא שבאזורים רבים, בהם אין שבילים רצופים, או שכלל אין שבילים, רוכבים יאלצו לרכב על המדרכה.



מפקד משטרת מחוז תל אביב, ניצב צ׳יקו אדרי, אמר לקראת תחילת מבצע האכיפה כי ״פעילות המשטרה ביחד עם העירייה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בתחום אכיפת נסיעה חוקית ובטוחה באופנים חשמליים נועדה בראש ובראשונה להגן על שלום הציבור וחיי אדם, למנוע פגיעה בגוף בנפש וברכוש ולתת שרות איכותי לכלל משתמשי הדרך".



סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי הוסיפה ש"הפתרון לבעיות התחבורה במרחב העירוני הצפוף טמון במערכת תחבורה אלטרנטיבית המתבססת גם על נתיבי אופניים, אולם פעמים רבות "הג'ונגל" על המדרכה מסכן חיי אדם של הולכי רגל כמו גם של רוכבי אופניים. חלמנו שנגיע ליום שבו אחוז ניכר ממשתמשי הדרך יעבור לרכיבה על אופניים כמו בכל בירות העולם המתקדמות ומשהצלחנו, אנו נדרשים לאזן בין השימושים במרחב הציבורי. כעירייה אנו פועלים לקבל את סמכויות האכיפה על מדרכות העיר לידינו, ועד אז אנו משתפים פעולה עם המשטרה לטובת אכיפת הסדר הציבורי".



ביום שישי קיימו רוכבי האופניים מחאה נגד קיום האכיפה, כשמאות רוכבים יצאו מכיכר רבין לדולפינריום בתל אביב. מנכ"ל עמותת "ישראל בשביל אופניים", יותם אביעזר, אמר כי מצד אחד אין מספיק תשתיותלרכיבת אופניים בתל אביב ובכל גוש דן,  ומאידך - מאלצים כעת את רוכבי האופניים לנסוע בכבישים המסוכנים, אחרת ימתין להם שוטרעם פנקס דוחות".