בליכוד סוערות הרוחות לאחר שח"כ אורן חזן הודיע היום (שלישי) במפתיע כי בכוונתו לתמוך בהצעת חוק של האופוזיציה להגביל את כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות. מדובר בהצעת חוק שיזמה יו"ר סיעת המחנה הציוני ח"כ מרב מיכאלי, אליה הצטרפו כל ראשי סיעות האופוזיציה ובהם יו"ר הממחנה הציוני יצחק הרצוג, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן וגם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה.
ההצעה כבר נפלה במושב הקודם של הכנסת, אבל פתיחת מושב הקיץ של הכנסת מבקשת ח"כ מיכאלי להעלות את ההצעה שוב להצבעה כשהפעם מקווים באופוזיציה שגם בליכוד ימצאו לה תומכים. ח"כ חזן אמר היום למעריב אונליין: "בכוונתי לתמוך בהצעת החוק לכשתועלה בכנסת ואשמח אף לצרף את שמי ליוזמי החוק".
לדבריו לא מדובר בנקמנות אישית שלו בעקבות השעייתו מסגנות יו"ר הכנסת ומחברותו במספר ועדות: "התמיכה שלי בהצעה היא אידיאולוגית. אני לא מבין מדוע כשח"כ מביע עמדה אידיאולוגית מחפשים אצלו מייד נימוקים אינטרסנטיים אישיים. כבר בראשית הקדנציה הבעתי תמיכה ברעיון של הגבלת כהונת כל ראש ממשלה לשתי קדנציות ובלבד שימשכו שמונה שנים מלאות. אני עצמי לא מתכנן להיות ראש ממשלה אבל גם אם אהיה יספיקו לי שתי קדנציות".

"זו לא נקמנות". חזן. צילום: מרק ישראל סלם
"זו לא נקמנות". חזן. צילום: מרק ישראל סלם

השר זאב אלקין אמר היום בתגובה למעריב אונליין: "אני מתנגד ליוזמה כזאת. מדובר בחוק הזוי. אי אפשר להגביל כהונות ראש ממשלה בשיטה קואליציונית פרלמנטרית כי הבוחר בוחר מפלגה וכנסת ואילו הכנסת בוחרת ראש ממשלה שהוא אחד מנציגי המפלגות".

 

הליכוד: רה"מ יסכל יוזמות כאלו 

גורמים בליכוד טוענים עם זאת כי ח"כ חזן אינו לבד וכי בכירים בתנועה פועלים מאחורי הקלעים בניסיון להגביל את הקדנציה של נתניהו. בתוך כך יו"ר הקואליציה המיועד, חבר הכנסת דוד ביטן אמר כי "אין כל סיכוי להצעת חוק כזאת ואיש בליכוד לא יתמוך בה. הליכוד יפעיל משמעת קואליציונית. האופוזיציה יזמה את ההצעה כדי לנסות להגביל את תקופת הכהונה של נתניהו מפני שהם לא מצליחים לנצח אותו בקלפי".

ח"כ ביטן אמר עוד כי "אין שום הגיון בהצעת חוק כזאת, משום שבניגוד לארצות הברית, בישראל משך כהונה של ראש ממשלה אינו קצוב מראש ובאופן תאורטי ממשלה יכולה ליפול אחרי שנה ועל כן על פי הצעת החוק ראש ממשלה יכול ללכת הביתה אחרי שנתיים, אחרי שתי תקופות כהונה קצרות ביותר, זה בלתי סביר בעליל, ההצעה הזאת לא תעבור ובליכוד לא יתנו לה יד". ביטן הבהיר כי אינו יודע על כל התארגנות בליכוד לתמוך ביוזמת החקיקה.
יצויין כי בעבר ניסה ח"כ דוד אמסלם, בעת שהתמודד על תפקיד יו"ר מרכז הליכוד, לקדם במרכז הצעה ברוח הצעת החוק שיוזמת כעת האופוזיציה שבה ביקש להגביל את משך כהונתו של ראש הממשלה. הצעה אחרת שהועלתה במרכז אך לא אושרה לבסוף ביקשה לקבוע שיו"ר הליכוד שנבחר שלוש פעמים, יהיה חייב לזכות ב-50% מקולות המתפקדים כדי להיבחר בפעם הרביעית. הצעת נוספת שהוסרה לבסוף ביקשה לקבוע  שיו"ר התנועה שנבחר פעמיים יהיה חייב רוב של 60% כדי להיבחר בפעם השלישית.
בליכוד אומרים כי ראש הממשלה יפעל לסכל יוזמות כאלה, למרות שהצעת החוק של מרב מיכאלי - אם תאושר תחול רק מהכנסת ה-22. עם זאת אומרים בליכוד כי "בקואליציה הנשענת על 61 ח"כים בלבד  ראש הממשלה יצטרך להזיע כדי לטרפד כל מיני יוזמות מן הסוג הזה והדבר רק מצביע על הקשיים הרבים שבפניהם יתקל נתניהו במושב הקיץ, שבמהלכו הוא יבקש לאשר תקציב דו שנתי".
 

"דמוקרטיה היא לא קיסרות ולא מונרכיה"
 

בהצעת החוק של ח"כ מיכאלי ושותפיה נאמר כי "קיימת חשיבות רבה בממשל דמוקרטי לתחלופה של האישיות העומדת בראש המערכת, על מנת למנוע ניוון וניתוק. דמוקרטיה אינה מלוכה, והכרחי שלא ייווצר שלטון שבראשו עומד אותו אדם במשך שנים ארוכות".
בנוסף, מסבירים יוזמי ההצעה כי הגבלה לשתי קדנציות רצופות בלבד מייצרת יציבות שלטונית. התמריץ לראש הממשלה הוא לשמר את הקואליציה שלו ולא למהר לבחירות נוספות. "לפיכך מוצע לקבוע הגבלה חוקתית לפיה כהונת ראש הממשלה תוגבל לשתי קדנציות רצופות. למען הסר ספק יצוין שמגבלה זו אינה נוגעת לזהות המפלגה שהעומד בראשה ירכיב את הממשלה, וייתכן שתהא זו אותה המפלגה במשך עשרות שנים. זאת, על מנת שלא לפגוע ברצון העם, אם יש רוב שמבקש לשמר מדיניות קיימת".
ח"כ מרב מיכאלי  אמרה כי "מחקרים מראים עקבית וחד משמעית: כח ועצמה חזקים מדי משפיעים לא טוב על המוח האנושי. דמוקרטיה היא לא קיסרות ולא מונרכיה. זו בדיוק הסיבה שמדי פעם צריך להחליף ראש ממשלה, כדי לחלק את הכח ולשמור על פרופורציות. כפי שאפשר לראות אצלנו, כשאותו אדם עומד בראש המערכת זמן רב מדי יש סכנה של התאבנות המערכת והתאמתה לצרכי האיש, במקום לצרכי הציבור".
בליכוד אגב מתחו לאחרונה ביקורת חריפה ביותר על יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן על שהצטרף ליוזמת החקיקה, "וחבר לראש הרשימה המשותפת איימן עודה ולשמאל הקיצוני בניסיון להפיל ממשלת ימין בראשות נתניהו ולהתיכ לציבור ממשלת שמאל על ידי חקיקה אינטרסנטית ואנטי דמוקרטית".
בעקבות אותה ביקורת עקץ ליברמן את נתניהו וכתב בדף הפייסבוק שלו: "שמעתי את דבריו של נתניהו נגדי וגיחכתי: האיש מקיסריה מכנה את האיש מנוקדים שמאל. אותו איש שרק לפני שבועיים היה כפסע מצירוף מפלגת העבודה לממשלתו. אותו נתניהו שמשנה את דעותיו מיום ליום, בהתאם לכיוון הרוח".
 
"צר לי על נתניהו, כנראה שהלחץ קשה לו: הממשלה צרה ואי-אפשר להרחיבה, הסקרים לא טובים, המציאות זו לא תכנית כבקשתך אז הוא נלחץ ויורה לכל עבר. אבל היסטריה זו לא תכנית עבודה, חבל", הוסיף ליברמן.