שינויי אקלים קיצוניים הם בעיה שמסרבת להיעלם מהאופק האנושי של העת המודרנית. בעיה זו מגדילה את הסיכויים לקונפליקט ומתיחות באזורים מעוטי מים, ויש כבר כמה עדויות לכך שההתחממות הגלובלית שיחקה תפקיד מרכזי בהתקוממות הראשונית של המורדים נגד משטרו של אסד בסוריה ב-2011.

חוקרים במכון מקס פלנק לכימיה ובמכון הקפריסאי בניקוסיה למדו את ההשלכות של שינויי האקלים בשטחי הארץ היבשים והחמים ביותר במזרח התיכון ובצפון אפריקה זה זמן מה, והגיעו למסקנה מצמררת. גם אם הסכם האקלים בפריז שנחתם בסוף 2015 ייאכף בצורה מיטבית על ידי כל המשתתפים, שהתחייבו להגביל את ההתחממות הגלובלית בלא יותר מ-2 מעלות צלזיוס, המזרח התיכון וצפון אפריקה יהפכו לכל כך חמים, כך שיהיו בלתי ראויים למגורי אדם עוד בעשורים הקרובים.
המחקר, שפורסם במגזין "Climatic Change", מציין כי טמפרטורות השיא בקיץ באזורים אלה יעלו במהירות הגדולה פי שתיים מהממוצע הגלובלי. הטמפרטורות יעלו באופן עקבי ל-46 מעלות צלזיוס, וימים חמים במיוחד יופיעו בתכיפות גדולה פי חמש מאז שנת 2000. עד שנת 2050, בתרחיש הלא אופטימי הזה, הטמפרטורות לא ירדו מתחת ל-30 מעלות צלזיוס בלילה. בשילוב זיהום האוויר וסופות חול סוערות, הסביבה תהפוך ליותר ויותר בלתי אפשרית לחיות בה, והגירה מסיבית צפויה מהאזור בעקבות כך.

מראה שחורה


אם המדינות החתומות לא יעמדו ביעדי אמנת פריז, התמונה נעשית אף שחורה יותר. תחת המודל של "עסקים כרגיל", עד 2100, בני אדם החיים במזרח התיכון ובצפון אפריקה יחוו לא פחות מ-200 ימים לוהטים במיוחד בשנה. בעתיד, האקלים בחלקים נרחבים באזורים אלה צפוי להשתנות באופן כזה ש"עצם הקיום של התושבים יהיה בסכנה", כך מסר לסוכנויות הידיעות יוז ליליוולד, מנהל במכון מקס פלנק לכימיה ופרופ' במכון הקפריסאי.

צוות החוקרים ביצע כ-26 סימולציות, והציב שני תרחישים מרכזיים: הראשון מניח שפליטת גז פחמן דו חמצני כתוצאה מאפקט החממה תופחת החל מ-2040, מה שבאופן כללי זהה לתחזיות של הסכם פריז, ואילו התרחיש השני, המניח ששום צעדים מונעים לא יינקטו, צופה כי העולם יתחמם בממוצע של 4 מעלות צלזיוס בשנה. ללא כל תלות במעשי בני האדם, טוענים החוקרים, כמה אזורים בעולם - ובמיוחד האיים הנמוכים והמרחבים היבשים, חרוכי השמש שליד קו המשווה - אבודים באופן חסר תקדים.

המחקר מדגיש כי המדבריות במזרח התיכון ובצפון אפריקה יהפכו לגמרי עוינים לקיום חיים. המדבריות לא מסננים את החום בצורה מיטבית, ולכן הם לא יכולים להתקרר בצורה יעילה באמצעות אידוי מים. יותר מבכל מקום אחר בעולם, אפקט החממה יוגבר בהם באופן חסר פרופורציונלי לשאר העולם.

לבסוף, קובעים החוקרים בטון פסימי, כי רוב האנשים מביטים לעבר משבר הפליטים העובר על אירופה ומביעים ייאוש ומתווכחים על אודות טווח הסיבות האפשריות לו - מלחמה, מהפכה, אלימות סקטוריאלית, התמוטטות כלכלית ועוד. אולם, בעתיד הקרוב, סוג נוסף של פליטות ייהפך לנפוץ, פליטי אקלים. בשלב שבו אנו נמצאים הסיבה לכך לא תהיה מושא לוויכוח.