מדינת ישראל מתייחדת עם זכרם של בניה ובנותיה: אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה נפתחו הערב (שלישי) בצפירה בת דקה שנשמעה ברחבי הארץ בשעה 20:00. הטקס המרכזי התקיים, כמדי שנה, בכותל המערבי בירושלים, בהשתתפות נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין והרמטכ"ל גדי איזנקוט. צפירה נוספת תישמע מחר בשעה 11:00, והיא תהיה בת שתי דקות.


הנשיא ריבלין התייחס בנאומו למחיר הכבד אותה שילמה האומה, והזהיר כי אל לאיש להעמיד אותנו במבחן: "עדות האבנים, אבני הכותל והדמעות והתקווה כי לא אנשי מלחמה אנחנו. אנו עם חפץ שלום, שונא מוות. אבל אנו מבינים את האמת המרה האיומה שיש מחיר כבד אותו שילמתם אתם הנדרש מאומה הנחושה להגן על עצמה. יעז איש להעמיד אותנו במבחן כי בכל מבחן נעמוד" 

"רשימת חללינו נמשכת ונמשכת. אף אחד מהם לא תכנן למות"', אמר ננשיא ריבלין בטקס. "אף אחד לא מביא ילדים לעולם במחשבה שיבוא יום והוא יטמון אותם בעפר ויעמוד מעל קברם הפתוח ויאמר עליהם קדיש. אני עומד מולכם ולבי נקרע", הוסיף. 

ריבלין התייחס לנופלים ואמר: "אתם לא הספקתם לאהוב מספיק. בזכותכם אנחנו אוהבים. בזכותכם מלאו רחובותינו חיים וילדים משחקים, אתם שלא הספקתם להגשים את חלומותיכם, בזכותכם אנחנו חולמים". 

הרמטכ"ל גדי איזנקוט העביר בנאומו מסר של אחדות, בין השאר בעקבות הסערה שקמה אחרי דבריו של סגנו, האלוף יאיר גולן, ואמר כי "אחדות אינה בהכרח הסכמה, אך אל לנו לתת לפערים אלו לפגוע באחדות מטרתנו".

"אמון הציבור בצה"ל הוא חיוני למימוש ייעודנו: ההגנה על המדינה, הבטחת קיומה, ואם נידרש – ניצחון במלחמה. צה"ל וכוחות הביטחון הם חומת המגן של עמנו, רק הם יבטיחו את ביטחוננו. בידי צה"ל מופקד ביטחון העם, ואני מבטיח לכם שביטחון זה מצוי בידי מפקדים ולוחמים הנחושים להגן על המדינה ועל אנשיה".

הרמטכ"ל הדגיש בנאומו את התמיכה להם זוכים חיילי צה"ל מהעם, גם כאשר ישנם חילוקי דעות: "בשם אחדות זו מתייצבים בהישמע הקריאה לובשי המדים, בחובה, בקבע ובמילואים, כדי להבטיח את שלום אזרחינו ולהגן על המדינה. כך עשו דורות של לוחמים לפנינו, שאחזו במגן ובחרב מתוך הצורך להיאבק על זכות קיומנו; כך עשו רעינו הנופלים, שיצאו למשימותיהם מתוך תחושת שליחות; כך עושים גם מפקדי צה"ל וחייליו בהווה, שממשיכים לפעול למען עתידנו. עליהם לדעת, בלא צל של ספק, כי העם כולו תומך בהם וניצב מאחוריהם, גם כאשר יש חילוקי דעות".