גולדסטאר: הבירה הנמכרת בישראל

הייצור של בירה בארץ ישראל התחיל עוד לפני קום המדינה, בשנת 1934, עם ייצור בירה נשר המיתולוגית. מאז ועד היום הצמיח שוק הבירות המקומי מותגים ישראליים מובילים שזכו בעשרות פרסים בתחרויות בירה נחשבות ברחבי העולם. הדוגמאות הבולטות הן כמובן גולדסטאר ומכבי, כשלצדן פיתוחים רבים של בירות בוטיק שנרשמו בעיקר בעשור האחרון.



גולדסטאר היא הבירה הנמכרת בישראל. הסיבה לכך נעוצה אולי במתכון בן 60 השנים, המוכן מרכיבים טבעיים בתהליך מסורתי ומקנה לה את טעמה העמוק, ואולי בחיבור החזק של המותג למוזיקה – שהיא עבור רבים סיבה למסיבה. תהא הסיבה אשר תהא, העובדות מדברות בעד עצמן: בשנה אחת נמכרים למעלה מ־40 מיליון בקבוקי גולדסטאר בארץ, עם נתח שוק של כ־25%.



גולדסטאר היא בירת לאגר כהה המכילה 4.9% אלכוהול. בשנת 2013 הושקה גולדסטאר Unfiltered, בירה שאינה עוברת את התהליך האחרון של סינון לפני ביקבוק, מה שמאפשר לה לשמר את רכיבי הטעם והצבע ואף מעבה את כתר הקצף הסמיך שלה.



אלכוהול. צילום: יח"צ



מחייה 13: מהמטבח הביתי לייצור המוני


מחייה 13 הוא משקה קליל וקיצי המבוסס על אניס, מכיל 13% אלכוהול ומוגש בשני טעמים מרעננים - לימונים ואשכוליות אדומות.


סיפורו של מחייה 13 החל במטבח ביתי, שבו יצרו את החיבור בין מיצי הפירות הטריים שנסחטו במקום לאניס ואלכוהול. תוך חודשים ספורים יצר המשקה קהילת מעריצים שגרמה לאנשים העומדים מאחוריו לשדרג את המטבח הקטנטן שבו רקחו אותו למקום המסוגל לעמוד בביקוש ההולך וגובר.


כיום ניתן להשיג מחייה 13 בברים ובחנויות משקאות. בימים אלו עולה המשקה גם על מדפי רשתות השיווק הנבחרות.



יין קונדיטון: סוד תלמודי ורומי


יין קונדיטון שוחזר על ידי הדור השלישי למשפחת שור ב־ 1868 על פי מתכון תלמודי ורומי: יין ארצישראלי מחוזק בברנדי, מתובל בתבלינים מקומיים וממותק בדבש תמרים. מאז המאה ה־19 ממשיכים הכורמים ביקב לייצר את היין באופן קבוע ועל פי המתכון הקדום.


יין קונדיטון הוא יין אדום הנוצר מעירוב זני ענבים (קברנה, קרניאן, קלדוק, פטי ורדו ומוסקט המבורגי) וברנדי, ומכיל 14.2% כהל.


ניתן למצוא אותו בחנויות משקאות ובברים נבחרים.



ערק אשקלון: אותו המתכון כבר למעלה מ־90 שנה


הערק המוכר והאהוב בעל ארומת אניס נעימה וטעם חזק מיוצר על ידי יקבי ברקן מרכיבים טבעיים, ומזוקק בקפדנות על פי מתכון מסורתי שלא השתנה מאז 1925. הבקבוק המוכר של המותג, שמוצהר כמושתת על ערכים של פשטות ונינוחות, זכה בשנת 2012 לעיצוב חדש. ערק אשקלון מכיל 40% אלכוהול.



ערק מברוקה: כל הדרך ממרוקו


בשנת 1925 החל אבי המשפחה לייצר ערק במגוון טעמים בעיר מוגדור שבמרוקו. בשנת 1977 פתח ג'ק כהן, אחד הבנים, את המפעל הראשון בעיר הולדתו ובכך הגשים חלום ילדות עבור אביו. בשנת 1992 פתח הבן מפעל נוסף בעיר קזבלנקה והחל ביצוא של הערק לחנויות ברחבי העולם, ובשנת 2005 עלה עם משפחתו ארצה. את המפעלים במרוקו הוא השאיר מאחוריו ופתח בישראל מפעל קטן שבו הוא מייצר את הערק הייחודי. נכון להיום מייצר כהן 13 טעמי ערק שונים, ובהם מנטה, תאנים, תמרים, מוחיטו, תפוח, קרמל ומסטיק.



TUBORG: ממיס את הגרון


נכון שלא מדובר במותג ישראלי, אבל בירה טובורג יוצאת במהדורת מחווה חגיגית לכבוד יום העצמאות ה־68 לישראל. במהדורה שישה בקבוקי טובורג RED עשירים בטעם, ובנוסף מהדורה מוגבלת לחובבים ולאספנים: שני בקבוקי טובורג בגוון כחול עם מתכון חדשני, פרי פיתוח בינלאומי המבוסס על רכיבי בוטיק שיוצרו בשיטה מסורתית של Floor Malting בעבודת יד. המהדורה הייחודית מכילה 6.8% אלכוהול. תהליך ההנבטה המיוחד וזן השעורה האיכותי מעניקים ללתת רבדי טעם רבים ומורכבים.



אלכוהול. צילום: יח"צ


מקום בשבוע: פיש מרקט - ערק מאהבה


קובי עבד, שף מסעדת פיש מרקט, אוהב אניס. אז הוא החליט לקחת את האהבה שלו צעד אחד קדימה, והתחיל לייצר ערק בעצמו. את הערק הזה תוכלו לקנות במסעדה ולקחת הביתה או לשתות במקום בכל מיני קוקטיילים על בסיס אניס, שעבד גם ידאג למנת אוכל שמתאימה להם.


"כמו שמיליוני חובבי בשר בכל העולם משלבים שתיית בשר עם יין אדום", הוא מספר, "וכמו שחובבי גבינות בוטיק מארצות כמו הולנד, צרפת, איטליה, ספרד ואפילו מישראל שותים יין לבן, אני בדעה שהשילוב המנצח לאניס הן מנות דגים מטוגנות בשמן עמוק או גבינות בלקניות. דגי ים כמו לוקוס לבן, ברבוניה אדומה או דג המליטה הנמצאים במימי הים התיכון ובעלי טעמים דומיננטיים מאוד, משתלבים פלאים עם אניס לכל גווניו כמו אוזו, פרנו, פסטיס וערק".



מה היית מתאים לגבינות?
"לחובבי גבינות אני ממליץ לנסות את הגבינות הבלקניות בשילוב שתיית האניס. ישנה נציגות מעניינת בגזרה זו, כמו הפטה מחבל הבלקן, גבינה מצוינת במליחות מעודנת, או גבינת החלומי שמקורה בקפריסין המיועדת לצלייה או לטיגון. הגבינה הבולגרית שמקורה בדרום הבלקן בעלת טעמים עוצמתיים של חלב עזים. גבינת הקשקבל בעלת המרקם החמאתי שמיוצרת מחלב כבשים. ממרחים כמו הצזיקי היווני שמשלב ניחוחות של שמיר ושמן זית. ואיך אפשר בלי הלבנה שמקורה במזרח התיכון ומיוצרת מחלב בקר או עזים? מעט זעתר טרי ושמן זית איכותי פשוט הופך אותה למנה מופלאה".



פיש מרקט, שד' שאול המלך 33, תל אביב, טל': 03-6932002