חיסולו של מוסטפא בדר א-דין סמוך לנמל התעופה של דמשק הלילה (שישי) הוא מכה קשה במיוחד להנהגה הצבאית של חיזבאללה, הארגון השיעי הלבנוני. א-דין נחשב למפקד בפועל של הזרוע הצבאית והיה גיסו של עימאד מורנייה, שחוסל בהתנקשות המיוחסת למוסד ול-CIA לפני שמונה שנים בדמשק, ואף נחשב ליורשו. למעשה, תוך שמונה שנים על אדמת סוריה, נהרגים בכך שני "שרי הביטחון" של הארגון. עם זאת, ההבדל בין המקרים הוא כי חיסולו של מורנייה מיוחס באופן ברור, גם על ידי מקורות אמריקאים, למבצע התנקשות משותף של המוסד וה-CIA. במקרה של בדר א-דין, אין ייחוס כזה, לפחות לפי שעה, גם לא בשידורי תחנת הטלוויזיה אל-מנאר השייכת לחיזבאללה.

מוסטפא בדר א-דין היה מראשוני המצטרפים לחיזבאללה וממייסדי הזרוע הצבאית שלה. בעבר היה מבוקש בכוויית על שורה של פיגועים שיוחסו לחיזבאללה במדינה. בשנים האחרונות, רוב מעייניו, כמו גם של ההנהגה הפוליטית בראשות חסן נסראללה, היו נתונים למלחמה בסוריה, שבה מצא את מותו בנסיבות שעדיין לא ברורות. היו לו אויבים רבים שנשאו אליו עיניים בשנים האחרונות, כגון ארגוני הג'יהאד הסונים כמו ג'בהאת אל-נוסרה, השלוחה הסורית של אל-קעאדה, דאעש וארגוני המורדים האחרים, הנלחמים נגד משטרו של אסד וצבא סוריה. כמו שקרה לאחר חיסול מורנייה, אפשר להעריך כי גם במקרה הזה חיזבאללה יתגבר על האובדן וימנה מפקד צבאי אחר מתוך הפיקוד הבכיר שלו, ולאחר זמן מה יתאושש גם ממכה זו שנחתה עליו. בישראל, כמובן, לא מצטערים על מותו של מוסטפה בדר א-דין, שהיה מעורב בעשרות תכנונים והוצאה אל הפועל של פיגועים נגד ישראל ונגד יעדים ישראלים ויהודים מחוץ לגבולות המדינה.

הלוויה של ג'יהאד מורנייה, בכיר חיזבאללה ובנו של עימאד מורנייה. צילום: רויטרס
הלוויה של ג'יהאד מורנייה, בכיר חיזבאללה ובנו של עימאד מורנייה. צילום: רויטרס

בדר א-דין, שהיה ברשימת המבוקשים של ארצות הברית, היה המבוקש מספר אחת של בית הדין הבינלאומי שחקר את רציחתו של ראש ממשלת לבנון, רפיק אל חרירי, ב-2005. החיסול מיוחס לפעולה משותפת של המודיעין של סוריה ושל החיזבאללה, וזאת על רקע התנגדותו של חרירי והקואליציה הפוליטית שלו למעורבות סוריה בלבנון ולניסיונותיו של חרירי להתקרב לארה"ב, למדינות המערב ולערב הסעודית. הטריבונל הבינלאומי שלח חוקרים שמצאו ראיות ברורות ביותר למעורבות של מוסטפא בדר א-דין ברצח חרירי, אך הבקשה להתייצב לפני בית הדין נבלמה, כמובן, על ידי החיזבאללה ובפועל גם על ידי ממשלת לבנון, שכיום חיזבאללה הוא אחד הגורמים החשובים ביותר הפועלים בה.