ממשיכה הסערה סביב התבטאויות חברי מפלגת הלייבור - חמישה הושעו: חבר נוסף במפלגת השמאל מרכז הבריטית, סאלים מולה, הושעה היום (שני) מהמפלגה, והוא מצטרף לארבעת הקודמים שהושעו, שאה חוסיין, איליאס אזיס, נאז שאה וקן ליוויגנסטון - שלושה מהם היום. מולה, ראש העיר לשעבר של בלקבורן, רמז באוגוסט בשנה שעברה בפייסבוק כי ישראל אולי עומדת מאחורי ארגון המדינה האסלאמית ומאחורי מתקפת הטרור בפריז, שהתרחשה ב-13 בנובמבר 2015. הוא שיתף ברשת החברתית תמונות הרומזות לכך שהתמיכה הצרפתית והיפנית בפלסטינים הובילה לפעולת נקמה נגדן מצד ארגון המדינה האסלאמית.
 


הפוסט ששיתף סלים מולה באוגוסט 2015. צילום: פייסבוק
הפוסט ששיתף סלים מולה באוגוסט 2015. צילום: פייסבוק


מולה שיתף תמונה ומתחתיה כתב: "אז יש לנו את צרפת - היא מצביעה בעד הקמת מדינה לפלסטין ופתאום מותקפת על ידי דאעש. ואז יש לנו את יפן שנתנה לפלסטין 100 מיליון דולר כדי לשקם את עזה, ופתאום דאעש חוטף שני בני ערובה יפנים. האם זה צירוף מקרים? ברור שכן. כולנו יודעים איך משוחק המשחק הציוני. ברור מי מבצע בכך מניפולציה. אלה שאינם בטוחים. ישראל". מולה הושעה מהלייבור כחצי שעה מהרגע שאתר האינטרנט Guido Fawkes חשף את דבריו וכמה שעות בלבד לאחר שעמיתו למפלגה, אליאס אזיס,  חבר מועצת העיר נוטינגהאם, הושעה משורותיה.
 
סלים מולה. צילום מתוך פייסבוק
סלים מולה. צילום מתוך פייסבוק


רילוקיישן לארה"ב


בזמן מבצע "צוק איתן" בעזה, מולה שיתף ברשת את דבריה של חברתו למפלגה נאז שאה, שבעצמם עוררו סערה. חברת הפרלמנט מהלייבור עוררה בשבוע שעבר ויכוח ציבורי גדול לאחר שנחשף פוסט שלה בפייסבוק מ-2014 שבו קראה לישראל לעשות רילוקיישן לארצות הברית כדי לפתור את הסכסוך הישראלי פלסטיני. בעקבות הסערה, הביעה שאה התנצלות על הדברים שפרסמה ברשת החברתית תשעה חודשים לפני שהפכה לחברת פרלמנט. שאה הושעתה על ידי מפלגתה לאחר בדיקת הפוסט השנוי במחלוקת שפרסמה.
 
בפוסט שפרסמה שאה ב-2004 היא שיתפה תמונה שבה נראית הצורה של מפת ישראל גזורה ומוטמעת בתוך שטח ארה"ב. לתמונה מתלווה הכיתוב "הפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני - לעשות לישראל רילוקיישן לארה"ב". בתמונה נכתב עוד שהאמריקנים אוהבים את הישראלים ושעלות המהלך תהיה פחותה מאשר העלות של שלוש שנות סיוע ביטחוני אמריקני לישראל - ולכן הוא כדאי. היא הוסיפה בפוסט שלה את האמירה הצינית: "הבעיה נפתרה", וכתבה שהדבר יכול לחסוך כסף רב.
 
ג'רמי קורבין, מנהיג מפלגת הלייבור, העדיף לא לענות לשאלות העיתונאים, אבל סרטון התחמקות שלו הפך לוויראלי. בעת שכתב "סקיי ניוז" שאל אותו בנוגע לסערת ההתבטאויות המבקרות את ישראל, קורבין לא השיב וניסה להיכנס לבניין - אבל לא הצליח לפתוח את הדלת.

מושעה נוסף מהלייבור היום הוא חבר מועצת העיר ברנלי, שאה חוסיין, שביולי 2014 פרסם בטוויטר ציוץ בגנות הכדורגלן הישראלי יוסי בניון. "אתה והמדינה שלך עושים את אותו דבר שהיטלר עשה לגזע שלכם במלחמת העולם השנייה", כתב חוסיין והביע אכזבה על כך שבניון לא "ספג בראשו חבטה חזקה יותר". חוסיין עצמו אמר ל-Guido Fawkes כי לא קיבל הודעה פורמלית על השעייתו, אך ציין כי הוא מודע לעניין.
 

חבר מפלגת הלייבור, איליאס אזיס, גם הוא הושעה היום אחרי שהעלה פוסט בעמוד הפייסבוק שלו הנוגע לישראל ובו כתב: "יהודים ומוסלמים חיו יחד במזרח התיכון בשלום עד 1948. אולי זה היה חכם להקים את ישראל בארצות הברית, היא גדולה מספיק והם יכולים להגר גם עכשיו". דוברת המפלגה אמרה בתגובה לדברים כי "איליאס אזיס הושעה ממפלגת הלייבור עד לחקירה".

השבוע דווח העיתון Jewish Chronicle על פעיל אחר במפלגה שהושעה אחרי שכתב בעבר פוסט בפייסבוק כי ישראל השתמשה בשואה כ"כלי פוליטי". ג'ון מקאוליף, סופר ובעל טור באתרים שונים באירלנד ובבריטניה, גם האשים את ישראל ב"ביצוע הונאה כלכלית במערב". "השואה היא הכלי הפוליטי הכי מועיל שהיה בידי הממשלה הציונית בישראל כדי לבצע הונאה במערב ולקבל סכומים בלתי מוגבלים של כסף עבור קיומה", כתב מקאוליף.

אליאס עזיז. צילום: פייסבוק
אליאס עזיז. צילום: פייסבוק


כזכור, חבר אחר בלייבור, קן ליווינגסטון, טען כי היטלר תמך בציונות כתמיכה לכך שדבריה של נאז שאה אינם אנטישמיים. לדבריו, "לא, זה לא אנטישמי. בואו נזכור שכאשר היטלר זכה בבחירות ב-1932, המדיניות שלו הייתה שיהודים צריכים לעבור לישראל. הוא תמך בציונות. זה היה לפני שהוא השתגע וסיים עם הריגת 6 מיליון יהודים". אחר כך אמר בראיון ל"סקיי ניוז" כי נקב ב"עובדות היסטוריות".
 
ההשעיה של אזיס הגיעה לאחר שאתמול אמר קורבין כי מפלגתו "מאוחדת בלחימה באנטישמיות ובכל צורות הגזענות, בעצרת באחד במאי". קורבין ספג אז ביקורת על התגובה האיטית שלו להתמודדות עם שורת מקרי האנטישמיות שאירעו במפלגתו בימים האחרונים, לאחר שליווינגסטון, כאמור, השווה בין היטלר לציונות. ראש עיריית לונדון לשעבר, ואיש שאינו מסתיר את חוסר אהדתו לישראל, טען עוד כי כאשר היטלר ניצח בבחירות בגרמניה ב-1932, המדיניות שלו היתה שהיהודים צריכים לעבור לארץ ישראל. "הוא תמך בציונות לפני שהשתגע והרג שישה מיליון יהודים", הוסיף הפוליטיקאי. ליווינגסטון סירב להתנצל או לחזור בו, ואף אמר כי המפלגה צריכה להחזיר אותו לכהן בוועדה הביצועית, כי כל מה שהוא אמר על היהודים "היה אמת".


 

נגע אנטי ישראלי


ח"כ איציק שמולי התייחס להתבטאויות הללו של חבר מפלגת הלייבור ואמר: "בקצב הזה לא יישארו חברים בלייבור הבריטי. אולי במקום לטפל בסימפטומים ולהשעות חברים אחד אחרי השני, הגיע הזמן להתמודד עם הנגע האנטי ישראלי שפשט במפלגה הזו במשמרת של קורבין. אסור להתבלבל, למרות שרוממות זכויות האדם בגרונם, לא קידום השלום מעניין אותם אלא מחיקת ישראל מהמפה".

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ אורן חזן, קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו, המשמש גם כשר החוץ, לגלות אקט מנהיגותי ולזמן את שגריר בריטניה בישראל לשיחת הבהרה במשרד החוץ כדי להביע את מורת רוחה של ישראל מההתבטאויות. לדברי חזן, ''צריך להזכיר לחברי הלייבור שהמנדט הבריטי על ארץ ישראל הסתיים ב-48' וכדאי שיתנו דעתם לכך שהיום חזית הטרור האיסלמי זולגת לאירופה. יום אחד הם ימצאו עצמם שוב מתמודדים מול טרור איסלאמי, כזה שכבר פגע בעבר, בבירת הממלכה".

שגריר ישראל בלונדון, מארק רגב, האשים במרומז בראיון ל-BBC את קורבין בקשריו לחמאס: "היו יותר מדי אנשים בצד הזה של הפוליטיקה שאימצו לחיקם את חמאס ואת חיזבאללה. שני הארגונים הללו הם ארגונים אנטישמיים. רק צריך לקרוא את אמנת חמאס. זה נראה כאילו האמנה נלקחה מהפרוטוקולים של זקני ציון. אבל רבים מהפוליטיקאים הפרוגרסיביים חיבקו את חמאס - ארגון הומופובי, שונא נשים, אנטישמי. איך זה מסתדר?"

סגן יושב ראש הכנסת, ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), הגיב גם הוא על התבטאויות חברי הלייבור: "עצוב לראות מה נהיה ממפלגת השמאל של בריטניה שחרטה על דגלה ליברליזם. חבורה של אנטישמים שמתחת לאפם גדלים קיני טרור של דאעש. האנשים האלה הם האחרונים שיכולים להטיף מוסר לישראל ומוטב שידאגו לפעול מול האסלאם הקיצוני שמתפשט בשכונות ברחבי הממלכה, ושכנראה יופנה כלפיהם וכלפי אזרחי בריטניה כולה. 70 שנים אחרי, אירופה לא נקייה מאנטישמיות, מפלגת הלייבור הליברלית מסתמנת כמובילת מגמה זו, והופכת למפלגה אנטישמית אנטי יהודית שיש להוקיע אותה בכל דרך".

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) מסר: "בבריטניה מזכירים לנו כמה יום השואה רלוונטי, גם 70 שנה אחרי. יש בקרב המפלגה גם קולות אחרים, כמו טוני בלייר בעבר והילארי בנד, אך לצערי קולם טובע בים הקשקשת המסוכנת של חבריהם".

במכתב ליו"ר מפלגת העבודה, ח"כ יצחק הרצוג, קרא ח"כ נחמן שי להקפיא את היחסים עם מפלגת הלייבור הבריטית באופן מיידי, לנוכח ההתבטאויות הבעייתיות. במכתבו ציין ח"כ שי כי "רוח רעה מנשבת בלייבור הבריטי, של שנאה וקנאות. זאת כבר אינה מפלגה עמיתה שעמה אנו מקיימים יחסים קרובים ושיתוף פעולה ומתאמים מדיניות. עוד במכתבו, קרא ח"כ שי ליו"ר המחנה הציוני להודיע למקבילו, ג׳רמי קורבין, על השעיית היחסים. לדבריו, "על קורבין להתחייב כי במפלגתו לא יושמעו עוד הצהרות אנטישמיות ואנטי ישראליות, ברוח שמתאימה למפלגות חשוכות בימים חשוכים".