אמנות הסטנד אפ קומדי הולכת וצוברת תאוצה בקרב נשים. לצד מצחיקניות מוכרות כמו עדי אשכנזי, ליטל שוורץ ואורנה בנאי, עולות על הבמות לאחרונה עוד ועוד קומיקאיות שמנסות את כוחן מול הקהל. חלקן נתפסות כבוטות. גבי גזית שוחח היום (שלישי) ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם הסטנדאפיסטית מיטל אבני, שהסבירה: "יש בסטנדאפ קומדי פחות נשים, אבל מי שהולך למועדונים ובמות פתוחות רואה יותר ויותר נשים שמעזות להגיד את מה שלא מצופה מהן להגיד. חד משמעית יש היום יותר סטנדאפיסטיות, יותר ויותר בנות עולות להופיע ויגיעו גם לשורה הראשונה של התחום".



"אני מדברת בבוטות, כי בעיניי זה לדבר באמת", הדגישה אבני, "מבחינת החברה זה בסדר שבחורה תעשה סטנדאפ, אבל עדיין מצפה שאם היא עולה לעשות סטנדאפ, היא תשמור על נושאים מאוד נקיים וטהורים. זו התחסדות וצביעות וזה משתנה מהבמה החוצה. אני לא חושבת שהשינוי יבוא מהחברה פנימה, אלא מהסטנדאפיסטיות שעולות על הבמה ואומרות את כל מה שיש להן להגיד ובכנות. אני חושבת שהדגש הגדול פה הוא על כנות, כי אף אחת לא עולה והיא בוטה לשם הבוטות או לשם הגסות. גם אם נאמר משהו בוטה או גס הוא נאמר ממקום אמיתי, לכן זה מצחיק".




גזית ציין שאפשר לעשות סטנדאפ גם מבלי להיות בוטה, ונתן כדוגמה את ג'רי סיינפלד. "אפשר להעמיד מול ג'רי סיינפלד, את איימי שומר", ענתה אבני. "סיינפלד הוא קומיקאי מבריק שיש לי את כל העונות שלו בבית, אבל הוא של פעם, של שנות ה-90', ופעם באמת היה הומור יותר מרובע. ובעצם לא ראית אותו מופיע על במה בני יורק, ראית תוכנית ערוכה שעברה הרבה מאוד, אני מניחה, חיתוכים מצד ההפקה. אבל זרם הסטנדאפיסטים של היום, איימי שומר, לואי סי קיי, טינה פיי, הם כולם הרבה יותר חופשיים".



"אני חושבת שאתה צריך להיות בן אדם מצחיק ולדבר בכנות על החיים שלך", הוסיפה, "כשאני מופיעה, אני לא עולה עם 60 דקות של חומרים גסים. אני עולה עם 60 דקות של חומרים מהחיים שלי ומתוכם, גם החלקים שיש הם לא חלקים גסים. הם חלקים שאני אומרת את האמת, שיכולה להישמע באוזניהם של אחרים גסה או בוטה, אבל היא בסך הכל האמת. וכל אחד שישאל את עצמו יגלה שגם אצלו זה ככה. כשאני מדברת על דברים כאלה אני לא רואה בקהל פליאה אלא התלהבות וזה בעיני השינוי. כי הקהל שמגיע כבר שמח לראות את היציאה מהתבניות שמורגלים אליהן".



עריכת תוכן 103FM: אסף נבו