זה יכול היה להיגמר בטרגדיה, אבל במזל גדול זה נגמר רק בפינוי לבית החולים. שביט ניסן, בן 17.5, שמתגורר במושב רמות מאיר, הובהל אמש לחדר המיון "קפלן" עם קשיי נשימה, בחילות והקאות וחולשה כללית, לאחר שהוכש ע"י נחש צפע ארצישראלי, ליד החומה האחורית של תחנת דלק על כביש 6 דרום ליד שדות קיבוץ נען.



ניסן הגיע ביחד עם חבר לתחנת דלק עם כפכפים, והשניים טיפסו מעל החומה: "כשירדתי מצידה השני של החומה ככל הנראה דרכתי על הנחש בלי ששמתי לב והוא פשוט נצמד לרגלי עם שיניו ולא הרפה. שחררתי אותו מעליי ונסעתי מיד לחדר מיון בבית החולים קפלן". הנחש נצמד לרגלו הימנית של שביט והוא שחרר אותו לאחר ההכשה. הוא הגיע לבית החולים קפלן לטיפול שכלל זריקת אנטי סרום ולאחר מכן הועבר ליחידה לטיפול נמרץ כללי להמשך מעקב, סימני נשימה ובדיקות דם.



ד"ר גנאדי ברגמן, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ כללי בקפלן אמר: "הנער הגיע לחדר המיון לאחר שהוכש ע"י נחש צפע וניתן היה להבחין כבר עם הגיעו לבית החולים בסימני החדירה של השיניים. המטופל הגיע עם קושי נשימה, הקאות, חולשה כללית והפרעות בתפקודי קרישה כתוצאה מהתפשטות הארס", הוא מתאר, "הוא קיבל טיפול רפואי ע"י צוות רפואי חדר מיון הכולל זריקת אנטי סרום והועבר ליחידה לטיפול נמרץ כללי הכולל נוזלים והמשך מעקב סימני נשימה ובדיקות דם. לשמחתנו, הוא התאושש יחסית מהר בזכות הטיפול המידי ולשביעות רצון הרופאים. אין ספק שההגעה המידית לחדר המיון מנעה התדרדרות במצבו ואף סכנת חיים, וכך צריך לעשות במקרים אלו. ההשלכות של אי הגעה מהירה לבית החולים עלולות להיות מסכנות חיים, לכן במקרה של חשד להכשה יש להפסיק כל פעילות ולהגיע מיד לחדר המיון הקרוב", סיכם.  


סימני ההכשה. צילום: בי"ח קפלן



הכשות באביב ובתחילת הקיץ נוטות להיות חמורות יותר מכיוון שהנחשים מתעוררים משנת החורף ויוצאים כאשר הארס אותו אגרו במהלך מספר חודשים הינו מרוכז ביותר.


אביו, אבנר, אשר מגדל בזמנו הפנוי זיתים בשטח שליד ביתו ופגש כמה נחשים בחייו, אמר כי היחס האנושי והמקצועי בחדר המיון ובטיפול נמרץ קפלן היה מצוין ויש ניסיון רב בטיפול במקרים של הכשת נחש: "אני מבקש להודות בחום ומכל הלב לצוות חדר מיון וטיפול נמרץ בקפלן, המלאכים בלבן, על שהצילו את חייו של שביט". במהלך היום יעבור שביט מהיחידה לטיפול נמרץ למחלקה הפנימית להמשך השגחה וטיפול".

צוות היחידה לטיפול נמרץ ילדים בקפלן מסביר כי במקרה של הכשת נחש יש לנקוט משנה זהירות: "אזור השפלה והדרום מאופיין בנחשים רבים, בפרט במקומות עם שטחים פתוחים כגון מושבים, קיבוצים ואזורים חקלאיים. יש להקפיד על ערנות רבה, לא לצאת בלילה לסביבה חשוכה עם קוצים, ובפרט במקומות בהם ישנם מקורות מים וקרירות בעונה זו", הם ציינו.  ישנם 'דגלים אדומים' שמרמזים כי מדובר בהכשת נחש. שקיעה במצב ההכרה, תחושת מחנק הולכת וגוברת, תחושת בלבול, סימנים מחמירים באזור ההכשה, כולל: אודם, בצקת ושינוי בגוון הצבע".