השופט איתן אורנשטיין, שמכהן כיום כסגן נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, היה אחראי בקריירה שלו עד כה על לא מעט תיקים מורכבים ורגישים – מהעברת השליטה בקונצרן אי.די.בי מידיו של נוחי דנקנר, דרך ההחלטה לשלוח את חברת הנדל"ן של ענבל אור לפירוק ועד שערוריית חברת הנדל"ן הקנדית אורבנקורפ. כיצד הפך אורנשטיין לשופט הפירוקים המוביל שחתום על כמה מהתיקים הגדולים ביותר שידעה מערכת המשפט בישראל?



"האווירה באולם של השופט אורנשטיין תמיד דרוכה מאוד, מטבע הדברים", מספרת עו"ד ברוריה לקנר, ליטיגטורית (טוענת בבתי משפט) בכירה בתחום המסחרי ובעלת משרד בן שחר לקנר ושות'. "יחד עם זאת, הוא מנהל את הדיון בחן ובנועם, וכשהוא נדרש לדרוך את המתדיינים הוא עושה זאת".



עו"ד לקנר ייצגה בכמה תיקים בפני אורנשטיין, בין היתר את קבוצת מליסרון ואת איש הבידור דודו טופז, בתביעה האזרחית שהגישו נגדו חברת קשת והמנכ"ל אבי ניר בשנת 2009. התיק נקטע באבו בשל התאבדותו של טופז, והמשיך נגד עזבונו של טופז בהליך גישור אצל עו"ד רם כספי, עד שהסתיים בפשרה. "מדובר בשופט בעל ידע והבנה עמוקה וגם בעל כושר יצירתי, שופט חריף וחרוץ", מספרת עו"ד לקנר. "התכונות האלה מחויבות מציאות בצומת הדרכים החשוב כשופט האחראי על כל תיקי חדלות הפירעון הגדולים. מטבע הדברים, בגלל תפקידו והצומת המאוד מרכזי שבו הוא נמצא, כל החלטה שהוא מחליט - יש לה השלכות והשפעה על לא מעט אנשים".



לומד את התיק ואת האישיות. עו"ד לקנר. צילום: יח"צ
לומד את התיק ואת האישיות. עו"ד לקנר. צילום: יח"צ



בשבועות האחרונים עלה שמו של אורנשטיין לכותרות בכמה פרשות שזכו לסיקור רב. בשבוע שעבר הוא נחלץ כאמור לעזרתם של המשקיעים הישראלים בחברת הנדל"ן הקנדית אורבנקורפ, שהכריזה לאחרונה על הקפאת הליכים לאחר שגייסה בישראל איגרות חוב בסך 180 מיליון שקל. פרשת אורבנקורפ עוררה לא מעט סערה לנוכח העובדה שגופים מוסדיים, המנהלים קרנות פנסיה, פוליסות ביטוח או קופות גמל כמו פסגות או מגדל השקיעו בחברה אנונימית מחו"ל - והסתבכו. בדיון שהתקיים בנושא לא חסך אורנשטיין ביקורת הן על התנהלות החברה והן על אנשי שוק ההון, שהיו אמורים למנוע מצב כזה.



"חשבתי שראיתי הכל", אמר אורנשטיין. "איך בארבעה חודשים קורה דבר כזה? איפה היו כל האנשים שאמורים למנוע את זה?".



בתיק מינה השופט אורנשטיין את עו"ד גיא גיסין לתפקיד ניהולי בחברה מטעמם של מחזיקי איגרות החוב, כדי שיוכל לגבש תוכנית להסדר חוב. במערכת המשפט שיבחו את תהליך קבלת ההחלטות של אורנשטיין. "זהות המינויים נראית מאוד טכנית, אבל זאת מלאכת מחשבת", אומרת עו"ד לקנר. "היכולת להבין את התיק, ללמוד אותו לעומק, ללמוד את האישיות של בעל השליטה שעומד בראש החברה חדלת הפירעון ולהצמיד לה בעל תפקיד, עם כישורים שרלוונטיים לתיק, זה משהו שמייחד את השופט אורנשטיין, ולצערי לא תמיד נמצא אצל שופטים אחרים. ניתן לראות את האופן שבו הוא מנהל את הדיון. הוא מאפשר לבעל השליטה להשמיע את דבריו, הוא קשוב לטיעונים, אבל בסופו של דבר פורש ללשכתו ומקבל את החלטתו מחוץ לאולם. ההחלטה ניתנת במהירות הבזק וכוללת התייחסות מעמיקה לכל מה שקלטו עיניו ואוזניו באולם".



בכנס לשכת עורכי הדין האחרון, שנערך באילת, דיבר גם השופט אורנשטיין עצמו על המורכבות שבבחירת בעל תפקידים בחברה חדלת פירעון ואמר: "מינוי בעל תפקיד הוא אמנות. בית המשפט סומך על בעל התפקיד שילווה את ההליך, לפעמים למשך שנים. מדובר בתהליכים ארוכים וממושכים רוויי אינטרסים".


אורנשטיין מככב בכותרות בימים אלה גם בעקבות צו המניעה שהוציא על החלטת בית הדין של ההתאחדות להשעות את שוער מכבי תל אביב, פרדראג ראיקוביץ', משלושה משחקים, מה שאפשר לו לשחק אמש במשחק העונה נגד הפועל באר שבע. אורנשטיין אף חייב את ראיקוביץ' להתייצב אתמול לדיון


הגורלי שנערך לבקשת ההתאחדות, ואף שזה לא הגיע, קבע כי ראיקוביץ' יוכל לשחק.



אוזן קשבת



כיום כאמור נמצא גם גורלה של אשת העסקים ענבל אור והחברה שבבעלותה "אור סיטי נדל"ן", כמו גם גורלם של לקוחותיה המודאגים, בידיו של השופט אורנשטיין. בתיק של יזמית הנדל"ן אור, החשודה בהעלמות מס, רישום כוזב ומרמה, קיבל השופט אורנשטיין כבר כמה הכרעות: הוא החליט כי חברת "אור סיטי נדל"ן" תפורק סופית ומינה את עו"ד איתן ארז למפרק של החברה; הוא דחה את בקשתה של אור להשאיר ברשותה את ג'יפ הלנד רובר שלה בטענה שהרכב משמש אותה לעבודתה; והוא דחה את ההחלטה לפנות את אור מדירתה בגבעתיים, לאחר שעו"ד ארז טען כי פלשה אליה יחד עם ילדיה, ואף הוצגו תמונות המתעדות כיצד השחיתה את הדירה.



ענבל אור בבית המשפט. צילום: פלאש 90
ענבל אור בבית המשפט. צילום: פלאש 90



את הדיון בסוגיה האחרונה דחה אורנשטיין בתנאי שאור תגיש לבית המשפט דוח המפרט את הכנסותיה וחובותיה, ואכן בתחילת השבוע נחשפו הנתונים, שלפיהם, בין היתר, שווי נכסיה של אור עומד על 58 מיליון שקל. המידע הזה לא היה נחשף לולא החלטתו של אורנשטיין. "את הדיונים בעניינה של אור הוא ניהל תוך שימת לב להתייחסות אישית למצבה", אומרת עו"ד לקנר. "הוא אפשר לה להשמיע את דברה באופן ישיר לפרוטוקול ולפרוק את אשר על לבה, וגילה סבלנות רבה ואורך רוח. זה לא מובן מאליו".



"הוא נתן לה את האפשרות לשקם את העסק", מוסיף עו"ד יוסי שגב, שאורנשטיין בעבר התמחה במשרדו. "ברגע האמת הוא עצר את הפירוק, כדי לראות אם זה אפשרי. רק כשראה שאין ברירה, אפשר את הפירוק".



"מדובר באדם אנושי וחבר טוב", אומרת גם השופטת בדימוס ורדה אלשיך, שאותה החליף אורנשטיין כסגן נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב והיה גם בן טיפוחיה. "מדובר במשפטן מצוין, בעל מטען גדול של ידע, אחרת לא הייתי בוחרת בו לגדל אותו כיורש. את הסבלנות שלו ניתן לראות אצל ענבל אור. אני הייתי מקצרת לה את החבל בישיבה השנייה או השלישית, אבל הוא נתן לה המון מרחב, עד שהבין שאין בזה תועלת. אנשים שואלים אותי: 'הוא מאמין לה?' ואני מסבירה שהוא נתן לה את האפשרות להוכיח את מה שטענה. בסופו של דבר, היא כרכה את החבל סביב צווארה".



"אורנשטיין הוא אדם אנושי וחבר טוב". אלשיך. צילום: יוסי זליגר
"אורנשטיין הוא אדם אנושי וחבר טוב". אלשיך. צילום: יוסי זליגר



חובב תקשורת


אורנשטיין, בן 60, נשוי בשנית ואב לארבעה ילדים. "איש צנוע, לא מסתובב במסעדות פאר", אומרים עליו מקורביו. "הוא עוסק הרבה בספורט, שומר על הגזרה, חובב כדורסל. איש צנוע, אף פעם לא משוויץ בידע שלו ולא מראה כמה הוא חכם. זאת אחת התכונות שגורמת לאנשים להרגיש נוח לידו".



הוא גדל בגבעתיים, שם סיים את לימודיו העל־יסודיים בשנת 1974. לאחר שירותו בצה"ל פנה ללימודי משפטים וב־1981 סיים את לימודיו באוניברסיטת תל אביב. לאחר מכן החל בהתמחות כאמור במשרדו של עו"ד יוסי שגב. "הוא התחיל במשרדי כמתמחה והמשיך כעורך דין, שהגיע להיות ראשון בין עורכי הדין", נזכר עו"ד שגב. "מהר מאוד הפכתי אותו לשותף ונתתי לו בהמשך את ניהול המשרד. מבחינתי הוא כוכב".



לדברי שגב, "אורנשטיין קיבל אצלי את הטיפול בפירוקים בשל הכישרון לקרב לבבות. אפשר בקלות להגיע אצלו לפשרות. הוא אדם ישר בצורה יוצאת דופן ויש לו יכולת לשמוע טענות של צדדים, גם אם הם לא שותפים לדעתו. אפשר לשכנע אותו. הוא לא מתבלט, תכונה נדירה מאוד בקרב אנשים במעמדו, ויש לו כישרון מסחרי יוצא דופן".



בספטמבר 2001, בתום כמעט 20 שנה במשרדו של שגב, מונה אורנשטיין לכהונת שופט בבית משפט השלום במחוז המרכז. בינואר 2007 מונה לכהונת רשם בית המשפט המחוזי תל אביב ומיד לאחר מכן מונה לכהונה בפועל כשופט בית המשפט המחוזי לתקופה של ארבע שנים. שנתיים וחצי לאחר מכן קיבל המינוי תוקף קבוע. החל ממאי 2014 הוא מכהן בתפקיד סגן נשיאת בית המשפט המחוזי תל אביב־יפו, כאמור במקומה של השופטת אלשיך.



במהלך ישיבתו על כס השיפוט, הגיע לפתחו של אורנשטיין תיק הפירוק של חברת אי.די.בי, שבעל השליטה שלה היה איש העסקים נוחי דנקנר. בסיומו של הליך ארוך אישר אורנשטיין ב־2013 את הסדר הנושים והעביר את השליטה בקונצרן לאדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה. "יש לו הרבה מאוד שכל ישר וגישה עניינית ולא פורמלית", אומר עו"ד אייל רוזובסקי, שייצג את מחזיקי האיגרות החוב של אי.די.בי, אשר יזמו את ההליך. "הוא ניהל את התיק שלא לפי כללי הטקס, אלא על פי כללים שהוא קבע, שאפשרו קבלת הכרעה בתיק כה מורכב וקשה, שכל המדינה חיכתה להכרעה בו בזמן קצר".



בין היתר, השופט אורנשטיין הורה ב־2010 על מעצר איש העסקים ומייסד קבוצת "אמבלייז", אלי רייפמן, בגין ביזיון בית המשפט, לאחר שהסתבך בחובות ולא העביר את מניותיו למנהל שמונה לנכסיו מטעם בית המשפט. כמו כן, הכריז על מנהל ההשקעות בפרשת העוקץ מסביון, ערן מזרחי, כפושט רגל (2012), הוציא צו הקפאת הליכים לרשת האופנה של סיגל דקל (2013), אישר את הסדר החוב של אלביט הדמיה (2014) ועוד.



עו"ד שגב עצמו התנהל מול השופט אורנשטיין בסכסוך מתוקשר לגבי פרויקט נדל"ן גדול בתל אביב. "הגשנו תביעה נגד השותף של הלקוחות שלנו", הוא מספר. "הנתבע ביקש לדבר עם השופט אורנשטיין, שטיפל בתביעה. השופט הסכים להיפגש איתו, צעד כלל לא מובן מאליו מצד שופטים, והשתכנע מהנימוקים של אותו שותף. אורנשטיין חזר אלינו והציע ללקוחות שלנו לקבל את ההצעה של הצד האחר. זה דבר שלא קורה. אנחנו ליטיגטורים, הצד השני הוא מבחינתנו האויב. אצל איתן זה לא עובד ככה. הוא יבחן תמיד את שני הצדדים. בזכות הגישה הנדירה הזאת קם אחד הבניינים הגדולים באזור מרכזי בתל אביב".



טיפל גם בתיק אי.די.בי. נוחי דנקנר. צילום: רויטרס
טיפל גם בתיק אי.די.בי. נוחי דנקנר. צילום: רויטרס



בימים אלה נבחנת מועמדותו של אורנשטיין לתפקיד נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, ויש מי שאומר שעיניו נשואות אל בית המשפט העליון. "הוא אוהב את תשומת הלב התקשורתית ואוהב לעשות פרצוף כשמצלמים אותו ואת ההבעה הלא מתעניינת שלו", טוען עורך דין בכיר. "לא בכדי בתיקים מתוקשרים הוא אומר אמירות שיוצרות כותרות ראשיות, במדורי הכלכלה ובכלל".



"הוא נכנס בקלילות לנעלי ורדה אלשיך והפך באחת משופט פירוקים מתחיל לשופט דומיננטי", אומר עליו משפטן בכיר. "אני מניח שאדם בעל אמביציה כמוהו ירצה להגיע לבית המשפט העליון - ויש לו פוטנציאל לזה".



"איתן שופט חכם, בעל מזג שיפוטי, שצבר ניסיון רב, גם כפרקליט אזרחי", אומר עליו עו"ד כספי. "חד כתער, יודע להוציא את המוץ מן התבן, יעיל, קצר וענייני. מוכן תמיד להקשיב, להשתכנע ורק לאחר מכן לגבש את דעתו. הרבה שופטים באים עם דעה כזאת או דעה אחרת. איתן נותן כבוד רב לפרקליטים ולעדים המופיעים בפניו. הוא משפטן דגול ולעתים הוא מזכיר לי את השופט חיים כהן ז"ל. קיים סיכוי שהוא יגיע לירושלים".



דוגמה לאופיו של אורנשטיין ניתן אולי לדלות מדבריו בכנס לשכת עורכי הדין שנערך לאחרונה. "הייתי עורך דין שנים רבות", הוא סיפר. "כשפרשתי כדי להתמנות לשופט, לקחתי איתי מהמשרד רק דבר אחד: שלט קטן מפליז שהיה מחוץ לדלת - 'איתן אורנשטיין, עורך דין'. השלט הזה תלוי עד היום אצלי בלשכה, בגובה העיניים, כדי שאזכור איפה הייתי ולאן אני הולך".