לפני מספר חודשים הונחה על שולחן הממשלה תוכנית לפתיחת עשר תחנות משטרה ביישובים הערביים. נראה כי הציבור היהודי לא מבין מדוע האוכלוסייה הערבית - הסובלת העיקרית מהפשיעה על כל סוגיה ומההפקרות בטיפול בפשיעה - מתנגדת לתוכנית. השר ארדן טען, עם השקת התוכנית, שיישומה "יביא לשיפור אדיר באיכות חייהם של ערביי ישראל ויצמצם את הפשיעה והאלימות בכל רחבי המדינה". לכאורה - נראה שמדובר בתוכנית טובה.



אלא שאם יורדים לפרטים מגלים עד כמה היא מעוותת ומגיעה מתוך גישה פטרנליסטית ברוח "הערבים נוהרים לקלפיות" של אלו הרואים באזרחים הערבים איום ביטחוני הראוי ל"טיפול" מיוחד. כך למשל, אחת התחנות שהמשטרה רצתה לפתוח היא תחנה בעיר עכו, שבה כבר קיימת תחנת משטרה מזה שנים רבות. אלא שבמקום לתגבר את התחנה בכוח אדם נוסף ובאמצעים הנדרשים, בחרו במשטרה להקים תחנה נוספת מיוחדת שתיקרא "תחנת עכו כפרים" (כי הרי הערבים גרים בכפרים ויכולים להגיע לערים רק באוטובוסים ביום הבחירות). מה ההיגיון התקציבי בכך? למה מרמז השם? ואילו אמצעים שונים יינתנו לתחנה החדשה? רק לשר ארדן והמשטרה התשובות.



רוב הציבור ודאי לא מכיר את אירוע "כיר חמדאן". זהו שם אחד ה"מטופלים" שנורה למוות בידי כוחות המשטרה בכפר כנא. אירוע זה זכור לי בעיקר בגלל התיעוד המצמרר שבו אזרח ערבי נהרג על לא עוול בכפו. המספרים מדברים היום על 51 מקרי "הריגה" של אזרחים ערבים על ידי המשטרה מאז שנת 2000. אם המספר הזה היה מנת חלקו של הציבור היהודי, הייתה קמה מחאה שהייתה מרעידה את אמות הספים במדינה.
 

צריך להבין כי בעיני הציבור הערבי, המשטרה נכשלה כישלון מוחץ בטיפול בתופעות הפשיעה למיניהן. כמעט אין תיקי רצח מפוענחים, תחושת הביטחון האישי נמוכה מאי פעם, ועשרות נשים ערביות נרצחות מדי שנה. ובעוד המציאות הזאת מכה בציבור הערבי, הוא פוגש את המשטרה בשני מופעים עיקריים - בחלוקת דוחות תנועה ובמהלך הריסות בתים שנבנו ללא היתר. כשחוסר האמון כל כך עמוק אין פלא שהחברה הערבית מתנגדת לתוכנית. 
 
זוהי הסיבה שלא יעזור למשטרה להקים גם 100 תחנות. למעשה, המפכ"ל כבר הציג לאחרונה תוכנית שמתאימה לחברה הערבית ואמר כי על המשטרה להפנות יותר קשב לצורכי התושבים ופחות למדדי האכיפה המשטרתיים שהיו נהוגים עד כה. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לנצל את המשאבים הקיימים והנוספים שניתנו לשיקום האמון ולהתעסקות בנושאים האמיתיים שמטרידים את החברה הערבית.

כשאזרחי ישראל הערבים יתחילו לראות ירידה ניכרת באחזקת הנשק הבלתי חוקי שגורם להורים לחשוש כשילדיהם הולכים לבית הספר, כשירי בחתונות וזיקוקים לא ירעידו את חלונות הבתים ביישובים הערבים, כשבמוקד 100 ידעו לתת מענה מהיר ובשפה הערבית וכשאלימות משטרתית תהיה נחלת העבר, תוכל המשטרה לחסוך את הקמת התחנות החדשות ולהוריד דרמטית את רמת הפשיעה בקרב אזרחי ישראל הערבים.