ב-19 במאי תיערך בכיכר רבין בתל אביב הפגנה הקוראת לפתוח מחדש את תיק רצח תאיר ראדה ז"ל ולהוביל לזיכויו של רומן זדורוב, אשר הורשע בתיק בשלוש ערכאות משפטיות. גבי גזית סיפר ברדיו ללא הפסקה כי מארגני ההפגנה אומרים שברור שרומן זדורוב חף מפשע, וכי יש ראיות לכך שהרוצחים האמיתיים חופשיים וכי ישנם חשודים שלא נחקרו כלל, כולל מוסרי עדויות שקריות ואף סותרות.
 
פרופסור בועז סנג'רו, מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים, שכתב ספר על הרשעת חפים מפשע, תומך בדעה שזדורוב זכאי, אך מתנגד להפגנה. לדבריו, "זה שיש אנשים שאכפת להם, זה יפה בעיני. אין כאן בורות משפטית מוחלטת, כי יש כאלה שממש התעמקו בפרשה, באופן שלא בהכרח צריך לזלזל בהם. אני חושב שההרשעה של זדורוב מוטעית וצריך היה לזכות אותו, אבל אני לא מתלהב מהדרך הזו של לצאת לרחובות להפגנה בעלת דרישות ממערכת המשפט, כי אנחנו לא יכולים להעביר את ההליכים האלה להכרעה ציבורית. מחר יקומו אחרים וידרשו החמרת עונשים, והרשעה של נאשם אחר, ואין לזה סוף. אני לא מתלהב מהפגנות כאלה".
 


"אני מציע לא לוותר על המעורבות הציבורית של מאות אלפי אנשים ועל האכפתיות שלהם מהגורל של חפים מפשע המורשעים בטעות", הדגיש פרופ' סנג'רו, "אבל אני הייתי מנתב את זה לכיוון אחר ומציע להם ללכת להפגין מול הכנסת, ולדרוש לשנות את החוק, כך שלא ניתן יהיה להרשיע על סמך הודאה בלבד, אלא שיידרש סיוע חזק, ראיה משמעותית, אובייקטיבית, עצמאית, שלא באה מהנאשם, שמלמדת שהוא זה שעבר את העבירה. כך נשפר את המערכת והחברה הישראלית בהרבה מקרים, ולא רק במקרה האחד הזה. כך נציל לא רק את זדורוב, אלא הרבה מורשעים שייתכן שהם חפים מפשע. אני חושב שהסיכויים לכך טובים. היתה לפני כמה חודשים הצעת חוק של חבר הכנסת דב חנין שנדחתה ברוב של 51 מול 50, שינוי החוק היה קרוב מאוד. בכנסת יושבים הנבחרים שלנו, שאמורים להיות קשובים לרחשי לב הציבור".

רומן זדורוב, ארכיון. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
רומן זדורוב, ארכיון. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

 
עוד אמר פרופ' סנג'רו כי "סוד ידוע הוא שההתנגדות המשפיעה ביותר כאן היא של השב"כ. שירות הביטחון הכללי אומר לחברי הכנסת ולאנשי הממשלה שיוזמים את החוקים, שהם לא יכולים לחיות עם דרישה של סיוע להודאה, מפני שיש להם צרכים מיוחדים והם לא יכולים לחשוף בבתי המשפט את המודיעין שלהם. אם זה נכון, הפתרון הוא לחוקק חוק מיוחד לחקירות של השב"כ, אבל מה שקורה היום זה שבגלל צרכי השב"כ מותירים את כל מערכת המשפט הפלילי שלנו מפגרת למדי. בעולם אנחנו מוצאים יותר ויותר שינוי חקיקה שבאים בעקבות התובנה שיש שיעור משמעותי של הרשעת חפים מפשע, ושלא ניתן לסמוך על אף ראיה לבדה. מטרתם היא לפתור את התקלות הללו. זה שינוי שעוברים אותו בעולם וצריך לעבור אותו גם אצלנו".
 
לסיכום שאל גזית על חפותו של זדורוב והפרופסור ענה: "אני מסתכל על זה הפוך. הרי נאשם לא צריך להוכיח את חפותו, אלא התביעה צריכה להוכיח את האשמה. התביעה כאן כשלה מלהוכיח את אשמתו, ולא כי היא לא התאמצה, אלא כי היא התאמצה יותר מדי. היא כשלה כי יכול מאוד להיות שזה לא הוא. אני נותן יותר מ-50% לכך שזה לא הוא. אני לא השתכנעתי, אפילו לא במאזן הסתברויות, 51%, שהוא עבר את העבירה. אני לא יכול להגיד בוודאות שזה לא הוא, אבל אני חושב שרוב הסיכויים שזה לא הוא ושצריך לזכות אותו. יהיו עוד הליכים משפטיים, אני מקווה שבמשפט חוזר הוא אכן יזוכה. להגיד שיש ראיות חותכות, חד משמעות, שזה לא הוא, לא הייתי אומר, צריך להראות לי אותן".

סייע בעריכת הכתבה: אסף נבו