סקר שנערך השבוע בקרב הציבור מאשש את מה שידוע זה מכבר - חומוס הוא מאכל לאומי בישראל. 93% מהישראלים אוכלים חומוס על בסיס שבועי, וממוצע תדירות אכילת החומוס הוא יותר מפעמיים בשבוע. עוד נמצא כי טחינה היא התוספת האהובה ביותר לצד החומוס בפער מובהק מיתר התוספות.



הסקר הוזמן על ידי חברת כרטיסי האשראי Diners Club ומסעדת "אבו גוש", ונערך באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בראשות פרופ' אבי דגני לרגל יום החומוס הבינלאומי המצוין ברחבי העולם ב־13 במאי.



הסקר בחן את היקף צריכת החומוס בישראל, את שיטות הניגוב, את התוספות הפופולריות ואת המקומות שבהם קונים הישראלים חומוס.


על פי הסקר, 68% מהציבור מחזיקים חומוס במקרר באופן קבוע, כ־93% מהישראלים שהשיבו לסקר ציינו כי הם אוכלים חומוס על בסיס שבועי, כאשר ממוצע תדירות אכילת החומוס הוא יותר מפעמיים בשבוע.



כ־60% מהציבור רוכשים חומוס במכולת או בסופר, כ־15% רוכשים חומוס בחומוסיות, ואילו 13% מכינים חומוס בבית. מבוגרים מעל גיל 55 ציינו בשיעור גבוה יחסית (22%) כי הם מכינים את החומוס בבית.



עוד התברר כי טחינה היא התוספת האהובה ביותר עם חומוס בפער מובהק מיתר התוספות. לשאלה מה התוספת האהובה עליך עם החומוס? כיכבה הטחינה עם 38%, גרגרי חומוס קיבלו 23% והפול קיבל 4% בלבד.



אחד העניינים שנבחנו בסקר בחן את סמליות מעמד החומוס בהקשר הלאומי בעיני הציבור. כמחצית מהציבור סבורים שמוצא החומוס הוא ערבי, ואילו רבע מהציבור סבור כי החומוס הוא מאכל ישראלי. בבחינת סמליות החומוס במישור הלאומי, כ־30% מהציבור מחשיבים את החומוס כמאכל הלאומי של ישראל, 7% רואים בו קונצנזוס ישראלי ורק 9% חושבים שהמאכל מסמל דו־קיום.



מסקר נוסף, שערך מותג החומוס אחלה של שטראוס, עולה כי 36% מהציבור אוכלים חומוס אף יותר מפעם בשבוע וכי רוב עצום של 95% מקרב הגברים צורכים חומוס לעומת 88% מקרב הנשים.



כמן כן, כפי שעולה בסקר, ב־54% ממשקי הבית שבהם ילדים עד גיל 18, הילדים התחילו לאכול חומוס לפני גיל 6. לפי הסקר 59% מהציבור מעדיפים את החומוס שלהם עם תוספת טחינה, 47% אוהבים תוספת גרגרים ואילו 38% מעדיפים את החומוס שלהם עם צנוברים.