סנדלים, חומוס, בן גוריון, שמן זית, שמעון פרס, התינוק של במבה, סנדלים תנ"כיים, קופסת לוף, אורי זוהר ועוד. כל הנ"ל יוצגו בתערוכה "מה ישראלי בעיניך" של רפאל ד.מיימון, הקושרת בין אמנות הפופ־ארט, עולם העיצוב והפרסום, תרבות הצריכה ותרבות הצנע, הקוקו והסרפן והתקופה העכשווית. מיימון בוחר את האקזמפלרים הישראלים בקפידה, משמר את זהותם, הופך אותם לציור ומעניק להם מעמד של מטאפורה, הטומנת בחובה מסר ורעיון.



רפאל ד.מיימון, אז מה ישראלי בעיניך?
"לכל אחד מאיתנו הישראלי שלו. על פי מקום מגוריו, גילו, חוויותיו האישיות, מסלול חיוו והרשמים שנחקקו בזיכרונותיו. בעיני, הרשמים החזקים ביותר הם העשורים הראשונים למדינה. יופייה של המדינה החדשה, 'התינוקת היונקת', שכבר בילדותה הפכה לאמא של עם, ואיגדה בתוכה שלל גלויות ותרבויות שונות ובליל שפות. זה הדבר המעניין והחזק ביותר במדינת ישראל".



פתיל חייו


מיימון נולד ב־1948 יחד עם המדינה, ומאז הוא חי ויוצר בתל אביב. בגיל 9 כבר צייר, ומעיד על עצמו כמי "שאמנות ויצירה הם נשמת אפו ופתיל חייו". יצירותיו בתחום האמנות, כמו למשל פסל של בן גוריון עומד על ראשו, מוצב דרך קבע בשדה בוקר בפתח הצריף ההיסטורי של ראש הממשלה הראשון.

מעמד של מטפורה. בן גוריון עומד ראש. צילום: דניאל ראב, יח"צ
מעמד של מטפורה. בן גוריון עומד ראש. צילום: דניאל ראב, יח"צ


מאיפה אוסף היצירות שמופיעות בתערוכה?
"אין יום אחד ללא אמנות בחיי. ביומיום אני עוסק בתחום האמנות השימושית (תפאורות לסרטים וטלוויזיה - ר"פ) אך לא זנחתי מעולם את היצירה האמנותית. אני תמיד חוזר אל הבד, המכחול והצבעים. אוסף היצירות שיופיעו בתערוכה הוא עבודות שיצרתי במשך שנים. בין עבודותי, אוסף גדול של יצירות


הקשורות למדינת ישראל ולהיווצרותה. יש גם מספר מועט של אישים בעבודותי, ביניהם בן־גוריון, שפינוזה, אורי זוהר, אלכסנדר פן, שמעון פרס ואריק איינשטיין. אני בוחר בדרך כלל ביצירותי אישים שאני מעריך רבות את פועלם".



איך אתה רואה את האמנות בישראל היום, בהשוואה לפעם?
"האמנות הפלסטית היא 'אחות חורגת' לשאר האמנויות העוסקות בצליל, שמע ותנועה. יש אמנות פלסטית בישראל. יש אמנים טובים ומוצלחים. מעטים, אך טובים ביותר. תערוכות רבות מתקיימות ברחבי המדינה ויש ייצוג נאה של אמנים ישראלים בחו"ל. אך למרות זאת, האמנות הפלסטית לא מקבלת ביטוי וחשיפה מספיקים באמצעי התקשורת לעומת שאר האומנויות. הייתי מצפה מהטלוויזיה ומאמצעי התקשורת לעודד אמנות ואמנים מוכשרים, ובעיקר לעודד את דור האמנים הצעיר".



"מה ישראלי בעיניך". תאריך נעילה: 13.5. קניון רמת אביב, קומת הכניסה, איינשטיין 40, תל אביב