המאבק של פדויי השבי בישראל ברשויות הוא אחד המאבקים המתסכלים ביותר. מדובר בכ־250־300 אנשים, רובים מוכרים כנכי צה"ל, שהיו פדויי שבי – במילים אחרות, חיילי צה"ל שנפלו בשבי האויב, עברו שבעה מדורי גיהנום וחזרו הביתה לישראל.



למרות חזרתם לארץ, מאבקם רחוק מלהסתיים. "פדויי השבי בישראל מקבלים קצבה חודשית וטיפולים לפי סוג ודרגת הנכות, אם כי עדיין לא כפי הנדרש, לפי הבנתנו, בשל הייחודיות בפגיעה הנפשית. חלק קטן עדיין נאבק לקבל את אחוזי הנכות כפי שקיבלו אחרים", מסביר יו"ר עמותת ערים בלילה, עו"ד שלמה ארדינסט, שמכיר מקרוב את ההתמודדות של פדויי השבי בישראל.



ארדינסט, סא"ל במיל', נפל בשבי כמפקד מוצב המזח כאשר שירת בתפקיד מ"פ מוצבי הנח"ל בתעלת סואץ. "פדוי שבי חווה את הלחימה הקשה, את מראות חבריו ההרוגים ומרוסקי אברים, ולהבדיל מחייל המועבר לטיפולים במהירות, פדוי השבי עובר תקופה ממושכת של עינויים, פחדים והשפלות במטרה לגרום לו לאבד צלם אנוש ולחוש חוסר ודאות לגורלו". לדבריו, גם בחזרה לארץ הושפלו רבים מפדויי השבי והוטחו בהם עלבונות לא קלים, "לספוג זאת מהמדינה שלך, שלחמת למענה, שפישלה בהערכת המצב ושלחה צעירים בודדים להילחם נגד כוחות עודפים, היה לעתים קשה ופוגע יותר".



העמותה פועלת להכרה בזכויות הייחודיות של פדויי השבי. אנשיה הצליחו להעביר בעבר בממשלה חוק שמזכה פדויי שבי בתשלום חודשי בסכום סמלי כפיצוי על ההתעלמות במשך עשרות שנים. כיום, אנשיה נאבקים להכרה במחלות קשורות ולקבלת טיפול במסגרת משרד הביטחון, וזאת לאור מחקריה של פרופ' זהבה סלומון והבדיקות הרפואיות שנערכו בשנתיים האחרונות במחקר שהיא ערכה לצד מחקריו של פרופ' אבי עורי, בעצמו פדוי שבי.



עוד פועלת העמותה לקבלת סיוע מול הרשויות; סיוע במימון תרופות, ציוד רפואי וציוד עזר שאינם ממומנים על ידי משרד הביטחון; סיוע במימון טיפולים נפשיים, לרבות לבני הדור השני; ובארגון מפגשים חברתיים וטיולי העצמה. "קיימת דרישה מתמדת למפגשים חברתיים בפריפריה או במרכז. השיח בין החברים מעניק אנרגיות חיוביות", אומר ארדינסט.



לפעילות החשובה הזו נרתמה לפני כמה שנים גם הקרן לידידות, בראשותו של הרב יחיאל אקשטיין. "הכספים שמעבירה הקרן לידידות מיועדים לתמיכה בחברים נזקקים מבחינה כלכלית לקיומם, הן מפאת מחלות והן בשל אי יכולתם להתמיד בעבודה והעובדה כי חלקם נתונים במשברים", מסביר הרב אקשטיין ומוסיף, "חלק מהכספים ניתנים לצורך טיפולים נפשיים שאינם ממומנים על ידי משרד הביטחון. הקרן מממנת רכישת תווי קנייה לפני ראש השנה ופסח, וגם כאן חלק מהחברים מקבל סכומים גבוהים יותר. הכל נעשה בצנעה. רק שני חברי הוועד בעמותה אחראים לנושא התמיכות, אחד מהם הוא חבר הנפגש אחת לשבוע עם הפונים. יו"ר ועדת ביקורת ואנוכי כיו"ר חשופים למידע. הכספים עוזרים למימון חלקי של מדריכים במפגשים ובטיולי העצמה".



"הכרה בתרומת פדויי השבי לביטחון המדינה"


ארדינסט מבטיח כי כבר בימים הקרובים יעלה אתר אינטרנט חדש, שבו יפורסמו סיפוריהם יוצאי הדופן של הלוחמים. "מלבד הפעילות להכרה ולקבלת טיפולים ותמיכה מיוחדת, אנו פועלים גם להכרה בתרומתם של פדויי השבי לביטחון המדינה בשעות הקשות ביותר, לחימה השזורה במעשי גבורה", אומר ארדינסט, "אני חייב לציין שלא רק התמיכה הכספית של הקרן לידידות היא מעשה נאצל, אלא גם ולא פחות הוא היחס והאכפתיות של הבנות מהקרן, שנמצאות בקשר מתמיד איתנו. יש הרגשה שהקרן רוצה להעניק באהבה. לכל פעילות שכזו אנו מצרפים לכל חבר מכתב ובו תודתנו לקרן וההכרה שבזכותם אנו יכולים לעזור ולסייע".