יוזמתה של שרת המשפטים, איילת שקד, שנחשפה אתמול בפורום המשפטי למען א"י ישראל, לקדם בחקיקה את הצעת החוק המכונה "חוק הנורמות" שתאפשר להחיל הלכה למעשה את חוקי מדינת ישראל גם ביהודה ושומרון, מעוררת סערה במערכת הפוליטית. אתמול במהלך דיוני הפורום שהתכנס בירושלים, אמרה שקד: "צריכה להיות השוואת תנאים. חוקיים בסיסים לא חלים ביהודה ושומרון והמטרה שלי שתוך שנה תהיה השוואת תנאים או בדרך של צו אלוף או בהשוואת חקיקה". חברת הכנסת ושרת המשפטים לשעבר, ציפי לבני, אמרה היום (שני) בתגובה כי "חוק הסיפוח של שקד יוביל למדינה דו לאומית עם רוב פלסטיני בכנסת".



בביקורת על הממשלה הוסיפה לבני: "בחסות האין פרטנר והקיפאון המדיני ממשלת הימין מתחילה בשקט בתהליך הסיפוח כדי להשליט את האידאולוגיה שלה. זה אולי נראה רחוק ובוודאי שהממשלה לא רוצה בכך - אבל התוצאה הסופית של זה היא קריסת רעיון שתי המדינות, השלטת שתי מערכות חוק במדינה אחת, לחץ ונזק בינלאומי אדיר ולבסוף גם 2.5 מיליון פלסטינים עם זכות בחירה ורוב בכנסת".



לדברי שקד במצב הנוכחי חלים על יהודה ושומרון רק חוקים שעליהם ניתנה הוראה בצו אלוף פיקוד המרכז. במצב זה לא חלים למשל ביו"ש חוקים הנוגעים לאפליית עובדים ולאפליית נשים. "המטרה שלי בסופו של דבר היא שבעוד כשנה חוק שמחוקק בכנסת יתורגם באופן אוטומטי ליהודה ושומרון", אמרה אתמול שקד בכינוס השנתי של הפורום המשפטי למען ארץ ישראל. "הקמנו צוות הכולל נציגים ממשרד הביטחון, שיעבוד על השוואת החקיקה", הוסיפה. בתגובה לפניית מעריב מסרה השרה: "את 'חוק הנורמות' מקדמים חברי כנסת. אם הוא יעלה לוועדת שרים, שרת המשפטים תדון בו, כמו בכל חוק אחר". 



שקד התייחסה אתמול למה שמכונה "חוק הנורמות" שעלה בכנסת הקודמת. על-פי "חוק הנורמות" אמורים לחול ביהודה ובשומרון חוקי מדינת ישראל על-פי צו אלוף, שיעקוף למעשה את הצורך בסיפוח השטחים למדינת ישראל לצורך החלת חוקי המדינה עליהם. הצעה חוק שיזמו ראשי השדולה למען א"י יריב לוין ואורית סטרוק אושר בממשלה הקודמת ובוועדת השרים לחקיקה אך חקיקתו הוקפאה בשל התנגדות היועץ המשפטי לממשלה הקודם, יהודה וינשטיין. בבית היהודי מקווים שעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה הנוכחי, אביחי מנדלבליט, תהיה שונה וניתן יהיה להעביר את החוק בכנסת.