דורשים שקיפות: "אנחנו דורשים לקבל לידנו את דוח מבקר המדינה על 'צוק איתן', כולל הנושאים החסויים", אמר היום (שישי) למעריב אונליין אילן שגיא, אביו של סמל ארז שגיא ז"ל, שנהרג במבצע צוק איתן. "איבדנו את הבן הכי יקר. הם, שהיו אחראים על ניהול המלחמה שימשיכו בחייהם, אבל לנו החיים נגמרו", אמר האב השכול, זאת לאחר הדלפתה של טיוטת הדוח אתמול.



לדבריו, היה ידוע למשפחות שכולות שמבקר המדינה בודק את ההתנהלות במהלך מבצע צוק איתן, אך לטענתו, לפני הבחירות האחרונות לכנסת, 'הבדיקה נעלמה'. "עוד הרבה משפחות שכולות רוצות לדעת בדיוק מה קרה ועל ההתנהלות של ראש הממשלה, שר הביטחון והקבינט במלחמה", אמר האב. בכאב הוסיף שגיא: "אני יודע שזה לא יחזיר את הבן שלי, אבל זה יכול למנוע את המלחמות הבאות. מי שאחראי על מה שקרה בצוק איתן – שייתן את הדין".



שגיא יצא בחריפות נגד ההתקפות על מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, בעקבות הפרסומים על טיוטת הדוח שהכין ובו מחדלים קשים לכאורה בניהול המלחמה ובהערכות המצב. "המבקר הוא של המדינה ולא של הממשלה. התגובות נגדו הן מגעילות. אני שומע דיבורים כמו 'דוח המבקר זה שטויות' וזה מקומם. אנחנו דורשים שקיפות מלאה, עד הפסיק האחרון".



"שהמדינה והציבור, יידעו ש'ישנו בעמידה' וחיילים טובים נהרגו בגלל ממשלה לא אחראית, לא מבוקרת ולא רצינית שתפקדה בצוק איתן", אמר האב וציין לחיוב מקרב חברי הקבינט את שר החינוך, נפתלי בנט. "רק בנט ראה לאן הולכים הדברים וראה לאן הממשלה מובילה".




"הילדים נהרגו במשמרת שלהם"



שגיא הבהיר שהביקורת שלו מופנית כלפי הקבינט ולא כלפי הרמטכ"ל במהלך צוק איתן, בני גנץ, למרות שעל פי הפרסומים, בטיוטת דוח מבקר המדינה נמתחת גם עליו ביקורת קשה. "הרמטכ"ל הוא איש צבא והוא מילא אחר ההוראות שקיבל. הוא הציג הערכות, אבל הקבינט קיבל את ההחלטות", הוא מסביר, "אנחנו לא כועסים על הצבא. אחרי ששומעים על דוח מבקר המדינה, אז נכון שיידעו שצוק איתן נוהל בידיים הכי לא נכונות, ידיים הססניות, מפוחדות, שגרמו להרבה חיילים טובים לאבד את חייהם. המלחמה נמשכה 50 ימים והיו הפסקות, שנתנו לחמאס להתארגן וחיילים נהרגו. הילדים נהרגו במשמרת שלהם".



בנימין נתניהו ובני גנץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
בנימין נתניהו ובני גנץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



סמל ארז שגיא, שגדל בקרית אתא, ביקש ללמוד בפנימייה הצבאית שליד בית הספר הריאלי בחיפה. "לא רצינו, אבל היתה לו מוטיבציה גבוהה", מספר האב, "הבוגרים של הפנימייה הצבאית מיועדים להיות לוחמים וקצינים בצה"ל".



עם גיוסו התנדב סמל שגיא לחטיבת גבעתי ובמבצע צוק איתן בעת שהיה בקורס מ"כים, הוא נשלח עם חבריו למלחמה בגזרת עזה. ב-28 ביולי 2014 בעת שהיו בעמדת הפילבוקס, הגיחו מחבלים מבעד מנהרה, לא הרחק מנחל עוז ובקרב שהתפתח נהרגו שגיא וארבעה מחבריו הלוחמים.



שגיא הותיר אחריו זוג הורים ושתי אחיות. "אנחנו רוצים שהאחראים למה שקרה בצוק איתן ייתנו את הדין ושיפרסמו את הכל", אמר האב השכול על המאבק הציבורי והבהיר שבמידה והדוח במלואו לא יימסר למשפחות השכולות, ייבדקו המשך דרכי המאבק.