ביום העצמאות האחרון קיבל האלוף במיל' דורון אלמוג את פרס ישראל עבור תרומה מיוחדת לחברה. אלמוג הוא פעיל למען צעירים עם מוגבלויות שביחד עם רעייתו דידי ייסד את כפר השיקום "עלי נגב – נחלת ערן" על שם בנו, ערן אלמוג ז"ל, אשר נולד עם אוטיזם ופגיעה מוחית קשה ונפטר בגיל 23.



אלמוג מצטרף לשני אלופים נוספים, אשר גם הם זכו בעבר בפרס ישראל: האלוף ישראל טל (טליק) ז"ל סגן הרמטכ"ל ואבי פרויקט טנק המרכבה, ומאיר עמית ז"ל, לשעבר ראש אמ"ן וראש המוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים. במדינת ישראל, שבה הצבא נתפס ומגדיר עצמו כ"צבא העם", מדובר בארגון שהוא הרבה מעבר לגוף ביטחוני גרדא. ישנה חשיבות עצומה לתפקידים החברתיים שממלא צה"ל בתפר הרגיש שבין צבא לחברה. קציני צה"ל אמורים לשקף ערכים כגון דוגמה אישית, אחריות חברתית ודאגה לזולת – ערכים אשר ראויים לגלוש מבעד לשערי הבסיסים הצבאיים אל תוך החברה הישראלית.



במלאת 68 שנים לעצמאות מדינת ישראל, מגיש לכם "מעריב המגזין" את מצעד הקצינים והקצינות הבכירים בקבע, במיל' ובדימוס, אשר אינם מסתפקים בעשייה צבאית־ביטחונית ותורמים מזמנם ומניסיונם למען החברה האזרחית בישראל.




אלוף במיל' יורם יאיר (יהיה)


בן 71, יליד עין הנציב. לשעבר מפקד הצנחנים ב"של"ג", מפקד אוגדת לבנון, ראש אכ"א ונספח צה"ל בארצות הברית. כיום מכהן יאיר כיו"ר "יחד למען החייל", וזאת לאחר שאיחד את קרן לב"י והוועד למען החייל לארגון אחד. כמו כן, הוא מכהן כיו"ר תנועת "אחריי!", תנועה הפועלת במטרה להצמיח מנהיגות צעירה ולעודד נוער לשירות משמעותי ומעורבות חברתית בדגש על צעירים בפריפריה ונוער בסיכון וחברים בה 6,500 חניכים מדן ועד אילת. זה 18 שנה הוא משמש גם כיו"ר כפרי הגמילה למכורים לסמים ואלכוהול באילנות, בהרטוב ובשער מנשה. יאיר הוא ממייסדי האגודה לקידום החינוך ביפו ופעיל בה זה 34 שנים, הוא חבר הוועד המנהל של עמותת "אופנים" להעשרת והעצמת ילדי הפריפריה, וראש תוכנית רבין למנהיגות במרכז הבינתחומי הרצליה.



אלוף במיל' יורם יאיר. צילום: יוסי גמזו לטובה
אלוף במיל' יורם יאיר. צילום: יוסי גמזו לטובה



אני מאמין:
"רק לאנשים עסוקים יש זמן לעשות דברים חשובים".




תא"ל במיל' שחר ארגמן


בן 58, יליד קיבוץ יחיעם. לשעבר מפקד סיירת מטכ"ל ומפקד מערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין בצה"ל. כיום ראש אגף בכיר לאסטרטגיה במשרד ראש הממשלה. ארגמן פעיל יחד עם רעייתו ענת בתוכנית גמל"א – גיוס מתנדבים למען האחר - שבו הוא מלמד בביתו בהתנדבות ילדים יוצאי אתיופיה אחת לשבוע. ארגמן ומשפחתו אימצו לפני עשור משפחה יוצאת אתיופיה ומסייעים לה במגוון תחומים. בנוסף, ארגמן, שהוא אצן מרתון, משתתף בקבוצת ריצה של עיוורים בשם "קשר עין", שבה הוא רץ פעמיים בשבוע יחד עם אצן עיוור. בחודש ינואר האחרון רצו יחד את מרתון טבריה.



אני מאמין:
“התחלנו בהתנדבות כי היה חשוב לנו שבננו יתנדב, ועד מהרה זה הפך לחלק מהעשייה המשפחתית. כשהשתחררתי מהצבא, היה לי כמובן יותר זמן להקדיש לכך".




אל"ם במיל' אהובה ינאי


בת 64, ילידת תל אביב. לשעבר קצינת פניות הציבור של צה"ל, ראש ענף אקדמיה וראש ענף קישור למשפחות נפגעים. בעבר כיהנה כמנכ"לית הקרן העולמית הצעירה, כיו"ר ועדת משנה בנושא "השירות האזרחי" במועצה לביטחון לאומי וכחברה בהנהלת המרכז הישראלי לניהול ועוד. מאז שנת 2001 משמשת ינאי כמנכ"לית עמותת "מתן – משקיעים בקהילה", ארגון שמטרתו היא יצירתה של חברה אזרחית פעילה ומעורבת באמצעות פיתוח שותפויות בין משקיעים, עסקים, תורמים וקרנות פילנתרופיות לבין ארגונים חברתיים, עמותות וחברות לתועלת הציבור וגורמי ממשל. עד היום השקיע הארגון למעלה מחצי מיליארד שקלים ו־238 אלף שעות התנדבות ושווה ערך.



אל"מ במיל' אהובה ינאי. צילום: פרטי
אל"מ במיל' אהובה ינאי. צילום: פרטי



אני מאמינה:
"אנחנו מדברים הרבה על שוויון הזדמנויות, על ערבות הדדית ועל חשיבות הדמוקרטיה במדינה יהודית. אני לא פוטרת את הממשלה מאחריותה, אבל בידי החברה האזרחית אחריות ולא מעט כוח ביצירת שינוי והשפעה על סדר היום. עליה מוטלת האחריות ליצור מערך של נורמות שישפיעו על דמות החברה בישראל; על כך שייווצר כאן שיח דמוקרטי מכבד, שלא יהיה כאן אף ילד מוזנח או ניצול שואה עני, ולצד זה, האפשרות לתת למצוינות לפרוח ולהזדמנויות להתרחש".




רב גונדר בדימוס ותא"ל במיל' אורית אדטו


בת 61, ילידת קריית טבעון. האישה הראשונה שכיהנה בתפקיד הבכיר ביותר במערכת הביטחון כנציבת שירות בתי הסוהר (השב"ס). הייתה במשך שבע שנים חברת הוועד המנהל של עמותת אלו"ט – אגודה לאומית למען ילדים אוטיסטים, וכיום פעילה ב"יוזמת השילוב", לילדים בעלי צרכים מיוחדים בחברה הישראלית. אדטו היא יושבת ראש מכון המנהיגות של עמותת "גשר" לקידום הידברות והיכרות בין מגזרים שונים בחברה הישראלית, וממייסדות "פורום דבורה – נשים בביטחון לאומי ומדיניות חוץ" לשילוב וקידום נשים וחשיבה מגדרית בשיח הביטחוני בישראל.



רב גונדר בדימוס אורית אדטו. צילום: אריק סולטן
רב גונדר בדימוס אורית אדטו. צילום: אריק סולטן



אני מאמינה:
“כמי שעשתה את רוב שנותיה בעשייה ביטחונית, הבנתי כי הביטחון מורכב גם מהחוסן הלאומי והחברתי. ראיתי ואני ועדיין רואה בעשייה החברתית שליחות אישית ולאומית ואני מעוניינת להמשיך ולתרום מיכולתי באהבה רבה למדינה ולחיים בה, בעיקר על רקע חוסר הסובלנות וההתלהמות הגוברת במחוזותינו".




אלוף במיל' טל רוסו


בן 56, יליד קיבוץ חולתה. מפקד מפקדת העומק במילואים, לשעבר ראש אגף מבצעים במטכ"ל ואלוף פיקוד דרום. רוסו חבר בוועד המנהל של עמותת "עולים ביחד" - לקידום אקדמאים ואקדמאיות יוצאי אתיופיה. העמותה פועלת לשילובם בתעסוקה הולמת וכן בפיתוח וקידום מנהיגות של אנשי העדה בכל תחומי החברה הישראלית. בנוסף, רוסו פעיל ומתנדב בעמותת "אחריי!" לקידום מנהיגות בני נוער מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל.



אלוף במיל' טל רוסו. צילום: אדי ישראל
אלוף במיל' טל רוסו. צילום: אדי ישראל



אני מאמין:
“דווקא בתקופה שבה אנו חיים כיום במדינה שלנו, חשוב שכל אחד מאיתנו יחשוב מה הוא יכול לתרום מכישוריו וניסיונו ויממש זאת למען החברה והקהילה".




אל”ם רז קרני


בן 45, יליד קיבוץ כפר סאלד. מפקד מערך מגן, המערך לקידום אוכלוסיות ייחודיות. אל”ם רז קרני הוא יוזם הפרויקט החינוכי ”שכנים ונפגשים“ בביתו בשמשית אשר בעמק יזרעאל. הפרויקט מקדם קשר בין יישובים יהודיים ליישובים בדואיים ובו נפגשים מבוגרים וילדים לפעילויות משותפות שונות אשר מטרתן לחזק את קשר השכנות בין היישובים. קרני מלווה באופן קבוע את קבוצות הנוער אשר נפגשות אחת לחודש.



אל"מ רז קרני. צילום: פרטי
אל"מ רז קרני. צילום: פרטי



את דרכו הצבאית הוא החל בחטיבת הצנחנים, ומשם המשיך לתפקיד מפקד בית הספר להכשרות של יחידת מגלן, עבר לחיל החינוך ומילא תפקידים שונים כגון מפקד חוות השומר ומפקד מחו”ה אלון.



כיום מכהן קרני כמפקד מערך מגן לקידום אוכלוסיות ייחודיות בחיל החינוך. המערך אמון על שילוב אוכלוסיות כגון עולים חדשים, נערי ונערות "איתן", בני מיעוטים ועוד בצה”ל, וקידומם לשירות משמעותי ומלא.



אני מאמין:
“אני רואה בנו, המפקדים בצה"ל, את אלו שצריכים להוביל בקהילות שבהן אנו חיים את ערכי ההתנדבות והתרומה בחברה הישראלית".




אלופה במיל' אורנה ברביבאי


בת 53, ילידת רמלה, גדלה בעפולה. לשעבר ראשת אכ"א והאישה הראשונה שכיהנה בדרגת אלוף בצה"ל. כיום משמשת ברביבאי מנכ"לית הקרן למיזמים לאומיים ומכהנת כיו"ר הוועד המנהל של המכללה האקדמית עמק יזרעאל בהתנדבות. היא חברה בין היתר בוועד המנהל של ארגון "מעוז", ארגון הפועל לקידום חוסנה החברתי־כלכלי של ישראל על ידי איתור, הכשרה והאצה של מנהיגים צעירים ממגזרים שונים במשק, ומשמשת יו"ר המגבית של ויצ"ו ישראל בהתנדבות. ברביבאי חברה במועצה הציבורית של "כפר זוהרים" למען נוער חרדי בסיכון, מגישה בגלצ את רצועת הביטחון בנושא צבא־חברה ומרצה בתחום משאבי אנוש באוניברסיטת בר־אילן.



אורנה ברביבאי. צילום: קובי גדעון, פלאש 90
אורנה ברביבאי. צילום: קובי גדעון, פלאש 90



אני מאמינה:
“אנשים זה כל הסיפור. מתן הזדמנות שווה לכל אדם כערך שיש לו משמעות עצומה לפרט ולחברה".




אלוף במיל' עמי אילון


בן 70, גדל בקיבוץ מעגן. אילון הוא בעל עיטור הגבורה על חלקו בפשיטה על האי גרין בשנת 1969. בעבר שירת כמפקד חיל הים וכראש השב"כ, כיהן כחבר כנסת ושר מטעם מפלגת העבודה, והיה ממנסחי יוזמת שלום שהביאה להצהרת עקרונות להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים. כיום מכהן בהתנדבות כיו"ר אקים ישראל – הארגון הארצי לקידום אנשים עם מוגבלות שכלית בישראל ופעיל למען שילובם בחברה הישראלית. כמו כן מכהן איילון בהתנדבות כיו"ר הוועד המנהל של אוניברסיטת חיפה ועומד בראש ה"פורום לקידום השירות האזרחי־לאומי", אשר מטרתו לייצר אלטרנטיבה אזרחית עבור אלו שרוצים לשרת את המדינה ואשר קיבלו פטור משירות צבאי.



אלוף במיל' עמי איילון. צילום: דותן גור
אלוף במיל' עמי איילון. צילום: דותן גור



אני מאמין:
“השונות היא סגולה. היא מקור העושר המאפשר לנו לכבד כל אדם בשל היותו אדם והיא המקור לעושר של תרבות וידע. ולכן אני מאמין שחברה אנושית המכלילה את השונה היא חברה חזקה יותר וטובה יותר".




סא"ל במיל' אדיר קאן


בן 42, יליד באר שבע. סגן מפקד נפת מפרץ במחוז חיפה של פיקוד העורף. מנכ"ל עמותת "אופנים" - עמותה המפעילה תוכניות העשרה והעצמה חינוכית לילדים הגרים בפריפריות הצפון והדרום. ההעצמה ניתנת בתחומי המדע והטכנולוגיה בשעות הפנאי של הילדים. ברשות העמותה אוטובוסים שבהם מותקנות כיתות ניידות וטנדרים עם ציוד הנפרש בשטח, וכך הם מגיעים לכל מקום ומצליחים לבקר ב־99 יישובים בשבוע.



סא"ל במיל, אדיר קאן. צילום: פרטי
סא"ל במיל, אדיר קאן. צילום: פרטי



העמותה פועלת כבר 12 שנים ומצליחה להביא לסקרנות, לתודעת מעורבות חברתית ולהרחבת אופקי הילדים, מתמידה בדרכה והופכת להיות חלק בלתי נפרד מהחינוך הבלתי פורמלי באזורי הפריפריה.



אני מאמין:
“אני מייחל לכך שכל אחד ואחת בחלקת האלוהים שלו ושלה יעשו הכי טוב שהם יכולים. יש לנו מדינה נפלאה עם אנשים מצוינים".




אל"ם במיל' דפנה הררי


בת 52, ילידת תל אביב. בתפקידה האחרון בצה"ל שירתה כראש מחלקת נפגעים של צה"ל, בין היתר בתקופת מלחמת לבנון השנייה. לאחר שחרורה מהצבא כיהנה כמנכ"לית עמותת "אתגרים" העוסקת בספורט אתגרי ובשילוב והעצמה של אנשים עם מוגבלויות. כיום מלמדת בבית הספר להכשרת עובדי רווחה של משרד הרווחה ומנחת קבוצות בנט"ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי), עובדת עם מדריכים של אוכלוסיות מיוחדות ומנחה בפנימיות של בני נוער בסיכון גבוה. בתפקידה במילואים משמשת כמפקדת מרכז קשר למשפחות בחירום. בנוסף, משמשת הררי כנציגת ציבור בוועדות של אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון.



אלוף במיל' דפנה הררי. צילום: פרטי
אלוף במיל' דפנה הררי. צילום: פרטי



אני מאמינה:
“הגאות מהדהדת בי כל העת. להעניק, להשפיע ולהאיר את החשכה של האחר, להטביע חותם המעצב את הבחירות של הפרט בחברה, לגעת באנשים ובסוגיות חברתיות גם באזרחות".



מצוינים לשבח


הרשימה לעיל היא רשימה חלקית בלבד, וישנם עוד אנשי צבא ונשות צבא אשר משקיעים בפעילות חברתית למען הקהילה והחברה. מפאת קוצר היריעה, לא יכולנו להכיל ולהביא פירוט מלא של כלל העוסקים והעוסקות במלאכה.


בכל זאת, ראוי לציין את מפקדה הראשון של יחידת שלדג אל"ם במיל' מוקי בצר, אשר הקים את המכינה הקדם־צבאית חילונית הפועלת בחברה להגנת הטבע, לטיפוח מנהיגות צעירה וקידום חברה סולידרית; את האלוף במיל' וראש המוסד לשעבר מאיר דגן ז"ל, שעמד בראש עמותה אשר תמכה בהקמת מכינת "אחד משלנו", הפועלת במתחם כפר הנוער "הדסה נעורים" ומקדמת בני נוער מהפריפריה החברתית בישראל במטרה לקדם צמצום פערים, ניהול עצמי והכרת הארץ; את תא"ל במיל' ישראלה אורון הפעילה ב"פורום דבורה" – לקידום נשים במדיניות חוץ וביטחון לאומי, בעמותת "אחריי!" ובוועד המנהל של אוניברסיטת בן־גוריון; את עופר צמחי, יוצא יחידת שלדג, פעיל בעמותת "ציונות 2000" לשינוי ואחריות חברתית בקידום עסקים למען הקהילה; ואת אל"ם במיל' זאב נתיב, בעל עיטור העוז ממלחמת ששת הימים, איש חינוך אשר עומד כיום בראש המכינה הקדם־צבאית "נחשון" ועוד.