שימור מסחרי של DNA הגיע גם לישראל ומציע את שימור מטען גנטי של אדם קרוב שנפטר או של אדם חי, באבקה או בבקבוקון בעלות של אלפיים שקלים. אלון נתיב, מנכ"ל חברת "עלי שלכת" שמספקת את השירות, סיפר לגבי גזית היום (ראשון) ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "השימור של ה-DNA מתבצע לנפטרים ולאנשים שנמצאים בחיים ורוצים לשמר אותו לפני. אנשים בעולם בוחרים לעשות את זה וחשבנו שיהיה נכון להביא את השירותים האלה גם לישראל. זה מהווה פתרון לכמה דברים. הראשון הוא סוג של מזכרת חיה, חומר חי מהנפטר, השני הוא אפשרות לזיהוי וודאי, והשלישי סוג של חיבור וסגירת מעגל. אפשר גם לקחת את זה לכיוון של תכשיטים".






"יש גם את הסיבה הרפואית, לכאורה", הדגיש נתיב, "אנחנו יודעים שהרפואה המודרנית מתפתחת לכיוון של עבודה על DNA ספציפי, וככל שיהיה לך גנום משפחתי ממופה יותר, תוכל לדעת יותר דברים על המשפחה שלך. הרפואה התקדמה עשרות מונים בכל תחום, וקשה היום לנבא לאן היא תלך. מאמרים על עולם הרפואה מצביעים שהוא כן הולך לשם. באירופה ובארצות הברית כן הולכים לשימוש של DNA, ויש מדינות שמדברות על חוק לפיו מכל נפטר ייקחו דגימת DNA לכל מיני מטרות, בין היתר לזיהוי ודאי שלו לאחר מותו". לדברי נתיב, שיבוט בני אדם הוא אפשרי מבחינה מדעית, אבל אסור על פי החוק.

מהו התהליך?
"אנחנו לוקחים חומר מתאי רוק ומזקיקים של שערות, שולחים את החומר למעבדה, שם מוציאים כמות מספקת, הופכים אותה לחומר יבש, שעמיד בתנאי חדר ולא מצריך שום פעולה נוספת, למשך מאות שנים. תיאורטית, גם שערה שנשארה מהמת מכילה את ה-DNA שלו. אבל רק משערה שמכילה זקיק מהשורש אפשר יהיה לשמר את ה-DNA. אם לא מטפלים בשערה נכון לא ניתן יהיה לשמר אותה. קשה לשמור על חומר אורגני בצורה כזאת לאורך זמן".

מדוע העלות היא 2,000 שקל?
"להוציא את ה-DNA במעבדה עולה כמה מאות שקלים ולשמר אותו עולה כמה עשרות לחודש, תלוי כמה חודשים אתה רוצה. אצלנו אין עלות חודשית. למשפחה מתאפשר לשמר DNA בבית ללא תוספת נוספת, כלומר הם שילמו פעם אחת כדי לקבל את האבקה, ולא צריכים לשלם מדי חודש או שנה, זה אצלם בבית. אנחנו מגיעים לבית הלקוח ושולחים את החומר למעבדה בארצות הברית. זה יותר שירות מאשר רווח".