אחרי שנפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, הבהיר אתמול שר החוץ הצרפתי ז'אן מרק איירו כי למרות התנגדות ישראל, ארצו תמשיך לקדם את היוזמה, שלדבריו תשרת את האינטרס הישראלי.



"באתי עם מסר ברור", הסביר איירו לפני שנסע, "הידידות כלפי ישראל תמיד בלבי. ביטחון ישראל בלב הדאגות של צרפת. אמרתי זאת לנתניהו. לישראל זכות לחיות בשלום ובביטחון לצד מדינה פלסטינית. יש איום על המצב הזה, שנובע מהיעדר דיאלוג, מהמשך ההתנחלויות ומאלימות נגד האוכלוסייה משני הצדדים. יש איום מהתסכול ההולך וגובר, שגורר כעס והורג את התקווה. יש לחדש את התקווה".



שר החוץ הצרפתי התייחס לתמיכה הבינלאומית הגוברת ביוזמה לקראת כינוס שרי החוץ בפריז ב־30 למאי. "איננו לבד", אמר, "שותפינו בקהילה הבינלאומית רוצים לבנות מחדש את האמון. הסטטוס קוו הוא פיתוי, אבל פיתוי מסוכן. יש צורך לפעול לפני שיהיה מאוחר מדי, כדי להחזיר את התקווה. איננו מתייאשים, וגם לא השותפים שלנו בעולם".



איירו משיב גם לטענת נתניהו כי רק מו"מ ישיר יכול להניב תוצאות. "נתניהו אומר שהוא רוצה רק מו"מ ישיר, אבל האופציה הזו תקועה", אמר. "אנו אוהבי ישראל. הגנו על האינטרס הישראלי בנושא האיראני. קידום תהליך השלום ישרת את ביטחון ישראל. אנו באים בידיים נקיות. אם לא נעשה דבר, האזור הזה ייפול לידיים של דאע"ש. יש צורך לפעול".



איירו ציין כי שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי הביע גישה חיובית כלפי היוזמה הצרפתית, אך הוסיף כי צרפת פתוחה לשינוי מועד מפגש שרי החוץ (30 במאי) כדי שקרי יוכל להשתתף. "אם צריך לשנות תאריך כדי שקרי יבוא, נמצא פתרון", אמר. "יומיים לכאן או לכאן זו לא בעיה. בסך הכל התגובה האמריקאית חיובית".



איירו ציין כי ב־25 במאי יגישו חברות הקוורטט – ארה”ב, רוסיה, האיחוד האירופי והאו”ם, את הדוח שעליו הן עובדות בנוגע לקיפאון המדיני בין ישראל לפלסטינים. “אמרתי לנתניהו שאיננו צופים שיהיו שם שירי הלל על ההתקדמות בתהליך השלום”, אמר. “ברור לנו, ואמרתי זאת לנתניהו ולעבאס, כי איננו יכולים למלא את מקום הצדדים. הם יצטרכו לנהל מו"מ ישיר, אבל בגלל שהדברים תקועים, יש צורך בהתערבות חיצונית. המטרה היא לעזור לחזור למו"מ. נתניהו לא מסכים, זה נכון. אני יודע שיש התנגדות עזה. זה לא חדש וזה לא ייאש אותנו. הוועידה קום תקום".



צרפת נחושה להתניע את המו"מ וכבר הודיעה לפני חודשים כי אם יוזמת השלום שלה תיכשל, היא תתמוך באופן חד־צדדי במדינה פלסטינית. פסגת שרי החוץ תתקיים ללא השתתפות נציגים ישראלים ופלסטינים, ותהיה אירוע מקדים לוועידת השלום הבינלאומית שאותה מעוניינת צרפת לקיים בפריז בקיץ. בירושלים מתנגדים בתקיפות ליוזמה ומנסים לברר מי מבנות הברית של ישראל תשתתף בכינוס בסוף החודש. ארה"ב ורוסיה טרם השיבו להזמנה הצרפתית.



נתניהו התייחס אתמול בפתח ישיבת הממשלה השבועית לפגישתו עם איירו. "אמרתי לו שההחלטה השערורייתית שהתקבלה באונסק"ו בתמיכת צרפת, שלא מכירה בקשר בן אלפי השנים בין העם היהודי להר הבית, מטילה צל על הוגנות כל הפורום שצרפת מנסה לכנס", אמר. "הוא אמר לי שהחלטה זו נבעה מאי הבנה והוא ידאג אישית שהיא לא תישנה".



נתניהו ציין כי הבהיר לשר החוץ הצרפתי כי הדרך היחידה לקדם שלום היא באמצעות מו"מ ישיר, ללא תנאים מוקדמים. "הניסיון ההיסטורי מראה שרק כך השגנו שלום עם מצרים ועם ירדן", אמר נתניהו. "כל ניסיון אחר רק מרחיק את השלום ונותן לפלסטינים פתח מילוט להימנע מעימות עם שורש הסכסוך, שהוא אי ההכרה שלהם בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי".