למעלה מ-3,000 אנשים השתתפו היום (חמישי) בתהלוכת "יום הנכבה" ליד צומת בית קמה שמצפון לרהט. המפגינים הניפו דגלי פלסטין כשהם צועדים לכיוון ואדי זובאלה שבו גרו עם קום המדינה בני שבט אבו אל-קיעאן, שכפרם אום אל-חיראן מיועד להריסה ופינוי. הצועדים צעקו "זאת האדמה שלנו. יום העצמאות של היהודים הוא יום האסון שלנו", וכן "נקריב את חיינו למען אדמותינו". בתהלוכה השתתפו רוב חברי הכנסת מהרשימה המשותפת, בראשם ח"כ איימן עודה, וכן הנהגת הציבור הערבי בישראל. 

ח"כ עודה אמר, כי "תהלוכת השיבה באה כדי להבטיח שבני עמנו ישובו לכפריהם ולעריהם לאחר שפונו בכח מהם. הפעם חוזרים לואדי זובאלה, מאחר ותושביו המקוריים של הכפר המתגוררים באום אל-חיראן ועתיר, מיועדים לגירוש כדי לבנות ישוב יהודי על חורבותיהם. זוהי צורה נוספת של הנכבה, ועל כן סוגיית הנכבה אינה סוגיה מן העבר, אלא גם מההווה".

המוחים בדרום, היום. צילום: יאסר עוקבי
יו"ר ועדת המעקב, מוחמד ברכה, אמר כי "יש בתנועה הציונית מי שהימר על כך שהמבוגרים ימותו והקטנים ישכחו. אך אנו עומדים על זכותנו להעביר את הזיכרון מדור לדור. לא נשכח שישנם בין 700-600 אלף פליטים שגורשו מהנגב לסיני וירדן ב-1948. חלק שוכח את פשעי הגירוש, וכאן אנו אומרים שזכותם של אנשי הנגב לשוב אל כפריהם".

ב-15 במאי מציינים פלסטינים באיו"ש את "יום הנכבה". בשנים האחרונות התאריך מהווה עילה להפרות סדר שונות בשטחים, וכוחות הביטחון נוהגים להיערך אליו באופן מיוחד.